• Nico91

BIM Augusti 2020

Hej!

Så kom den oönskade mensen i juli igen.

Denna cykel blir försök nummer två med bisolvonmetoden.

Har någon av er testat bisolvon? Fungerade det? Hur lång tid tog det innan det tog sig isåfall?

Håller tummar och tår för att denna månad blir en månad med PLUS! :)

• Svar på tråden BIM Augusti 2020
  • Entusiastisk
    Anonym (Kinder) skrev 2020-07-24 00:16:39 följande:

citera flera kan du göra genom att klicka citera på alla inlägg du vill citera och sen skriver du.

Kan man det även i mobilen ^^
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-23 23:16:55 följande:

Vet inte hur jag citerar båda xD

Men hittade detta, så det ska jag testa nästa gång jag är osäker :D

"Du kan undersöka det här genom att lägga lite sekret i ett glas vatten. Ägglossningssekretet förblir klumpigt. Spermier eller slidsekret lösgörs i vatten."

Hehe, får undersöka detta i nästa cykel då
  • Jensan88
    Entusiastisk skrev 2020-07-23 22:53:59 följande:

hmm... intressant! Tack för att du dela!

Ska googla på forskningen imorgon! Det är en hel vetenskap dethär.. och det enda av allt detta fick man lära sig att missade man ett p-piller så blev man typ gravid direkt. Och sen att flytningar var typ för att hålla det rent aldrig att det hade med fertiliteten att göra.. och pmedel ska vi inte snacka om! ja.. asså tacksam att man fått veta det nu och att ni kloka kvinnor finns här inne så man får veta mer och kan diskutera <3 Godnatt! Hörs imorgon <3

Håller med om att skolorna var/är kassa om att informera "rätt" fakta.

Haha! De tjatade även om att ett avbrutet samlag gjorde en gravid. Det är klart det finns fall som det inträffar men hur stor chans är det? XD
  • Entusiastisk
    Jensan88 skrev 2020-07-24 07:11:51 följande:

Håller med om att skolorna var/är kassa om att informera "rätt" fakta.

Haha! De tjatade även om att ett avbrutet samlag gjorde en gravid. Det är klart det finns fall som det inträffar men hur stor chans är det? XD

Men eller hur! Det känns skrattretande idag..

Känns inte som majoriteten har det så? Eller?

Där känner jag mig grymt lurad.. Man fick liksom höra att för en tjej in 15 års åldern så räckte det i princip med en skvätt på låret för att hon skulle bli gravid.. Men vi alla är väl bara fertila runt max 6 dygn/cykel liksom oavsett vem vi är^^
  • Jenzia
    Amidina skrev 2020-07-23 21:45:07 följande:

Jo, samma här. Dock är jag nyfiken utav attans så jag har alltid utforskat lite grann i hemlighet, kollat med spegel och så för att ha ett hum om alla delar. :) Så skönt nu när man är äldre och lite mer skiter i vad folk tycker. :P

CD13 idag, och fick faktiskt lite vattnigt sekret nu på kvällen så hoppet lever än! Tog en extra dos d-vitamin (bland annat) idag så nu borde det ske imorgon eller lördag tycker jag. :)

Släng in en katt eller två på det med ibland. ;P Det är tur jag är frusen av mig.. och att vi har en luftvärmepump som kör sval luft nattetid. Har du såna vallningar nattetid med, och genom hela cykeln? Jag får det ibland när det närmar sig mens om jag haft en urusel cykel, men då är det ju östrogenet som är typ icke existerande som spökar.

Haha, kul att jag kan bidra med lite underhållning. ;) Men håller med om att det är kul att följa er andra med!

Jag kör vaginalt, blev mest tillförlitligt på mig då (och vill inte direkt ha den upp i rumpan, så..). För att vara under tungan så låter dina temperaturer verkligen perfekta.

Motsvarigheten om du skulle köra vaginalt hade nog varit runt 37 gissar jag, det var ungefär diffen jag fick när jag bytte metod. :)

Senaste nytt från tappen: högt upp, hård och bakåtvänd är min bästa gissning Och tempen var åter igen samma som igår, verkar ha lagt sig stadigt på 36.7.

Jag ökade också på med D-vitamin inför ÄL, nyligen fått veta att det var bra. Kanske var Entusiastisk som tipsade om det

Vad tar du mer för tillskott? Min man tycker jag är lite knasig med alla våra tabletter, fått skriva lista på vilka som ska tas på morgonen och vilka som ska tas på kvällen. De ena tabletterna mannen är nyfiken på är Maca, hehe! Som du tipsade om

Superspänd på om det blir stegring för dig idag ju Antar att du spanar för fullt efter äggvitesekret i dessa dagar! Tänk att så många, inklusive jag själv, inte har någon aning om dessa saker, som är liknade för de flesta kvinnor. Är ändå glad att jag fått lära mig allt detta

Hmm, kvällsvallningarna kommer typ mellan kl 21-22, och avtar sedan. Tror inte de kommer varje kväll heller. Sällan supervarm när jag ska somna, har aldrig svårt för att somna heller, lyckligt lottad på det viset

Hur länge har du tempat? Och vad fick dig att byta metod?
  • Entusiastisk

Behöver input från er tempare.

Sover i regel lite oroligt och inte så länge mellan varje uppvak. Men det längsta brukar vara ca 4 h då har jag tempat och det har varit vid kl.4-5. Men inatt vaknade jag vid 3, tempade och fick 35.94. Sen så somnade jag till 30 min innan dottern vaknade vid 4 och ville kissa så pappan satte pottan i sängen och jag lyfte över henne. Sen somnade hon och jag igen vid 4.30 ish. Sen vaknade jag kl 6 igen och tänkte att jag tempar igen för att se.. Då fick jag 36.50. Bör väl använda den kl 3? För oftast brukar jag få sova 3-4h i streck och har tempat då ju men mellan 4-5.15 ish så det bör väl vara mer rätt att räkna det kl 3 då?

• ellie86
    Amidina skrev 2020-07-23 13:18:14 följande:
    Har du kollat vad Vulverine skriver om att boosta fram ägglossning? :) För mig har det funkat förr när den dröjt, att ta en rejäl dos d-vitamin, försöka få mer och bättre sömn, och (iaf tillfälligt) lägga om kosten så den är full av vitaminer, mineraler, och fett, för att få ägget att släppa taget. :) Hoppas du hittar rätt metod och att det går vägen den här gången!
    Tack! Har varit inne och kikat på många av hennes grejer, och har gjort några små ändringar här och var. Jag misstänker att mycket kan vara stressrelaterat då jag jobbar inom vården och ja så kom coronan... Men är inne på min andra period av föräldraledighet nu fram till september, och märker verkligen hur mycket bättre jag mår psykiskt. Ingen stress eller press, kan ta en långrunda med hunden och vagnen och verkligen njuta! Men det skadar ju inte att testa sig fram för att öka chanserna :)
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-23 21:54:06 följande:

Jag fick börja tempa med vanlig muntemp för babyplan hade ngt problem så tog över en hel vecka att få hem basaltempen.. Men det verkar som om muntempen är ca 0,1 grad-ish lägre än basaltempen.. Bara tempat 2 ggr med basaltempen nu och den har legat på 36.07 igår och 36.18 idag.. Kan se om jag kan bifoga en bild :)

Jo, började ta äl test redan i oktober.. Tog varje dag i flera månader och försökte hitta stegring och tog parallellt med cb advanced och fick flera östrogenhöjningar men aldrig lh.. Trodde inte då det skulle ta 3 månader innan mensen kom.. Så tog hur många som helst för ville fånga första äl liksom men det var ju svårare än så iochmed amningen.. Så sen gav jag upp så nu blir första månaden på ny kula liksom där jag faktiskt bör ha chans att få ett positivt test:)

Sen tog jag faktiskt den månaden vi lyckades 2017. Men fick då bara ett svagt streck(lite stegring) och trodde då att det var typ som gravtest att såg man något så var det positivt liksom.. Så vi myste bara den dagen(var på husbilssemester med hans bror och tjej så fick bara till det den gången) men det lyckades.. Så aldrig fått ett riktigt positivt test liksom..

Så håller alla mina tummar nu, ska bli spännande att följa en riktig stegring till ett positivt och därpå också få följa tempningen.. Helt orimligt taggad, försöker smitta av min entusiasm på min man men han har inte riktigt förstått hypen än.. Haha xD

Asså förlåt för mina noveller, är inte så bra på att uttrycka mig kort!

Såg att du låg ca 36.1-36.3 jag har då legat om jag plussar på 0,1 på muntempen mellan 35.9-36.2..

Och nu ligger du runt 36.7?

Jag läste om min första graviditet då kände jag som febertoppar i början.. Ju börjar man äntligen förstå varför.. Hur kan man inte fått lära sig sånthär i skolan?? Känner mig lurad liksom! Men glad att jag vid 31 års ålder äntligen fått lära mig och sen ge min dotter bättre förutsättningar den dagen hon blir redo!

Vad är du nu äl+? Är detta första cykeln du tempat va? Eller vet du hur din temp dippar innan mens?

Kram <3

Det är ju min första cykel med tempning också. Eller jag tempade en period för två år sedan och hade NC, men för att förhindra graviditet. Önskar nu att jag hade fortsatt, men men! Gör om gör rätt Försökte leta fram mina gamla kurvor från NC för att analysera lite (så klart) men det var lättare sagt än gjort Så jag har ingen aning om hur tidigt/sent tempen dippar innan mens. Senaste cyklerna har jag dock märkt att brösten är svullna och stora till 1-2 dagar innan mens. De blir mjuka och sladdrigare (ja tyvärr!) innan mensen och håller sig så fram till ÄL.

Du kurva påminner lite om min före den fertila perioden, det blev liksom en successiv höjning dagarna efter mensen, då var tempen som lägst. Under fertila perioden var tempen lite vildare, gick upp och ner utan något mönster. Efter att jag fick peak på ÄL steg den successivt några dagar och landade på 36.7

Vilken app använder du? Tolkar den också ÄL-stickor. Tyckte det var amazing att PreMom gjorde det! Slapp jag vara totalt förvirrad

Hehe, min man fattar heller inte alla grejer jag håller på med, eller jo han fattar att jag försöker ta tillbaka kontrollen eller göra vad jag kan för att vi ska bli gravida Men han frågar iaf och är nyfiken på ÄL-stickorna. Känner att jag har hans stöttning till 110 procent och det är fantastiskt

Jag är också väldigt tacksam för allt jag lär mig nu om min kropp! Även om en del saker är förvirrande, som tappen! Min har varit högt placerad sedan ÄL! Innan dess lägre. Idag tyckte jag också att den kändes hårdare än tidigare.

Är på ÄL+5/6, CD20. Mina cykler snittar på 28 dagar. Yes, tempen var 36.7 imorse också. Åhhh vad jag önskar att den kunde öka lite till! Det hade varit så coolt

När börjar du ÄL-testa? Idag? Spänd för din skull och på att få följa dig
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-24 07:25:19 följande:

Behöver input från er tempare.

Sover i regel lite oroligt och inte så länge mellan varje uppvak. Men det längsta brukar vara ca 4 h då har jag tempat och det har varit vid kl.4-5. Men inatt vaknade jag vid 3, tempade och fick 35.94. Sen så somnade jag till 30 min innan dottern vaknade vid 4 och ville kissa så pappan satte pottan i sängen och jag lyfte över henne. Sen somnade hon och jag igen vid 4.30 ish. Sen vaknade jag kl 6 igen och tänkte att jag tempar igen för att se.. Då fick jag 36.50. Bör väl använda den kl 3? För oftast brukar jag få sova 3-4h i streck och har tempat då ju men mellan 4-5.15 ish så det bör väl vara mer rätt att räkna det kl 3 då?

Hmm! Om detta tvistar de lärda! Verkar vara lite svårare att få jämna tempmätningar när man har småbarn i sängen som väcker.

Kamske ta den som ligger närmst i tid då du brukar tempa? Till nästa cykel kanske du och jag ska testa vaginalt? Ska vara mer rättvisande. Eller du kanske redan gör det?
Svar på tråden BIM Augusti 2020