Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?
Varför är det så när IVF är relativt billigt och lagligt? Kostar en förmögenhet utomlands som få har råd med.
Varför är det så när IVF är relativt billigt och lagligt? Kostar en förmögenhet utomlands som få har råd med.
Assisterat surrogat är olagligt, men det går ju vara surrogatmamma ändå. Har en bekant som var det. Hon blev gravid med eget ägg och överlät vårdnaden på den biologiska pappan och sen skulle hans fru ansöka om närståendeadoption.
Kan inte begripa varför skattepengar skulle gå till dessa saker. Klokt att inte tillåta det. För om man tillåter, dröjer det inte mer än ett par år, så kräver folk att det ska skattefinansieras.
Som jag skrev så bär en annan kvinna någon annans barn vid ÄD/ED också. Det är egentligen ingen större skillnad på ÄD/ED och surrogat, bara att vid ÄD/ED bär kvinnan barnet i syfte att själv behålla barnet och vid surrogat bär hon barnet i syfte att hjälpa ett barnlöst par och lämna över barnet till paret.
Jag tror att det är så i de flesta länder, iallafall den infon jag fått när jag googlat runt lite.
Kan inte begripa varför skattepengar skulle gå till dessa saker. Klokt att inte tillåta det. För om man tillåter, dröjer det inte mer än ett par år, så kräver folk att det ska skattefinansieras.
Jag tycker att surrogatmödraskap borde vara lagligt i Sverige, men då utan ersättning. Risken är just att man betalar svart för det under bordet, men om det sköts via vårdföretag som förmedlar kontakterna så borde det gå att komma förbi den biten.
För att du inte har rätt att få barn på någon annans bekostnad. Väldigt få kvinnor skulle frivilligt gå igenom graviditet och förlossning för att sedan lämna bort barnet. Den gravida kvinna knyter an till fostret oavsett vems ägg det kommer ifrån.
En graviditet genom en surrogatmamma innebär inte fler risker än andra graviditeter.
Vid till exempel äggdonation/embryoadoption bär en annan kvinna någon annans barn också, skillnaden är att hon behåller barnet som sitt eget men det har även surrogatmödrar möjlighet/laglig rätt till att göra.
Därför att utredningar, varav den senaste kom för bara något år sedan, har visat att riskerna för att ett surrogatmödrarskap inte är helt altruistiskt är för stora. Genom att titta på liknande företeelser utomlands har man kunnat konstatera att det oftast finns ekonomiska påtryckningsmedel. Dels genom att modern endast får betalt om hon lämnar bort barnet eller där den gravidas vård bekostas under graviditeten och att modern då upplever att hon står i tacksamhetsskuld till dem.
Sveriges policy är att vi ska förbjuda handel med andras kroppar. Ett mycket klokt beslut enligt mig.
Det handlar i korthet om att det inte anses vara etiskt försvarbart helt enkelt. Är också 110 % emot surrogatmödraskap av många olika skäl. (Är även internationellt adoptionskritisk.)