• Lampfot

Sambon vill inte ha barn

Hej,

Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år, vi har ett lyckligt liv med stabil inkomst och jobb.

Sen en tid tillbaka har jag känt en enorm barnlängtan, jag har pratat med sambon om det som absolut inte känner detsamma. Och han vet heller inte om han i framtiden kommer vilja ha barn. Han tycker att man kan leva ett lyckligt liv utan barn.

Jag är 27 år och blir ju inte direkt yngre.. Det känns hopplöst. Det känns som att gå och vänta på att han ska ändra sig är ganska lönlöst. Och också väldigt svårt att kompromissa om barn..

Är det någon annan som vart i samma sits?

Känner mig förtvivlad då jag inte vill lämna den jag älskar oändligt.. Samtidigt som jag inte kan tänka mig ett liv utan barn. Rädd att jag inte kommer känna mig lycklig med någon annan.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon vill inte ha barn
  • Anonym (Svårt)

Du bör va extremt tydlig med att du vill ha barn och att det inte kommer att ändras.

Förstår att det känns helt fruktansvärt men det finns inte mycket att göra än att lämna honom. Skulle säga att du ska göra det så snabbt som möjligt egentligen. Eftersom du inte vill lämna honon så kommer det ju ta ett tag att bara komma över honom. Sen ska du hitta nån ny som är en person du också vill skaffa barn med. Det kan ta flera år ju. Då kan man inte vela fram och tillbaka med en man som KANSKE vill ha barn nån gång framtiden. Han kanske säger vid 40 liksom att nä... Jag vill aldrig ha barn. Då står du där och har sumpat dina chanser.

Det tar tid att bygga upp nåt med nån annan och man vill ju inte skaffa barn det första man gör. Du är ung nu, men när man läser om fertilitet står det att den går ner rätt drastiskt redan vid 35. Klart att många kan bli gravida fortfarande då men det finns inga garantier.

Barn är en rätt speciell fråga man inte kan kompromissa bort. Det är ju en hel livsstil. Om man har barnlängtan så kommer man aldrig bli helt lycklig utan barn. Så krasst är det och därför är det så viktigt att man delar den önskan. I annat fall får du acceptera ett liv utan barn.

• Anonym (Knopp)

Jag hade valt barn framför man. Utan tvekan.

Om min sambo sagt att han inte ville ha barn hade jag trott honom och sagt att jag måste gå vidare.

När min kusin var 29 och gift sedan ett år kläckte hennes man ur sig att han inte ville ha barn. Alls. Hon fick ta det tuffa beslutet att skilja sig och börja dejta då hon verkligen ville ha barn. Nu, 15 år senare, är hon gift med samma man hon träffade bara tre månader efter skilsmässan och de har tre barn tillsammans (det första är redan 14 år!).

Hon träffade faktiskt sin första man för inte så länge sedan. Han sa att han fortfarande älskade henne och ville ha henne tillbaka trots alla år. Hon svarade bara att hon älskat honom en gång i tiden men att hon tagit rätt beslut som valde barn med en ny man som också ville lika mycket som henne.

Stanna inte om du inte är beredd att leva utan barn. Lämna om din barnlängtan är stark och du verkligen vill ha barn.

• Anonym (K)
    Anna 428 skrev 2020-07-06 13:41:51 följande:

Det är min åsikt. Det har jag inte med enbart barnfråga att göra. Man vill göra ALLT för en person som man älskar. Ingen man lämnar en kvinna han älskar om hon vill ha barn med honom.

"Allt"? Du hade låtit alla hans polare knullat dig om han velat det? Vissa går ju igång på sånt...
  • Anna 428
    Anonym (Knopp) skrev 2020-07-06 14:03:58 följande:

Jag hade valt barn framför man. Utan tvekan.

Om min sambo sagt att han inte ville ha barn hade jag trott honom och sagt att jag måste gå vidare.

När min kusin var 29 och gift sedan ett år kläckte hennes man ur sig att han inte ville ha barn. Alls. Hon fick ta det tuffa beslutet att skilja sig och börja dejta då hon verkligen ville ha barn. Nu, 15 år senare, är hon gift med samma man hon träffade bara tre månader efter skilsmässan och de har tre barn tillsammans (det första är redan 14 år!).

Hon träffade faktiskt sin första man för inte så länge sedan. Han sa att han fortfarande älskade henne och ville ha henne tillbaka trots alla år. Hon svarade bara att hon älskat honom en gång i tiden men att hon tagit rätt beslut som valde barn med en ny man som också ville lika mycket som henne.

Stanna inte om du inte är beredd att leva utan barn. Lämna om din barnlängtan är stark och du verkligen vill ha barn.

Precis så är det. Man kan träffa någon annan som faktiskt vill göra ALLT med DIG. Det som vissa män kallar kärlek betyder: jag "älskar" dig så länge du passar in i mina livsplaner. Annars får det vara.
  • Anna 428
    Anonym (K) skrev 2020-07-06 15:51:14 följande:

"Allt"? Du hade låtit alla hans polare knullat dig om han velat det? Vissa går ju igång på sånt...

Allt som är kärleksfullt förstås. Jag hade inte låtit någon döda mig heller för att bevisa min kärlek. Däremot kärleksfulla handlingar bevisar kärlek. Själv föredrar jag att heller leva med någon som älskar mig och bevisar det än motsatsen. Men vissa går igång på annat. Därför alla ska välja ett liv som passar just dem. Med kärlek eller utan. Med barn eller utan.
  • Anna 428
    Anonym (K) skrev 2020-07-06 15:51:14 följande:

Allt som är kärleksfullt förstås. Jag hade inte låtit någon döda mig heller för att bevisa min kärlek. Däremot kärleksfulla handlingar bevisar kärlek. Själv föredrar jag att heller leva med någon som älskar mig och bevisar det än motsatsen. Men vissa går igång på annat. Därför alla ska välja ett liv som passar just dem. Med kärlek eller utan. Med barn eller utan.
  • Anonym (K)
    Anna 428 skrev 2020-07-06 15:56:06 följande:

Att vara gravid och föda barn är inte kärlek för alla, det hade varit rent självplågeri för mig. Jag har varit gravid och mådde så fruktansvärt dåligt psykiskt, "trots" att jag lever med världens bästa man, har bra ekonomi och stabilt boende.

Jag hade hellre tagit polarna för det drabbar endast mig. Det är nämligen så att det är vansinnigt idiotiskt att skaffa barn om man inte bör vara förälder, och väldigt egoistiskt att trots vetskapen att man är olämplig skaffa barn för att behålla en partner. Man gör inte så mot ett oskyldigt barn. Det är inte kärlek, det är ren och skär idioti och egoism.
  • Anna 428
    Anonym (K) skrev 2020-07-06 16:36:00 följande:

Att vara gravid och föda barn är inte kärlek för alla, det hade varit rent självplågeri för mig. Jag har varit gravid och mådde så fruktansvärt dåligt psykiskt, "trots" att jag lever med världens bästa man, har bra ekonomi och stabilt boende.

Jag hade hellre tagit polarna för det drabbar endast mig. Det är nämligen så att det är vansinnigt idiotiskt att skaffa barn om man inte bör vara förälder, och väldigt egoistiskt att trots vetskapen att man är olämplig skaffa barn för att behålla en partner. Man gör inte så mot ett oskyldigt barn. Det är inte kärlek, det är ren och skär idioti och egoism.

Då är det en väldigt speciell situation. Jag undrar hur många kvinnor säger så om det kommer en man som är allt vad de vill ha och säger: " jag älskar dig, vill gifta e med dig och vill ha barn med dig när du känner dig redo." Det är faktiskt det samma för killar. När de träffar " den rätta" så vill de både gifta sig och skaffa barn med henne. Men många lever tillsammans med någon som är "ok" för bekvämlighet.
  • Anonym (K)
    Anna 428 skrev 2020-07-06 16:49:52 följande:

Då är det en väldigt speciell situation. Jag undrar hur många kvinnor säger så om det kommer en man som är allt vad de vill ha och säger: " jag älskar dig, vill gifta e med dig och vill ha barn med dig när du känner dig redo." Det är faktiskt det samma för killar. När de träffar " den rätta" så vill de både gifta sig och skaffa barn med henne. Men många lever tillsammans med någon som är "ok" för bekvämlighet.

Du påstår alltså att jag och min man inte är rätt för varandra eftersom vi inte vill ha barn?

Jag känner då minst två som hade nobbat, båda har redan barn.
  • Anna 428
    Anonym (K) skrev 2020-07-06 17:10:56 följande:

Du påstår alltså att jag och min man inte är rätt för varandra eftersom vi inte vill ha barn?

Jag känner då minst två som hade nobbat, båda har redan barn.

Vet ingenting om er relation. Jag upplever bara att de flesta unga människor som träffas och påstår älska varandra vill vara tillsammans och uppleva alla kärleksfulla saker tillsammans som att föda barn.
Svar på tråden Sambon vill inte ha barn