• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Mikkans
    Jenzia skrev 2020-09-16 16:10:32 följande:

Hej hopp idag bekräftades min äl trots att tempen kivades med mig igår och inte ville stiga. Och idag lägger jag tempen på hyllan för att vänta in mensen som vanligt. Börjar bli knäpp på all oro jag får när tempen går ned, så nu tempar jag bara för att bekräfta äl

Funderar på samma nästa cykel.. :)
  • Jenzia
    Mikkans skrev 2020-09-16 16:16:46 följande:

Funderar på samma nästa cykel.. :)

Do it! Jag tror jag kommer få en mycket mer harmonisk lutealfas på detta viset
  • Mikkans
    Jenzia skrev 2020-09-16 16:23:32 följande:

Do it! Jag tror jag kommer få en mycket mer harmonisk lutealfas på detta viset

Ja????????
  • Pandyy
    Jenzia skrev 2020-09-16 16:10:32 följande:

Hej hopp idag bekräftades min äl trots att tempen kivades med mig igår och inte ville stiga. Och idag lägger jag tempen på hyllan för att vänta in mensen som vanligt. Börjar bli knäpp på all oro jag får när tempen går ned, så nu tempar jag bara för att bekräfta äl

Det lät ju otroligt klokt, har inte tänkt den tanken innan! Man stressar ju lätt upp sig, vilket inte gör en något gott. Kanske är något att ta efter! Men vad skönt att ÄL blev bekräftad, nu är det bara att vänta :)
  • Steeph

Äl bekräftad både genom temp samt gyn igår. Det roliga är att det är exakt samma mönster i tempningen som förra månaden.

Förra månaden:

Denna:

• Pandyy
    Steeph skrev 2020-09-17 09:21:12 följande:

Äl bekräftad både genom temp samt gyn igår. Det roliga är att det är exakt samma mönster i tempningen som förra månaden.

Förra månaden:

Denna:

Spännande att se hur lika kurvorna är! Skönt att ägglossningen är bekräftad, då är vi fler som väntar tillsammans! Får man fråga varför du behövde få den bekräftad hos gyn? :)
  • Steeph
    Pandyy skrev 2020-09-17 14:48:21 följande:

Spännande att se hur lika kurvorna är! Skönt att ägglossningen är bekräftad, då är vi fler som väntar tillsammans! Får man fråga varför du behövde få den bekräftad hos gyn? :)

Var upp för att kolla av allt efter mitt ma som hände för 6 månader sedan. Har nämligen haft värk och haft mycket mindre mens sen dess. Men allt såg fint ut och då såg dom att jag precis haft äl.
  • Pandyy
    Steeph skrev 2020-09-17 15:50:05 följande:

Var upp för att kolla av allt efter mitt ma som hände för 6 månader sedan. Har nämligen haft värk och haft mycket mindre mens sen dess. Men allt såg fint ut och då såg dom att jag precis haft äl.

Då håller vi tummarna att allt fortsätter i den riktningen! Tack för att du delar med dig :)
  • Jenzia
    Steeph skrev 2020-09-17 09:21:12 följande:

Förra månaden:

Denna:

Visst är det superlyxigt att få äl bekräftat av läkare!

Då följs vi åt nu Äl+4 idag för mig! BIM en dag före dig <3
  • Steeph
    Jenzia skrev 2020-09-17 18:34:38 följande:

Visst är det superlyxigt att få äl bekräftat av läkare!

Då följs vi åt nu Äl+4 idag för mig! BIM en dag före dig <3

Ja verkligen!! jag har luteslfas på 13 dagar så har bim 28/9 heja heja oss och alla andra!!
Svar på tråden Tempkurvor