• molekyl

Tempkurvor

Hej. Hoppar in med en liten undring: Vad använder ni för app? Använder ni gratisversion eller betalar ni för medlemskap? 

• molekyl

Jag har precis börjat tempa och har några undringar som ni kanske kan hjälpa mig med.

Vad innebär sammanhängande sömn? Jag vaknar ett par ggr per natt men somnar oftast om med en gång (nån minut kanske). Är det ok?

Har ni tips för man får jämn och korrekt temp? Jag tycker jag mäter likadant, vid samma tid men tycker ändå det fluktuerar ganska mycket. Hittills har jag fått mellan 36,09 och 36,39 och då har jag hållit på i åtta dagar typ.

Så, vad har ni för råd?

• molekyl
    H0nd3ndär skrev 2020-09-18 15:04:56 följande:

Hur tolkar man en sådan här kurva. Vaginala tempen upp något, den orala ner... men i vilket fall som börjar jag ställa in mig på mens imorgon eller sön.

Hur gör du för att fylla i både oralt och vaginalt i Fertility friend? Är det en premiumgrej?

Tar du båda temperaturerna samtidigt? Tänker på att den kan bli varm och visa fel. Det gör min örontermometer. Blir en halv grad högre för varje mätning om man gör flera mätningar.
  • molekyl

Jag undrar också om man kan ändra ägglossning manuellt i FF. Jag fick en liten tempökning idag och då satte FF min ÄL till den 24/9?! Jag är rätt säker på att jag inte haft ägglossning än. Möjligtvis att det är på gång nu, men jag hade det definitivt inte för över en vecka sedan.

Jag vill inte att det ska påverka hur FF räknar mina cykler. Detta är första månaden jag tempar och började med FF i juli så det finns inte så mycket data än.

• molekyl

Jag kan tillägga att jag i juli fick äl på cd 19 och i augusti på cd 20. Innan dess hade jag ingen äl på åtta år pga nuvaring.

• molekyl
    Jenzia skrev 2020-10-03 13:09:02 följande:

Kan tyvärr inte svara på hur du korrigerar i FF, men det ser ut som om du kanske hade ägglossning igår? Några andra tecken?

Ja, lite äl-ont som kom igår. Känns mer idag. Men det hade jag hela förra cykeln så jag vågar inte lita på det som ett symptom. Iofs inte känt av det alls denna cykeln förrän nu.

Tappen är rätt låg och mjuk. Är det så den ska vara vid ÄL?

Sekretet är inte så tydligt. Har inte fått någon större klump av äggvitesekret. Bara mindre mängder och krämigt sekret som gått att sträcka ut lite.

Sedan känner jag som ett pirrande i underlivet sedan ett par dagar tillbaka. Som en jättesvag elektrisk ström. Kände det supertydligt i juli när jag tog ut p-ringen. Det var som att hela alltet där nere liksom vaknade igen. Tror jag fick årtiondets ägglossning, haha. Den var så kraftig att jag hade blivit förvånad om jag INTE hade blivit gravid. (Det blev jag också, men fick tidigt missfall.)

Det är svårt att förklara hur det känns. Det gör absolut inte ont eller så. Tvärtom. Det är som att hon liksom vill göra mig uppmärksam på att det är dags att ha sex.
  • molekyl

Jag verkar bara ha sex dagars lutealfas. Jag är som jag skrev ovan ganska säker på att jag hade äl den 2/10. Idag kom mensen. Detta gör mig förtvivlad.

Hur skulle ni tolka min kurva?

• molekyl
    H0nd3ndär skrev 2020-10-15 08:50:54 följande:

Min orala temp har hoppat extremt denna cykeln. Räknar med att mensen kommer på söndag.

Men din temp är ju fortsatt hög. Det bådar väl gott?
  • molekyl
    Limeblad skrev 2020-10-29 07:31:00 följande:

Jag blir inte klok på min kurva. Eller är den normal? Trodde tempen var på väg upp så blev den superlåg idag. Hade vad jag trodde var ägglossningssmärta dagen för positivt ägglossningstest.

Det tar ju 24-48 timmar för ägget att släppa och när du har ägglossning blir tempen lägre. Är lite osäker på hur man läser av din kurva men det ser ut som en dipp två dagar efter positivt ältest. Det är ju helt normalt. Lycka till!
  • molekyl
    semlan20 skrev 2020-11-06 05:02:07 följande:

Idag fick jag äl bekräftad äntligen! Hoppas det tar sig nu!

Du ser ut att ha väldigt låg temp. Var mäter du någonstans? Låg temp kan tyda på sköldkörtelproblem så om det inte vill sig kanske det kan vara något att kolla upp.

Detta säger jag i all välmening, inte för att göra dig orolig. Jag har själv en ganska låg temp och plussade i måndags så visst kan det gå ändå.

Lycka till!
  • molekyl
    Limeblad skrev 2020-11-06 08:25:49 följande:

En konstig dipp men annars ser det väl ut att vara på rätt väg? Jag har också ganska låg temp i munnen. Med min vanliga örontermoeter ligger jag normalt sett över 37 grader.

Det kan vara en implatationsdipp. Det fick jag också. Håller tummarna för dig.

Kan tillägga att jag mäter vaginalt. Började mäta oralt men tempen varierade för mycket.

• molekyl

Vet inte om detta svarar på någon av frågorna ovan men här är min senaste kurva. Plussade 2/11 och är nu i v 9.

• molekyl
    Cattisl skrev 2020-12-09 05:25:21 följande:

det räcker tydligen inte med en fin kurva ibland...tror jag kommer få mens... idag är tempen lite lägre...inte alls nere vid coverline, fortf högt över, men har känslan att det inte tog sig....sjukt att man kan ha en så 'perfekt' kurva, hoppa över bim och sen få mens...brukar inte hända. 

Har du fått mens då?
  • molekyl
    Tigerhonan skrev 2020-12-10 11:12:58 följande:

Hej! Vet inte om denna tråd är aktiv längre men kanske kan någon hjälpa mig. Min kurva är jätte konstig denna månad som ni kan se. Längsta cykeln hittills. Har symtom på graviditet men testen är negativa och ägglossningen har inte bekräftats.

Jag har mest illamående och molande värk i magen, lite ömma bröst och känner behöver göra nummer två oftare än vanlig. Och det här har jag haft i en vecka nu.

Och såhär ser tre senaste ut

Är du säker på att du haft ägglossning? Har du haft äl-sekret? Testat med äl-test?
Svar på tråden Tempkurvor