• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • saraama
    Cattisl skrev 2020-09-13 10:59:04 följande:
    Jättesvårt att veta

En del får denna dipp och blir ändå inte gravid , hade så förra månaden ( om jag inte fick mf då)

Håller tummarna dock !!
    Jag fick små dippar på ÄL+5 och en på ÄL+9. Absolut inte nere på coverline men 0,2 lägre. Plussade på ÄL+12 sen och slutade tempa 
  • Lillaälta
    saraama skrev 2020-09-13 13:10:35 följande:

Jag fick små dippar på ÄL+5 och en på ÄL+9. Absolut inte nere på coverline men 0,2 lägre. Plussade på ÄL+12 sen och slutade tempa 

Åh, har du bild på din graf? :)
  • Pandyy

Jag hade alltså så mycket ägglossningssmärtor igår att jag blev tvungen att ta värktablett för att andning och vetekudde inte fungerade. Dåsig som jag var tog jag en tablett och insåg först i efterhand att det var Naproxen... har jag förstört hela denna månads försök till bebis nu? ????

• Lillaälta
    Pandyy skrev 2020-09-14 08:38:24 följande:

Jag hade alltså så mycket ägglossningssmärtor igår att jag blev tvungen att ta värktablett för att andning och vetekudde inte fungerade. Dåsig som jag var tog jag en tablett och insåg först i efterhand att det var Naproxen... har jag förstört hela denna månads försök till bebis nu? ????

Usch med ägglossningsvärken, vet känslan!

Nej inget är förstört! Tänk hur många barn som blir till på drogmissbrukare och alkoholister. Och många vet inte ens att de är gravida förrän senare, så en tablett eller ett glas vin osv är ingen fara! :) håller tummarna för dig <3
  • greeneyes
    Pandyy skrev 2020-09-14 08:38:24 följande:

Oroa dig inte!! Så här står det om Naproxen och användning under graviditeten:

Naproxen skall inte användas för regelbunden kontinuerlig behandling under sen graviditet bland annat på grund av risk för för tidig slutning av ductus arteriosus, minskad mängd fostervatten och nedsatt njurfunktion hos fostret och den nyfödda. Användning under tidig graviditet har satts i samband med en ökad risk för hjärtfel. En något generellt ökad risk för missbildningar kan inte heller uteslutas. Den eventuella riskökningen i det enskilda fallet är dock knappast så stor att det finns anledning till oro om kvinnan ändå har använt naproxen under tidig graviditet.
    2007 & 2013
  • Pandyy
    Lillaälta skrev 2020-09-14 15:10:02 följande:

Usch med ägglossningsvärken, vet känslan!

Nej inget är förstört! Tänk hur många barn som blir till på drogmissbrukare och alkoholister. Och många vet inte ens att de är gravida förrän senare, så en tablett eller ett glas vin osv är ingen fara! :) håller tummarna för dig <3

greeneyes skrev 2020-09-14 15:13:16 följande:

Oroa dig inte!! Så här står det om Naproxen och användning under graviditeten:

Naproxen skall inte användas för regelbunden kontinuerlig behandling under sen graviditet bland annat på grund av risk för för tidig slutning av ductus arteriosus, minskad mängd fostervatten och nedsatt njurfunktion hos fostret och den nyfödda. Användning under tidig graviditet har satts i samband med en ökad risk för hjärtfel. En något generellt ökad risk för missbildningar kan inte heller uteslutas. Den eventuella riskökningen i det enskilda fallet är dock knappast så stor att det finns anledning till oro om kvinnan ändå har använt naproxen under tidig graviditet.

TACK snälla ni för att ni finns här och lugnar ned ett stressat hjärta <3
  • saraama
    Lillaälta skrev 2020-09-13 14:14:12 följande:

Åh, har du bild på din graf? :)

Jadå =) Ingen typisk gravidkurva precis. Slutade tempa vid plus. Är i vecka 7 nu

• Lillaälta
    saraama skrev 2020-09-14 23:29:00 följande:

Jadå =) Ingen typisk gravidkurva precis. Slutade tempa vid plus. Är i vecka 7 nu

Ändå rätt hög kurva :) stort grattis!
  • Pandyy

Kör en uppdatering från mig!

Efter mitt närapå nervsammanbrott häromdagen som ni snälla själar hjälpte mig att tygla så har jag nu fått ägglossning bekräftad av appen och inväntar nu en härlig period av inbillning och skengraviditet! Skämt åsido ;) Inget sexande på självaste ägglossningsdagen men sent sent dagen innan. Håller tummarna att det tar sig denna gång och vill stanna, kemisk förra månaden.

Hur går det för er? :)

• Jenzia

Hej hopp idag bekräftades min äl trots att tempen kivades med mig igår och inte ville stiga. Och idag lägger jag tempen på hyllan för att vänta in mensen som vanligt. Börjar bli knäpp på all oro jag får när tempen går ned, så nu tempar jag bara för att bekräfta äl
Svar på tråden Tempkurvor