Myran1234 skrev 2020-08-09 09:54:52 följande:
Stort grattis till er som plussat! :) Det måste vara en helt underbar känsla!! :)
Jag känner mig väldigt låg just nu. Allt känns så hopplöst och det känns som att det är något fel på mig. Varför blir jag inte gravid? Jag försöker tänka positivt och fastän jag rent logiskt fattar att fyra misslyckade försök inte är något att prata om så är jag väldigt ledsen just nu. Jag kan inte sluta fundera på om det är något som inte står rätt till. Känns som att min ålder på 34 år också blir en utmaning även fast jag vet att det inte behöver vara så. Man googlar och googlar, försöker finna svar man sen sitter man här igen och det enda man kan göra är att vänta. :(
Förlåt tjejer om jag kommer in här med negativ energi, men behöver få skriva av mig. Det är så himla fint att se den fina ton och pepp som finns här i tråden. <3
BIM 16/8 och jag hoppas så, men är redan inställd på att mensen kommer enligt utsatt tid. :(
Kram! <3 Fyra månader är ju fullt normalt, men det är ju verkligen en sjukt jobbig känsla när minuset eller mensen kommer varje gång. Det är tufft! Just nu är också en period (mellan ägglossning och mens) då hormonerna får en att känna sig lite mer dämpad och tenderar också att förstärka de här negativa känslorna. Sjukt taskigt, egentligen!
Du har kanske läst om att tempa och ta ägglossnings-tester här i tråden, vet inte om du kör på det? Dels underlättar det ju för att pricka in de mest fertila dagarna, dels upplever jag att man ändå får ett kvitto på att kroppen trots allt fungerar. Att se på stickorna att ett hormon i kroppen faktiskt höjs, och att sedan kunna se att ett annat hormon i kroppen gör att tempen blir högre några dagar senare är ganska häftigt ändå. Vet ju inte om du redan kör på det eller hur du "gör" haha :)
Sen brukar jag också lugna mig lite med att tänka på statistik kring IVF. Där plockas ett gäng ägg av god kvalitet ut och de träffar spermier som också ska vara av god kvalitet på exakt rätt tid under goda förutsättningar (istället för att irra runt i äggledaren och vänta in varandra) och det är ändå inte alla ägg som blir befruktade. Sedan har jag för mig att det är ca 40% av de embryo som sedan förs in som faktiskt fäster och blir till en graviditet. Kanske påverkas det lite av att vara utanför kroppen på det viset, men jag kan bara tänka mig att statistiken för att en graviditet blir till på ett gammalt hederligt samlag är ungefär likadan. Enligt den länken från Clearblue som var några inlägg ovan så är det ju ca 30% chans att bli gravid även om man prickar ägglossningsdagen exakt.
Kanske inte är till någon direkt tröst att höra de oddsen, men tänker att man definitivt kan ta fokus från sig själv till att det är samma odds för alla! Sen kan man ju såklart försöka öka förutsättningarna genom att främja fertiliteten genom att ta hand om sin kropp och framförallt att försöka vara snäll mot sig själv! Även om det är lättare sagt än gjort...