• Anonym (Maria)

Varför ses inte en liten tight rumpa som sexig av män idag?

Frågan är alltså om rumpan på bilden är liten och tight.

Varför är det så att små tighta rumpor idag ses som okvinnliga? Enorma rumpor med celluliter hyllas i media (Kim Kardashian med anhang), medan kvinnor som är begåvade med små fasta rumpor ignoreras eller görs narr av.

Varför är det så här? Vi vet alla att vad som uppfattas som sexigt till stor del har med sociala normer och mode att göra. Varför är det normalt idag att ha en stor, fet rumpa?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför ses inte en liten tight rumpa som sexig av män idag?
  • Litenmenhård

Oavsett hur man ser på kvinnan, beroende på vilka referenser och preferenser man har så är hon ju ändå överviktig med ett BMI på 31.

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • flygrl
    Kungsholmsbo skrev 2020-07-24 20:30:25 följande:

Idealet med smala kvinnor som har små rumpor är inte så gammalt. Skulle snarare säga att en stor rumpa har varit ideal mer ofta än inte. Kolla bara statyer och andra avbilder av kvinnor. Inte så många supersmala med pojkkropp.

Men som tur är gillar alla olika och kan också tänka sig både det ena och det andra. Jag tror inte du behöver oroa dig för din lilla rumpa. Det finns säkert en massa män för dig med.

Va det här riktat till mig? Asså, jag hade först inte tänkt skriva nåt om min egen rumpa men gjorde det ändå mest som en kul grej. Jag oroar mig inte alls utan trivs bra med min lilla rumpa som inte är platt utan faktiskt rundad/putande och jag vet också det finns dom som uppskattar den. Är f.ö. ingen tomboy utan feminin också enligt andra.
  • Anonym (Maria)
    fjanten skrev 2020-07-25 18:42:17 följande:
    Objektivt innebär BMI 31 att kvinnan har fetma, så kan olika personer ha subjektiva tankar om hennes kroppsstorlek beroende på referensram och preferenser.
    Precis, objektivt är det fetma. Sedan om man bor i USA kanske man blivit så påverkad av alla feta människor runt omkring sig att man tycker det är sexigt.
  • fjanten
    Anonym (Maria) skrev 2020-07-26 08:26:28 följande:

Precis, objektivt är det fetma. Sedan om man bor i USA kanske man blivit så påverkad av alla feta människor runt omkring sig att man tycker det är sexigt.

Då begriper du m.a.o. subjektivitet nu då?
  • Anonym (Maria)
    fjanten skrev 2020-07-26 08:45:35 följande:
    Då begriper du m.a.o. subjektivitet nu då?
    Och du begriper objektivitet?
  • EnAnonumius

Lustigt att folk tar upp om BMI nu mitt i alltihopa.

En kvinna (man) som tränar väldigt mycket styrketräning/idrott kommer alltid att räknas som "feta" (med sina vältränade kroppar) om man skulle använda BMI på dem. Det är för att muskelmassa är tyngre än fettmassan.

Så nej en kvinna (el man) som har BMI 31 behöver inte alls vara "fet".

Så skall man exemplifiera med BMI så kan ni väl ha vett på påtala att det handlar om icke tränade personer.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Maria) skrev 2020-07-26 08:47:32 följande:
    Vet du.. Du är knappast rätt person att ställa DEN fråga till någon  i synnerhet när du själv skrivit b.la citera dig med citatbox:
    Anonym (Maria) skrev 2020-07-24 13:04:19 följande:
    Men allting är ju inte subjektivt. Hade så varit hade vem som helst kunnat hitta på vad som helst.

(slut citat)

Diskussionen om objektivitet och subjektivitet hade aldrig uppstått om du hade visa stora prov på i dina inlägg förväxlingar på subjektivitet och objektivitet.
  • fjanten
    Anonym (Maria) skrev 2020-07-26 08:47:32 följande:

Ja, alla i tråden verkar ha full koll på objektivitet och subjektivitet utom du. Fram tills nu då?
  • Litenmenhård
    EnAnonumius skrev 2020-07-26 09:09:00 följande:

Lustigt att folk tar upp om BMI nu mitt i alltihopa.

En kvinna (man) som tränar väldigt mycket styrketräning/idrott kommer alltid att räknas som "feta" (med sina vältränade kroppar) om man skulle använda BMI på dem. Det är för att muskelmassa är tyngre än fettmassan.

Så nej en kvinna (el man) som har BMI 31 behöver inte alls vara "fet".

Så skall man exemplifiera med BMI så kan ni väl ha vett på påtala att det handlar om icke tränade personer.

Jag förstår vad du menar, men är inte BMI missvisande då, för om man ska gå på BMI så ska det ligga mellan 19-25 för att man ska anses vara normalviktig. Gälller inte det idrottsmän då?
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • EnAnonumius
    Litenmenhård skrev 2020-07-26 09:20:51 följande:
    Jag förstår vad du menar, men är inte BMI missvisande då, för om man ska gå på BMI så ska det ligga mellan 19-25 för att man ska anses vara normalviktig. Gälller inte det idrottsmän då?
    Som jag skrev i inlägget..

Jag citerar mig själv:

"En kvinna (man) som tränar väldigt mycket styrketräning/idrott kommer alltid att räknas som "feta" (med sina vältränade kroppar) om man skulle använda BMI på dem. Det är för att muskelmassa är tyngre än fettmassan.

Så nej en kvinna (el man) som har BMI 31 behöver inte alls vara "fet". "

(slut citat)

Om du hade förstått vad jag menar så hade du inte ställt den frågan. Gäller inte det för idrottsmän då.

Så ja BMI är missvisande då man kan inte använda den som något "generellt för alla kroppar".  på personer som ÄR idrottar/tränar. Då muskelmassan i densitet är tyngre/tättare än fettmassa densitet.

BMI tar inte hänsyn till en tränad kropp eller en kropp med mer fett.
    SÅ BMI för en person som tränar/idrottar så kommer BMI alltid att vara missvisande.

Dessutom så finns det idrottsmän/-kvinnor som tränar hårt men har mycket av underhudsfett, utan för den saken skull vara "tjock", och det är något som inte mätning med BMI heller tar hänsyn till.
Svar på tråden Varför ses inte en liten tight rumpa som sexig av män idag?