• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Jenzia
    H0nd3ndär skrev 2020-09-18 15:04:56 följande:

Hur tolkar man en sådan här kurva. Vaginala tempen upp något, den orala ner... men i vilket fall som börjar jag ställa in mig på mens imorgon eller sön.

Jag hade gått på den vaginala, känns mer rättvisande!
  • Entusiastisk

Hur tolkar man en sådan här kurva. Vaginala tempen upp något, den orala ner... men i vilket fall som börjar jag ställa in mig på mens imorgon eller sön.

Håller med Jenzia, hade gått på den vaginala! Hoppas på en fin implantationsdipp och ett plus istället för mens nu <3
  • H0nd3ndär
    Jenzia skrev 2020-09-18 18:41:53 följande:

Jag hade gått på den vaginala, känns mer rättvisande!

Entusiastisk skrev 2020-09-18 19:59:06 följande:

Håller med Jenzia, hade gått på den vaginala! Hoppas på en fin implantationsdipp och ett plus istället för mens nu <3

Jag kan ju alltid hoppas att den stämmer! Och tack för pepp! Men känns som att den kommer falla som en sten imorgon. Har riktigt otrevlig mensvärk idag så är tom rädd att mensen kommer en dag tidigt :/
  • Jenzia
    H0nd3ndär skrev 2020-09-18 20:28:49 följande:

Jag kan ju alltid hoppas att den stämmer! Och tack för pepp! Men känns som att den kommer falla som en sten imorgon. Har riktigt otrevlig mensvärk idag så är tom rädd att mensen kommer en dag tidigt :/

Håller tummarna för dig! <3 Vi ska ju plussa denna månaden, sa vi ju på FB! Fast jag har forfarande mer än en vecka kvar till min BIM... Kram!
  • molekyl

Hur gör du för att fylla i både oralt och vaginalt i Fertility friend? Är det en premiumgrej?

Tar du båda temperaturerna samtidigt? Tänker på att den kan bli varm och visa fel. Det gör min örontermometer. Blir en halv grad högre för varje mätning om man gör flera mätningar.
  • H0nd3ndär
    molekyl skrev 2020-09-21 17:41:54 följande:

Hur gör du för att fylla i både oralt och vaginalt i Fertility friend? Är det en premiumgrej?

Tar du båda temperaturerna samtidigt? Tänker på att den kan bli varm och visa fel. Det gör min örontermometer. Blir en halv grad högre för varje mätning om man gör flera mätningar.

Ja, det är en av möjligheterna när man betalar!

Jag kör babyplans bbt oralt och NCs bbt vaginalt. Så två olika!
  • Ssandra

Någon som vill vara med i min privata grupp (ingen kan se att gruppen existerar om man inte är inbjuden i den) på facebook för oss som försöker bli gravida? Där vi kan diskutera allt med varann i resan mot plusset? Skriv pm till mig med namn Och beskrivning på hur din profilbild ser ut.

• Jenzia
    Mikkans skrev 2020-10-02 07:33:04 följande:

Någon som vet när ff sätter utt ägglossning? :)

Jag tror du behöver en dag till med temphöjning. Ser ut som du hade ägglossning på cd18.
  • Mikkans
    Jenzia skrev 2020-10-02 09:00:41 följande:

Jag tror du behöver en dag till med temphöjning. Ser ut som du hade ägglossning på cd18.

Ägglossning hade skett på eftermiddagen cd 17 enligt vul så tkr de borde bekräftas snart :(
Svar på tråden Tempkurvor