• Nico91

BIM Augusti 2020

Hej!

Så kom den oönskade mensen i juli igen.

Denna cykel blir försök nummer två med bisolvonmetoden.

Har någon av er testat bisolvon? Fungerade det? Hur lång tid tog det innan det tog sig isåfall?

Håller tummar och tår för att denna månad blir en månad med PLUS! :)

• Svar på tråden BIM Augusti 2020
  • Trean2021
    Anonym (Kinder) skrev 2020-07-23 23:06:42 följande:

ja ni får försöja få till det ;)

kör du inga ägglossningstest?

Nej vi är iväg på landet där det inte är så nära till någonting så det blir lite väl stort projekt att ta sig i väg. Denna månad får kanske bli lite som den blir och så får vi satsa lite mer nästa månad!
  • saraama
    Entusiastisk skrev 2020-07-24 07:25:19 följande:

Behöver input från er tempare.

Sover i regel lite oroligt och inte så länge mellan varje uppvak. Men det längsta brukar vara ca 4 h då har jag tempat och det har varit vid kl.4-5. Men inatt vaknade jag vid 3, tempade och fick 35.94. Sen så somnade jag till 30 min innan dottern vaknade vid 4 och ville kissa så pappan satte pottan i sängen och jag lyfte över henne. Sen somnade hon och jag igen vid 4.30 ish. Sen vaknade jag kl 6 igen och tänkte att jag tempar igen för att se.. Då fick jag 36.50. Bör väl använda den kl 3? För oftast brukar jag få sova 3-4h i streck och har tempat då ju men mellan 4-5.15 ish så det bör väl vara mer rätt att räkna det kl 3 då?

När jag jobbar går jag upp 6:30 och annars sover sonen gärna förbi 7 och nu på ledigheten till 8. Jag brukar hämta in honom till vår säng på natten men brukar få ihop minst 4 timmars sömn i sträck efter det. Dock märkt att om jag mäter tex kl 6 är den rätt mycket lägre än efter 7. Försöker mäta så nära kl 7 som möjligt. Idag sov vi till 8 och då är tempen 0,2 grad högre. Använder dock tempen mest för att bekräfta ägglossningen ihop med ägglossningstest :) Har funkat i det syftet 9 av 10 månader iaf
  • H0nd3ndär
    Entusiastisk skrev 2020-07-24 07:25:19 följande:

Behöver input från er tempare.

Sover i regel lite oroligt och inte så länge mellan varje uppvak. Men det längsta brukar vara ca 4 h då har jag tempat och det har varit vid kl.4-5. Men inatt vaknade jag vid 3, tempade och fick 35.94. Sen så somnade jag till 30 min innan dottern vaknade vid 4 och ville kissa så pappan satte pottan i sängen och jag lyfte över henne. Sen somnade hon och jag igen vid 4.30 ish. Sen vaknade jag kl 6 igen och tänkte att jag tempar igen för att se.. Då fick jag 36.50. Bör väl använda den kl 3? För oftast brukar jag få sova 3-4h i streck och har tempat då ju men mellan 4-5.15 ish så det bör väl vara mer rätt att räkna det kl 3 då?

Nu är jag ju inte med i denna tråd ÄN men läser ju ändå.

Jag är också en av dem med många uppvak. Temper runt 36,5 före äl brukar jag vara försiktig med att logga. Speciellt där det finns tvivel. Det höjer min coverline och känns som de ger mer skada än nytta. Hade nog loggat den första med notering om att det riktiga värdet säkert är något mitt emellan. Det viktiga är ju ändå att hitta äl och då passar första bättre om någon behöver loggas.
  • Entusiastisk
    Jenzia skrev 2020-07-24 07:44:34 följande:

Det är ju min första cykel med tempning också. Eller jag tempade en period för två år sedan och hade NC, men för att förhindra graviditet. Önskar nu att jag hade fortsatt, men men! Gör om gör rätt Försökte leta fram mina gamla kurvor från NC för att analysera lite (så klart) men det var lättare sagt än gjort Så jag har ingen aning om hur tidigt/sent tempen dippar innan mens. Senaste cyklerna har jag dock märkt att brösten är svullna och stora till 1-2 dagar innan mens. De blir mjuka och sladdrigare (ja tyvärr!) innan mensen och håller sig så fram till ÄL.

Du kurva påminner lite om min före den fertila perioden, det blev liksom en successiv höjning dagarna efter mensen, då var tempen som lägst. Under fertila perioden var tempen lite vildare, gick upp och ner utan något mönster. Efter att jag fick peak på ÄL steg den successivt några dagar och landade på 36.7

Vilken app använder du? Tolkar den också ÄL-stickor. Tyckte det var amazing att PreMom gjorde det! Slapp jag vara totalt förvirrad

Hehe, min man fattar heller inte alla grejer jag håller på med, eller jo han fattar att jag försöker ta tillbaka kontrollen eller göra vad jag kan för att vi ska bli gravida Men han frågar iaf och är nyfiken på ÄL-stickorna. Känner att jag har hans stöttning till 110 procent och det är fantastiskt

Jag är också väldigt tacksam för allt jag lär mig nu om min kropp! Även om en del saker är förvirrande, som tappen! Min har varit högt placerad sedan ÄL! Innan dess lägre. Idag tyckte jag också att den kändes hårdare än tidigare.

Är på ÄL+5/6, CD20. Mina cykler snittar på 28 dagar. Yes, tempen var 36.7 imorse också. Åhhh vad jag önskar att den kunde öka lite till! Det hade varit så coolt

När börjar du ÄL-testa? Idag? Spänd för din skull och på att få följa dig

Ja men eller hur.. Jag önskar att jag ens vetat om det eller liksom varit mer intresserad tidigare och lärt mig allting. Men men.. Förstår att du gärna velat analysera dina tidigare cykler ju!!

Använder Premom så den analyserar ju lh testerna också! :D perfekt!

Skönt med ett bra stöd. Min man är också 110% stöttande och ställer upp på allt liksom även om han är sådär glad att han inte under den fertila perioden får duscha så varmt som han brukar eller bada xD (han duschar alltså så det blir ångbastu) haha..

Men det låter ju bra att den nu börjat hårdna för din fertila period är väl över? Så det känns som du kan känna skillnad på det ju! Jätte bra ju.. Min börjar mjukna nu och blir halare och snart bör min öppna sig också..

Åh ja. Håller alla mina tummar att du får lite ökning snart ;) hade varit fräckt med en sån implantationsdipp också!!

Började igår med ältesterna på cd10 så cd11 idag.. Hoppas på att sekretet ökar på ju också!

Är verkligen minst lika kul att följa er som en själv!!!
  • Canama
    Entusiastisk skrev 2020-07-23 22:48:57 följande:

Om jag får spekulera lite med erfarenhet från mig själv som också ammar och friammade under de första 8 månader vi försökt..

För mig blev min lutealfas för kort för att ägget skulle hinna fästa innan mensen kom de månaderna jag hade äl. Sen hade jag kanske inte super koll hur mycket hon ammade och när men verkade som att ju mer jag ammade desto oftare uteblev äl, vilket såklart är logiskt.. Jag tog många ältest de första månaderna när vi började försöka(och jag friammade) i hopp om att fånga första äl. Hade varierande starka ältest men aldrig positivt, hade sånna cb advanced och fick östrogenhöjning varje månad men ingen mens och ingen LH peak dvs ingen ägglossning..

Jag drog ju sen ner amningen till bara morgon och kväll tillsist när jag insåg att det aldrig kom till att gå om jag inte gjorde det och det verkar för mig som att min kropp är helt med på banan igen direkt från dagen jag drog ner, mina bröst har fått sin vanliga storlek, kroppen mår helt annorlunda, min cykel verkar regelbunden, normala symptom på äl och en lutealfas på 14 dagar.. För mig kom min kropp liksom igång direkt oavsett hur cykeln innan såg ut. Men det är garanterat olika från person till person, hur mycket ni ammar och andra förutsättningar..

Vet du hur lång lutealfas du har? testade du med ältest förra månaden också?

Man kan släppa flera ägg(under 24h = tvåäggstvillingar) men du kan bara ägglossa en gång per cykel.

Kanske en ide att börja tempa också om det är möjligt för att kunna bekräfta din ägglossning.

Är det något jag hade gjort annorlunda hade det varit det, för då hade jag kunnat se redan då att jag aldrig fick ägglossning och kunnat spara alla tester xD.. För vid varje östrogenhöjning och fertilt sekret, älsymptom så fick jag upp hoppet och trodde att nu så, och sen kom aldrig någon mens.. sen igen och igen...Hade jag tempat hade jag vetat att äl aldrig ägde rum..Och likadant bekräfta att min lutealfas var för kort de månaderna jag äl. Även om dottern troligtvis inte varit redo mycket tidigare för att dra ner, men jag kanske inte hade haft så höga förväntningar.. men, bara input från en annan som friammade och hoppades och trodde att det skulle gå. Vet flera som friammat och att det funkat för(jag var dock naiv och trodde att det var en självklarhet även för mig men det är det ju inte för alla tyvärr). Vet inte om du blev något klokare.. Hoppas att det funkar för dig ändå, hade älskat att få fortsätta friamma och få bli gravid.. Men men får iallafall amma morgon och kväll <3 

kram och lycka till! är också i min fertila period nu! WOHO!

Sedan en tid tillbaka (typ 1 månad) så ammar jag endast på natten. Dock kan de bli några gånger (3+) hehe... Tror det är tänder påväg så är lite extra jobbiga nätter just nu... Hoppas dock de räcker! Testade inte med ÄLstickor förra månaden eftersom sambon ändå skulle vara borta hela månaden... kanske borde ha gjort det ändå, bara för att de skulle varit intressant...

Jag har varit en hardcore-tempare tidigare men det är tyvärr inte möjligt nu pga mycket störd nattsömn.... Så tror tyvärr inte det skulle ge mig något.. Får helt enkelt ligga på och hoppas på de bästa! Kommer väl försöka ligga i helgen ett par gånger + på måndag och hoppas det räcker. Kan tyvärr inte göra så mycket mer eftersom sambon åker sen :(... CD12 idag och innan förra graviditeten hade jag ÄL runt CD 14. Vet ju dock inte alls hur de står till med all faser nu mera....
  • Amidina
    Jenzia skrev 2020-07-24 07:23:25 följande:
    Senaste nytt från tappen: högt upp, hård och bakåtvänd är min bästa gissning Och tempen var åter igen samma som igår, verkar ha lagt sig stadigt på 36.7.

Jag ökade också på med D-vitamin inför ÄL, nyligen fått veta att det var bra. Kanske var Entusiastisk som tipsade om det

Vad tar du mer för tillskott? Min man tycker jag är lite knasig med alla våra tabletter, fått skriva lista på vilka som ska tas på morgonen och vilka som ska tas på kvällen. De ena tabletterna mannen är nyfiken på är Maca, hehe! Som du tipsade om

Superspänd på om det blir stegring för dig idag ju Antar att du spanar för fullt efter äggvitesekret i dessa dagar! Tänk att så många, inklusive jag själv, inte har någon aning om dessa saker, som är liknade för de flesta kvinnor. Är ändå glad att jag fått lära mig allt detta

Hmm, kvällsvallningarna kommer typ mellan kl 21-22, och avtar sedan. Tror inte de kommer varje kväll heller. Sällan supervarm när jag ska somna, har aldrig svårt för att somna heller, lyckligt lottad på det viset

Hur länge har du tempat? Och vad fick dig att byta metod?
    Haha, underbar morgonrapport där du! Cool Låter som en lovande lutealfas, hoppas på att den blir väääldigt långvarig. Flört

Hehe, de flesta skulle nog himla med ögonen rätt bra om de såg vårt lager med tillskott.. :P Men har baserat det på blodprover vi tagit med lite jämna mellanrum, plus allmänna rekommendationer iaf. Jag tar: B-vitmix, selen, zink, magnesium, omega3+Q10, C-vit, D-vit, järn, jod, och så en som jag inte minns vad den heter som ska vara bra mot endometrios men som luktar FIS. Vidrigt. XD Min man tar en mix som är bra för binjurarna och mot stress, selen, jod och omega3, plus då macan ibland (det är ett enligt mig äckligt pulver som han inte tycker smakar så illa iaf). :P 
    Vi tar inte tabletter varje dag eftersom det är rätt höga doser, utan det blir snarare varannan med vissa och sporadiskt med andra. :) Brukar dock ta selen nästan varje dag.

Jo, jag är rätt nyfiken själv. :) Har gett upp letandet efter sekret eftersom vi haft mer sex än vanligtvis och då syns det aldrig ändå. Men ska jag ändå upp och kolla tappen sen så vet man ju aldrig vad, kanske hittar äggvita ändå, haha! 
    Ja, man får vara glad att man fått veta det nån gång innan allt är "över" sas. Min mamma undrar massor nu också, och hade ju gärna velat kunna allt när hon själv fortfarande hade mens liksom.

Jag har nu tempat till och från iiii... kan det vara 3 år kanske? Har haft några pauser ibland där vi inte försökt och jag haft det stressigt, men annars har det varit rätt stabilt med tempandet ändå. Jag var mest nyfiken faktiskt, läste om några tjejer som tempade vaginalt och hade fått slätare kurvor, och mina var förr rätt hackiga. Det blev som natt och dag när jag bytte, svepande och fina istället för hysterisk berg-och dalbana. :P 
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    ellie86 skrev 2020-07-24 07:42:00 följande:
    Tack! Har varit inne och kikat på många av hennes grejer, och har gjort några små ändringar här och var. Jag misstänker att mycket kan vara stressrelaterat då jag jobbar inom vården och ja så kom coronan... Men är inne på min andra period av föräldraledighet nu fram till september, och märker verkligen hur mycket bättre jag mår psykiskt. Ingen stress eller press, kan ta en långrunda med hunden och vagnen och verkligen njuta! Men det skadar ju inte att testa sig fram för att öka chanserna :)
    Jisses, då förstår jag att du varit stressad! :O Skönt med ledighet dock, det kan verkligen göra sån skillnad att få varva ner och bara vara ute i naturen också. Hoppas verkligen det ska hjälpa att rätta till systemet så du slipper vänta in allt så länge! 
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina

Det är banne mig inte lätt att hänga med er när man vaknar och där är 15 nya inlägg.. :P En annan är ju inte morgonpigg direkt. 

• odlarmamman

Visst är detta positivt för äl? Ska nog ta ett till i eftermiddag med. Typiskt nog så är mannen inte hemma nu. Även om vi ses ikväll. Myste igår dock. Utefter senaste cykler borde jag fått utslag på söndag och äl på måndag. Kan det vara rosenrot och/maca som kickat igång äl tidigare?
  • Entusiastisk
    Canama skrev 2020-07-24 09:56:27 följande:

Sedan en tid tillbaka (typ 1 månad) så ammar jag endast på natten. Dock kan de bli några gånger (3+) hehe... Tror det är tänder påväg så är lite extra jobbiga nätter just nu... Hoppas dock de räcker! Testade inte med ÄLstickor förra månaden eftersom sambon ändå skulle vara borta hela månaden... kanske borde ha gjort det ändå, bara för att de skulle varit intressant...

Jag har varit en hardcore-tempare tidigare men det är tyvärr inte möjligt nu pga mycket störd nattsömn.... Så tror tyvärr inte det skulle ge mig något.. Får helt enkelt ligga på och hoppas på de bästa! Kommer väl försöka ligga i helgen ett par gånger + på måndag och hoppas det räcker. Kan tyvärr inte göra så mycket mer eftersom sambon åker sen :(... CD12 idag och innan förra graviditeten hade jag ÄL runt CD 14. Vet ju dock inte alls hur de står till med all faser nu mera....

Ibland kan det ju vara bra att liksom kartlägga sina cykler för att veta till nästa :) men du har kanske bra koll ändå!

Vad roligt! Men förstår att det blir svårt nu.. Min dotter har nyss börjat sova bättre så är glad att jag iallafall kan prova på och hoppas jag iaf kan utläsa något. Gör det mest för att bekräfta äl tillsammans med stickor för att kartlägga min cykel bättre :)

Ja, det låter som en bra plan för er då ju:) nej, amningen kan ju spöka till i cyklerna rätt rejält och som jag skrev kan man ju även få äl men med för kort lutealfas för att ägget ska hinna fästa :)

Men håller tummarna för er <3
Svar på tråden BIM Augusti 2020