Vad göra i situation med bonusbarn...
Jag lever ihop med en man sedan många år tillbaks som har 2 st just nu tonåriga barn. Jag själv har ett barn som fyller tonåring snart. Mitt barn bor varje vecka medan bonusbarnen kommer varannan vecka. I alla år har det mer eller mindre varit så att min man prioriterat vv-vecka med att göra saker när vi är "allihop". Vv-barnen har blivit väldigt särbehandlade av min man. Endast fokus på att ha roligt och inga krav eller måsten har dem och har aldrig haft. De hjälper inte till hemma och vi betalar allt för dem och de får även månadspeng endast av oss då mamman har ekonomiska begränsningar. I vår strävan att inte göra skillnad på barnen upplever jag att mitt barn blivit särbehandlad åt andra hållet. Misskrediterad. Eftersom han bor här jämt och jag har ensamt ansvar över honom och hans uppfostran så har jag vissa regler typ tex tvätta sin egen tvätt, hjälpa till att plocka ur diskmaskinen, plocka ut sopor osv. Enklare hushållssysslor. När vv-barnen är här ska de tvätta sin egen tvätt men det är också det enda dom gör. Alla uppgifter är samma för barnen men det skiljer ganska mycket i ålder.. Vv-barnen har en otrolig förmåga att ta över hela hemmet och situationer när de kommer, alla ska anpassa sig efter vad dom vill göra. Vet inte hur många gånger min son fått höra att dom är för stora för att göra de han vill göra så den aktiviteten blir det inte.. Osv. Min man säger i princip aldrig åt dem. Om jag gör det så startar mannen bråk med mig, ofta inför barnen så de ska höra att han tar deras parti.. Vilket är otroligt slitsamt för oss alla. Men oroar mig mest över min son. När dom är här har dom även börjat ta över min sons vänner och de kan vara såå elaka mot honom att det nästan gränsar till mobbing och min sons kompisar hakar ofta på.
Har försökt ta upp problemet med min man flera gånger men INGET händer. Hans barn är helt enkelt felfria.
Nu har det gått så långt att min son får ont i magen när de ska komma, vill inte att dom ska vara här och trivs inte hemma när dom är här. Han har även uttryckt att han har världens sämsta liv. Jag går sönder.
Vi har inte det bästa förhållandet just nu heller. Går starkt i tankarna att lämna. Visst borde jag det? Eller någon annan lösning? Vi har också gemensamma barn...