• Lampfot

Sambon vill inte ha barn

Hej,

Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år, vi har ett lyckligt liv med stabil inkomst och jobb.

Sen en tid tillbaka har jag känt en enorm barnlängtan, jag har pratat med sambon om det som absolut inte känner detsamma. Och han vet heller inte om han i framtiden kommer vilja ha barn. Han tycker att man kan leva ett lyckligt liv utan barn.

Jag är 27 år och blir ju inte direkt yngre.. Det känns hopplöst. Det känns som att gå och vänta på att han ska ändra sig är ganska lönlöst. Och också väldigt svårt att kompromissa om barn..

Är det någon annan som vart i samma sits?

Känner mig förtvivlad då jag inte vill lämna den jag älskar oändligt.. Samtidigt som jag inte kan tänka mig ett liv utan barn. Rädd att jag inte kommer känna mig lycklig med någon annan.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon vill inte ha barn
  • Körsbärsdalen
    Anonym (O) skrev 2020-07-05 13:28:23 följande:

Nja, tänker att man förändras ganska mycket mellan 25-30. Bara några år kan göra stor skillnad i mognad. 

Har tex en syster som aldrig hade haft ett förhållande eller varit intresserad av det, fören hon var 29, gifte sig vid 30, och fick barn vid 32. 

Och jag tänker att man ska lita på vuxet folk som säger att de inte vill ha barn, och inte slösa bort sina ägg.
  • Anonym (O)
    Körsbärsdalen skrev 2020-07-05 14:30:47 följande:
    Och jag tänker att man ska lita på vuxet folk som säger att de inte vill ha barn, och inte slösa bort sina ägg.

man kan dock ha lite hopp att en ung människa kan ändra sitt synsätt. Om hon nu älskar denna kille. 

• Körsbärsdalen
    Anonym (O) skrev 2020-07-05 14:36:04 följande:

man kan dock ha lite hopp att en ung människa kan ändra sitt synsätt. Om hon nu älskar denna kille. 

Ja, eller riskera att bli besviken och barnlös.
  • Anonym (O)
    Körsbärsdalen skrev 2020-07-05 15:04:36 följande:
    Ja, eller riskera att bli besviken och barnlös.

40 åringar får barn. Att börja fundera på att bli barnlös vid 27 är ganska onödigt.
    Att bryta med någon man älskar för att få barn med någon annan låter konstigt för mig. Att få barn gör en inte automatisk lycklig.  

• Körsbärsdalen
    Anonym (O) skrev 2020-07-05 15:14:02 följande:

40 åringar får barn. Att börja fundera på att bli barnlös vid 27 är ganska onödigt.

Att bryta med någon man älskar för att få barn med någon annan låter konstigt för mig. Att få barn gör en inte automatisk lycklig.  

Mmh, och det finns 30-åringar som gör IVF på IVF. Inga garantier här i livet, men att stanna hos någon som inte vill ha barn när man själv vill det bådar inte gott.
  • Anonym (O)
    Körsbärsdalen skrev 2020-07-05 17:31:16 följande:
    Mmh, och det finns 30-åringar som gör IVF på IVF. Inga garantier här i livet, men att stanna hos någon som inte vill ha barn när man själv vill det bådar inte gott.

Jag tänker på min syster som inte ens hade funderat på varken förhållande eller barn fören hon var 29, sen fick hon barn några år efter det. Man ändrar sig som sagt mkt i den åldern. 

Min mamma fick mig när hon var 37. 

hur lätt man får barn har kanske mer med gener och hälsa att göra än ålder

• rymdkram

Mitt ex ville inte ha barn då vi började träffas. Lite längre fram i relationen sa han att han inte visste hur han skulle känna senare kring det.

Jag försökte intala mig själv att jag inte heller ville ha det, men ju längre tiden gick så insåg jag att jag inte skulle kunna offra det bara för att vara med honom. Förhållandet var inte så bra heller, så var inte helt och hållet i samma sits, men förstår dilemmat.

Du måste givetvis följa ditt hjärta med det här, men jag hade själv haft väldigt svårt att ha en relation med någon som inte skulle vilja ha barn. Ifall det är så att du har en enorm barnlängtan så tror jag du kommer bli väldigt olycklig ifall du skulle vara kvar i förhållandet. Du kommer hoppas på att han någon dag kommer att vilja, men den dagen kanske aldrig kommer. Det kommer inte kännas rätt för dig även om du skulle lyckas övertala honom på något vis.

Kommer vara tufft i början och du kommer sakna honom, men i slutändan har du ändå fattat rätt beslut. Klart du kan träffa någon annan som gör dig lycklig! <3

• Körsbärsdalen
    Anonym (O) skrev 2020-07-05 17:44:17 följande:

Jag tänker på min syster som inte ens hade funderat på varken förhållande eller barn fören hon var 29, sen fick hon barn några år efter det. Man ändrar sig som sagt mkt i den åldern. 

Min mamma fick mig när hon var 37. 

hur lätt man får barn har kanske mer med gener och hälsa att göra än ålder

Nämen dåså, eftersom din syster och mamma fick barn efter 30 är det lätt för alla Och TS sambo kommer säkert ändra sig! Kanske om 10-15 år. Nemas problemas! Bara att vänta då.
  • Anonym (Otto)

Själv vill jag absolut inte ha barn och skulle hellre lämna någon som verkligen ville ha barn och inte kunde acceptera detta. På samma sätt förväntar jag mig att någon som verkligen vill ha barn skulle lämna mig.

Om du ska se något positivt i det hela så är han åtminstone ärlig från första början och håller inte på med "sen kanske". Nu kan du göra ett aktivt val tidigt innan du blivit för gammal för att få barn. Även om det valet är svårt.

• Anonym (O)
    Körsbärsdalen skrev 2020-07-05 17:55:52 följande:
    Nämen dåså, eftersom din syster och mamma fick barn efter 30 är det lätt för alla Och TS sambo kommer säkert ändra sig! Kanske om 10-15 år. Nemas problemas! Bara att vänta då.
    Finns statistik på att de flesta får barn mellan 29-31 så nej är inte bara min mamma och syster.. 
Svar på tråden Sambon vill inte ha barn