• Kjell2

Hjälp! Hur ska jag ha råd

Anonym (Ts) skrev 2020-10-16 08:22:12 följande:

Vi har det absolut bra i Sverige. Vi har ett starkt skyddsnät. Men jag förstår också anonym (yt). Om jag vill/behöver separera så ska jag kunna göra det. Inte känna att jag måste stanna för att jag inte har råd. Och då menar jag inte att jag kräver en massa bidrag. Jag önskar att lön och boendekostnad var vettigare så att det gick bra att klara sig själv.

För att täcka upp mot dålig lön och hög hyra finns allt från barnbidrag, bostadsbidrag och underhåll. I riktigt svåra fall, försörjningsstöd.

Jobbar du inte och barnen inte har börjat skolan kan du ha bättre möjlighet att leta bostad där priserna inte är jättehög.

Ja, det kommer inte bli en massa pengar över men det kommer funka.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-19 13:15:27 följande:

Jag är förtvivlad!

I helgen pratade jag och sambon. Jag sa inte att jag ville separera men vi pratade vad som skulle hänt OM vi gjorde det. Han gjorde klart att han hade gjort allt för att sabotera ett samarbete. Jag förklarade att det ju är barnen som blir lidande då men det spelade ingen roll. Jag vet att han älskar barnen och vill dem väl, men han är inte riktigt frisk i huvudet och skulle alldeles säkert kunna intala sig själv att skit han kommer göra efter en separation hade varit för barnens bästa. Jag är övertygad om att han hade krånglat med ALLT som rör barnen. Och jag hade fått ge vika för att barnen inte ska komma i kläm.

Jag får panik! Vad ska jag göra?

Skilja dig.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-19 13:49:41 följande:
    Jo, det var ju tanken. Men om jag stannar så får jag åtminstone vara med barnen. Och har möjlighet att se till så de har det bra.
    Ta och prata med någon som är insatt i detta, en jurist, kvinnostödsfunktion, familjerätten så du kan få en mer realistisk bild vad som kan hända utifrån ert läge.

Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag ha råd