• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Längtar2

Hej-! Hoppar in här, då jag själv tempar. Vad tror ni om min graf? Det vsr mer hackigt förra månaden men nu verkar det hålla sig uppe. Bim om cirka 2-3 dagar så det kan ju dippa nån dag innan.

• Mikkans
    Längtar2 skrev 2020-10-03 08:27:09 följande:

Hej-! Hoppar in här, då jag själv tempar. Vad tror ni om min graf? Det vsr mer hackigt förra månaden men nu verkar det hålla sig uppe. Bim om cirka 2-3 dagar så det kan ju dippa nån dag innan.

Håller tummarna!
  • Mikkans

Någon som vet hur jag får Fertility friend att ändra ägglossningsdag? Jag vet att den skedde dag 16 eller 17..

• Lillaälta
    Jenzia skrev 2020-10-03 08:08:49 följande:

Jupp För min del var det faktiskt inte så illa. Väster äggledare var lite knepigare än höger och då tilltog smärtan lite, men det gick ju över snabbt Har gjort koloskopin en gång för några år sedan, det var mycket värre!

Men usch då, att det gjorde så ont på dig! Men skönt att allt såg bra ut! Har ni fått besked om någon behandling? Eller ska ni försöka ytterligare en tid själva? Minns inte om du skrivit om det i BIM-tråden..

Jag håller verkligen tummarna för denna månad!

Tur att det såg bra ut för er sen! Oj koloskopi, operation alltså?

Nope inte än, sambon ska lämna in nytt prov om 3 mån, december. De vill se 2 med tid mellan. Så efter det kan vi få besked om vad som är aktuellt för oss. Men denna väntan är olidlig.
  • Jenzia
    Lillaälta skrev 2020-10-03 09:59:26 följande:

Tur att det såg bra ut för er sen! Oj koloskopi, operation alltså?

Nope inte än, sambon ska lämna in nytt prov om 3 mån, december. De vill se 2 med tid mellan. Så efter det kan vi få besked om vad som är aktuellt för oss. Men denna väntan är olidlig.

Ingen operation, men undersökning av hela tjocktarmen, hua!

Uj, 3 månader mellan? Min man skulle lämna två olika prover med 2 veckor mellan. Konstigt med så olika riktlinjer :-/ Vi får besked på onsdag, håll tummarna!
  • molekyl

Jag undrar också om man kan ändra ägglossning manuellt i FF. Jag fick en liten tempökning idag och då satte FF min ÄL till den 24/9?! Jag är rätt säker på att jag inte haft ägglossning än. Möjligtvis att det är på gång nu, men jag hade det definitivt inte för över en vecka sedan.

Jag vill inte att det ska påverka hur FF räknar mina cykler. Detta är första månaden jag tempar och började med FF i juli så det finns inte så mycket data än.

• molekyl

Jag kan tillägga att jag i juli fick äl på cd 19 och i augusti på cd 20. Innan dess hade jag ingen äl på åtta år pga nuvaring.

• Jenzia
    molekyl skrev 2020-10-03 12:17:52 följande:

Jag undrar också om man kan ändra ägglossning manuellt i FF. Jag fick en liten tempökning idag och då satte FF min ÄL till den 24/9?! Jag är rätt säker på att jag inte haft ägglossning än. Möjligtvis att det är på gång nu, men jag hade det definitivt inte för över en vecka sedan.

Jag vill inte att det ska påverka hur FF räknar mina cykler. Detta är första månaden jag tempar och började med FF i juli så det finns inte så mycket data än.

Kan tyvärr inte svara på hur du korrigerar i FF, men det ser ut som om du kanske hade ägglossning igår? Några andra tecken?
  • Lillaälta
    Jenzia skrev 2020-10-03 11:45:17 följande:

Ingen operation, men undersökning av hela tjocktarmen, hua!

Uj, 3 månader mellan? Min man skulle lämna två olika prover med 2 veckor mellan. Konstigt med så olika riktlinjer :-/ Vi får besked på onsdag, håll tummarna!

Då förstår jag! Låter inte så skönt, enbart gjort endoskopi innan och sen opererat bort blindtarmen.

Ja, så jobbigt. Konstigt med olika riktlinjer. Men håller tummarna för att allt ser bra ut för er! <3
  • Lillie1

Tacksam för hjälp med att analysera den här temperaturkurvan.. Har tagit letrozol och ovitrelle (19/9) och misstänker att sprutan kan försena mensen lite men hoppet lever ju ännu..

Läste om trefas-temp och att den senaste höjningen skulle kunna indikera att ägget fäst? I så fall skulle det betyda att ägglossningen var lite sen (23/9) och implantationen var 7 dagar senare.. Vad tror ni? Skulle som sagt vara väldigt tacksam för lite input!

Svar på tråden Tempkurvor