• Anonym (Dink)

Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?

Kan inte begripa varför skattepengar skulle gå till dessa saker. Klokt att inte tillåta det. För om man tillåter, dröjer det inte mer än ett par år, så kräver folk att det ska skattefinansieras.

• Anonym (Dink)
    Anonym (-) skrev 2020-10-07 16:11:20 följande:
    Hade du sagt likadant om det var du som inte kunde få barn? Anser du inte att IVF ska skattefinansieras heller?
    Just det, det anser jag, att det inte ska skattefinansieras, och i den mån det ska tillåtas öht, ska donatorn vara känd för barnet & svenska myndigheter redan från början, eller iaf så fort det har förmågan att förstå vad det innebär. Fr. 10 års ålder e.d.

Detta bl.a. för att halvsyskon inte ska kunna bli ihop & skaffa barn o.d. Dessutom en rättighet, som jag ser det, för alla att veta vem som avlat dem.

Man kan inte få allt här i livet. En del kan inte få barn, andra föds ointelligenta och/eller indolenta, en tredje har nån konstig sjukdom el. föds med cp-skada, o.s.v. Det är så det är, bara att acceptera, som jag ser det.
  • Anonym (Dink)
    Anonym (-) skrev 2020-10-07 18:43:17 följande:
    Barn räknas som en rättighet, barnlöshet klassas till och med som en sjukdom och all annan form av assisterad befruktning är skattefinansierat.

Att skaffa barn är inte ett egoistiskt syfte, det är att föra mänskligheten vidare. Surrogatmödrar ställer upp frivilligt på att hjälpa barnlösa, hon får även stor ersättning därav det höga priset.
    Allla människors handlingar är egoistiska. Allt annat är lögn & förbannad dikt.
  • Anonym (Dink)

Lägg ner skitsnacket. Den som inte kan bli mor eller far på det vanliga sättet, får väl helt enkelt acceptera det då.

Alla kan inte få allting.

Folk hänger upp sin lycka på "saker" man ska göra/ha gjort, o.d. Men det där är en illusion. Lycka kommer inifrån. En kvinna som inte kan bli mor, kanske drömmer om och tror att lyckan kommer bara hon blir mamma. Det blir till en mani och har ingenting med verkligheten att göra.

Jag har erfarit sånt där och det är bara eländigt. Tragiskt. Problemet sitter ju i hennes hjärna.

Det är inte rimligt att ansvaret för individers lycka, ska vila på samhälleliga institutioner (som t.ex. Landstinget), eller för den delen på ANDRA personer.

Svar på tråden Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?