Inlägg från: Anonym (Ställ krav eller gå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ställ krav eller gå)

Vad göra i situation med bonusbarn...

Jag har inga barn själv men jag bodde med en man som har två barn varannan vecka och även vi hade problem. Problemet där var att pappan, precis som din partner, hade så dåligt samvete att han satte barnen på en piedestal och lät dem bete sig hur som helst utan konsekvenser (exempelvis slå min hund med pinnar). Jag sa åt honom att han måste säga till barnen, men han var för feg för att ta den fighten då han var rädd för att de skulle vilja flytta till mamman. Således var han gränslös med 4- och 6-åringen. Eftersom jag inte fick något gehör fann jag ingen annan lösning än att lämna. Jag skulle aldrig kunna låta min hund fara illa för att han inte kunde ta ansvar som pappa och uppfostra sina barn.

Med det sagt - vad jag vill komma fram till är att du borde ställa ett ultimatum. Antingen får han se till att sätta gränser för sina barn och inkludera sitt barn även varannan vecka (precis som han säkerligen ställer krav på att du ska inkludera hans barn när de är hos er), eller så får du lämna honom. I detta fall är det faktiskt han som gör skillnad på barnen, så fråga honom hur det hade känts om det vore omvänt och om det var du som gjorde skillnad på dina och hans barn (ibland behöver man sätta saker i ett annat perspektiv för att de ska förstå problemet). Är han inte villig att möta dig halvvägs och i alla fall se till att hans barn inte behandlar din son illa - säg då att du tänker flytta. Förklara att du inte kan acceptera att din son far illa i sitt eget hem.

Jag förstår att en sepration kan vara jobbig både praktiskt och emotionellt, men det i förhållande till din sons och ditt lidande om ni blir kvar i denna situation. Jag hoppas att du har ork att stå på dig. Annars får du finna ork för din sons skull.

Svar på tråden Vad göra i situation med bonusbarn...