• Lampfot

Sambon vill inte ha barn

Hej,

Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år, vi har ett lyckligt liv med stabil inkomst och jobb.

Sen en tid tillbaka har jag känt en enorm barnlängtan, jag har pratat med sambon om det som absolut inte känner detsamma. Och han vet heller inte om han i framtiden kommer vilja ha barn. Han tycker att man kan leva ett lyckligt liv utan barn.

Jag är 27 år och blir ju inte direkt yngre.. Det känns hopplöst. Det känns som att gå och vänta på att han ska ändra sig är ganska lönlöst. Och också väldigt svårt att kompromissa om barn..

Är det någon annan som vart i samma sits?

Känner mig förtvivlad då jag inte vill lämna den jag älskar oändligt.. Samtidigt som jag inte kan tänka mig ett liv utan barn. Rädd att jag inte kommer känna mig lycklig med någon annan.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon vill inte ha barn
  • Kirenaj68
    Lampfot skrev 2020-07-05 11:12:50 följande:

Hej,

Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år, vi har ett lyckligt liv med stabil inkomst och jobb.

Sen en tid tillbaka har jag känt en enorm barnlängtan, jag har pratat med sambon om det som absolut inte känner detsamma. Och han vet heller inte om han i framtiden kommer vilja ha barn. Han tycker att man kan leva ett lyckligt liv utan barn.

Jag är 27 år och blir ju inte direkt yngre.. Det känns hopplöst. Det känns som att gå och vänta på att han ska ändra sig är ganska lönlöst. Och också väldigt svårt att kompromissa om barn..

Är det någon annan som vart i samma sits?

Känner mig förtvivlad då jag inte vill lämna den jag älskar oändligt.. Samtidigt som jag inte kan tänka mig ett liv utan barn. Rädd att jag inte kommer känna mig lycklig med någon annan.

Hur hade ni resonerat?

Du är bara 27 år, så det är ingen panik än och han verkar ju inte ha stängt dörren helt än. Så ge det lite tid och fortsätt att diskutera detta med honom. Men skulle hans slutgiltiga beslut bli ett nej är jag rädd att en brytning är den enda utvägen. Barn är en stor sak och är man inte på samma linje där kommer någon i förhållandet att alltid vara bitter.
  • Anonym (Jane)
    Anonym (O) skrev 2020-07-05 15:14:02 följande:

40 åringar får barn. Att börja fundera på att bli barnlös vid 27 är ganska onödigt.
    Att bryta med någon man älskar för att få barn med någon annan låter konstigt för mig. Att få barn gör en inte automatisk lycklig.  

Men TS kanske inte vill vänta i 13 år för att killen "kanske" vill längre fram bara för att det finns 40-åringar som får barn? Vill man verkligen, verkligen ha barn bör man inte vänta hur länge som helst, speciellt om ens partner uttryckligen sagt att han inte vill ha barn. 
  • Anonym (Jane)
    Anna 428 skrev 2020-07-06 10:05:35 följande:

Jag upplever den här situationen så här: det finns DU och dina mål med livet. Och så finns det en man som inte delar dina mål. Det bästa är att ärligt berätta det till honom. Till exempel: när jag är 30 år gammal så vill jag försöka med barn. Den man som ÄLSKAR dig kommer att acceptera dina mål och dela dem. Om han inte har något svar om två tre år då älskar han inte dig. Vill man offra sitt liv till det? Det kan bara DU svara på.

Men skulle inte hans mål vara lika viktiga som dina? Om hans mål i livet är att inte skaffa barn ska väl du gå med på det för hans skull annars älskar du honom inte?

Ditt resonemang är fjantigt. Huruvida man älskar sin partner eller inte är egentligen inte relevant. Ibland vill man bara olika saker. Går dom inte ihop eller går att kompromissas om får man gå isär, oavsett hur mycket man älskar varandra. 
  • Anonym (Otto)
    Anna 428 skrev 2020-07-06 13:41:51 följande:
    Det är min åsikt. Det har jag inte med enbart barnfråga att göra. Man vill göra ALLT för en person som man älskar. Ingen man lämnar en kvinna han älskar om hon vill ha barn med honom.
    Okej, med samma logik så borde man avstå barn om ena partner inte vill, för älskar man någon gör man ALLT för den, även avstår barn. Men jag antar att det inte är mycket logik där egentligen.
  • Anna 428
    Anonym (Jane) skrev 2020-07-06 18:45:14 följande:

Men skulle inte hans mål vara lika viktiga som dina? Om hans mål i livet är att inte skaffa barn ska väl du gå med på det för hans skull annars älskar du honom inte?

Ditt resonemang är fjantigt. Huruvida man älskar sin partner eller inte är egentligen inte relevant. Ibland vill man bara olika saker. Går dom inte ihop eller går att kompromissas om får man gå isär, oavsett hur mycket man älskar varandra. 

Så är det, absolut. Vill han inte ha barn och jag lämnar honom för det då älskar jag inte honom tillräckligt mycket för att offra mina drömmar. Samma sak för honom. Vad ts väljer är hennes sak. Jag föredrar att leva i kärlek och med barn
  • Anna 428
    Anonym (Otto) skrev 2020-07-06 19:04:35 följande:

Okej, med samma logik så borde man avstå barn om ena partner inte vill, för älskar man någon gör man ALLT för den, även avstår barn. Men jag antar att det inte är mycket logik där egentligen.

Känslor har inte mycket att göra med logik. Jag känner ingen man som plötsligt bestämt att nu var det dags att skaffa barn och började leta efter passande "mor" till dem. Nej. Man träffar en tjej, blir kär och skaffar barn oftast.
  • Anonym (Otto)
    Anna 428 skrev 2020-07-06 19:14:24 följande:
    Känslor har inte mycket att göra med logik. Jag känner ingen man som plötsligt bestämt att nu var det dags att skaffa barn och började leta efter passande "mor" till dem. Nej. Man träffar en tjej, blir kär och skaffar barn oftast.
    Ja om man nu tvunget ska placera människor i olika måsten, och sedan skylla på känslor. Säga att man ska ge upp sina viljor för att skaffa barn och att man inte älskar sin partner annars. Mycket dumt har jag hört på denna sidan, men detta tar nog priset.

Anser man det beror det inte på känslor, det beror på skadade känslor.
  • Anna 428
    Anonym (Otto) skrev 2020-07-06 19:16:51 följande:

Ja om man nu tvunget ska placera människor i olika måsten, och sedan skylla på känslor. Säga att man ska ge upp sina viljor för att skaffa barn och att man inte älskar sin partner annars. Mycket dumt har jag hört på denna sidan, men detta tar nog priset.

Anser man det beror det inte på känslor, det beror på skadade känslor.

Fast saken är att man måste ingenting. Vill inte min kille göra mig lycklig så är det hans val. Då gör jag mina val utifrån det. Och jag kan göra ett val att offra mitt liv åt honom eller uppfostra någon annans barn i framtiden. Själv väljer jag att leva med en man som väljer göra mig lycklig varje dag.
  • Anonym (K)
    Anna 428 skrev 2020-07-06 17:59:07 följande:

Vet ingenting om er relation. Jag upplever bara att de flesta unga människor som träffas och påstår älska varandra vill vara tillsammans och uppleva alla kärleksfulla saker tillsammans som att föda barn.

Då har du upplevt fel. Helt fel.
  • Anonym (K)
    Anna 428 skrev 2020-07-06 19:14:24 följande:

Var det svar på Ottos inlägg..?
Svar på tråden Sambon vill inte ha barn