Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?
Varför är det så när IVF är relativt billigt och lagligt? Kostar en förmögenhet utomlands som få har råd med.
Varför är det så när IVF är relativt billigt och lagligt? Kostar en förmögenhet utomlands som få har råd med.
Kan inte begripa varför skattepengar skulle gå till dessa saker. Klokt att inte tillåta det. För om man tillåter, dröjer det inte mer än ett par år, så kräver folk att det ska skattefinansieras.
Barn är ingen rättighet. Likaså det inte är en självklarhet att utnyttja en annan människas kropp för egoistiska syften. Likställs med att köpa en människa enligt mig och självklart ska det vara olagligt och ska det bli lagligt ska det vara sååå kostsamt att den kvinna som låter sin kropp genomgå detta ska få rejäl ersättning för det lång tid framöver.
Jag tycker surrogatmödraskap är både barnmisshandel och kvinnomisshandel. Man frångår helt barnets biologiska och emotionella behov, anknytning med mera. Likväl som kvinnans. Oetiskt på flera olika plan som de flesta redan nämnt.
Hoppar in och svarar detta. Ja, surrogatmödraskap är jävligt komplicerat etiskt och jag tvivlar starkt på att jag vill att pågående försök när det gäller detta ska bli mer standard. Lätt att det skapar grupptryck inom familj om att man ska bära sin syskons barn och osäkerheten med att surron skulle behålla barnet...
Att välja surrogat utomlands är helt uppåt väggarna etiskt. Jag kan inte få barn så men aldrig att jag skulle välja den vägen.
Barn är ingen rättighet. Likaså det inte är en självklarhet att utnyttja en annan människas kropp för egoistiska syften. Likställs med att köpa en människa enligt mig och självklart ska det vara olagligt och ska det bli lagligt ska det vara sååå kostsamt att den kvinna som låter sin kropp genomgå detta ska få rejäl ersättning för det lång tid framöver.
Enligt beräkningar som gjorts så går samhället med vinst på att skattefinansiera IVF.