• Gasolgrillen

Arbetsrätt eller partibok? Vad är viktigast

Regeringen vill i princip avskaffa arbetstagarnas anställningstrygghet. Detta genom att införa så generösa undantagsregler att arbetsgivaren i stort sett kan välja och vraka vilka som ska sägas upp vid en neddragning.

Vad tycker ni om detta?

Om du är vänster, väljer du ditt parti framför denna viktiga sakfråga? Vill du att t.ex sossarna ska överge arbetarna för att få sitta kvar?

Om du är höger, vill du att t.ex moderaterna ska rösta mot sin egen politik för att få fälla Löfvén?

• Svar på tråden Arbetsrätt eller partibok? Vad är viktigast
  • Anonym (cool)
    Jemp skrev 2020-05-27 17:59:00 följande:
    Återigen, du har inte koll på januariavtalet? Eller det faktum att vi var utan regering i x antal månader och att stora kompromisser gjordes?
    S får nog stå för den politik man faktiskt driver.

Såg en Maria skrapa fram 1 miljon på en trisslott häromdagen. Snacka om once in a lifetime.
    Vd'n med 20 miljoner i årslön får lika mycket i skattesänkning varje år. En gåva från Regeringen Löfven. Inte illa pinkat.
  • KillBill
    Anonym (cool) skrev 2020-05-27 19:04:06 följande:
    S får nog stå för den politik man faktiskt driver.

Såg en Maria skrapa fram 1 miljon på en trisslott häromdagen. Snacka om once in a lifetime.
    Vd'n med 20 miljoner i årslön får lika mycket i skattesänkning varje år. En gåva från Regeringen Löfven. Inte illa pinkat.

Du är dåligt insatt.

Är man kritisk mot förändrad LAS så bör man rikta sin vrede mot Moderaterna, KD och SD som gick till val på att försämra anställningstryggheten för svenska arbetare.  

Regeringen har ännu inte lagt något förslag om förändrad LAS och det är absurt att riktar kritiken mot dem och mot något som inte finns. Det är också absurt att du röstar på moderaterna trots att du tycker att anställningstrygghet är viktigt och trots att du vet att moderaterna vill försämra LAS.  

Kom tillbaka om/när regeringen har presenterat ett förslag kring LAS.  Då har du något att ta ställning till.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-27 19:38:26 följande:

Du är dåligt insatt.

Är man kritisk mot förändrad LAS så bör man rikta sin vrede mot Moderaterna, KD och SD som gick till val på att försämra anställningstryggheten för svenska arbetare.  

Regeringen har ännu inte lagt något förslag om förändrad LAS och det är absurt att riktar kritiken mot dem och mot något som inte finns. Det är också absurt att du röstar på moderaterna trots att du tycker att anställningstrygghet är viktigt och trots att du vet att moderaterna vill försämra LAS.  

Kom tillbaka om/när regeringen har presenterat ett förslag kring LAS.  Då har du något att ta ställning till.

Om man bryr sig om en fråga bör man väl engagera sig i den innan det är försent.

Bryr du dig om LAS, eller kommer du acceptera regeringens förslag oavsett hur dåligt det är för arbetarna.

Tror du på att företagen skulle massanställa om de slapp LAS? Eller skulle de kanske bara kicka de som de vill bli av med?
  • KillBill
    Anonym (cool) skrev 2020-05-27 20:35:58 följande:
    Om man bryr sig om en fråga bör man väl engagera sig i den innan det är försent.

Bryr du dig om LAS, eller kommer du acceptera regeringens förslag oavsett hur dåligt det är för arbetarna.

Tror du på att företagen skulle massanställa om de slapp LAS? Eller skulle de kanske bara kicka de som de vill bli av med?

Eftersom jag bryt mig om arbetsrätten så skulle jag aldrig rösta på SD, M eller KD som är tydliga med att de vill driva igenom försämringar av arbetsrätten. 

Ja jag bryr mig om LAS och jag kommer inte tex. inte acceptera förändringar som leder till stor risk för godtyckliga uppsägningar eller som alltför mycket rubbar balansen på arbetsmarknaden.

Ett stort antal arbetsgivare (och de flesta anställda) tycker att LAS är en bra och rimlig lagstiftning och jag tror inte att ett slopande av LAS skulle leda till särskilt många nya jobb.

Jag hoppas att arbetsgivarna och facken till slut gör upp så att behovet av en ny lagstiftning elimineras.

• Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-27 21:08:03 följande:

Eftersom jag bryt mig om arbetsrätten så skulle jag aldrig rösta på SD, M eller KD som är tydliga med att de vill driva igenom försämringar av arbetsrätten. 

Ja jag bryr mig om LAS och jag kommer inte tex. inte acceptera förändringar som leder till stor risk för godtyckliga uppsägningar eller som alltför mycket rubbar balansen på arbetsmarknaden.

Ett stort antal arbetsgivare (och de flesta anställda) tycker att LAS är en bra och rimlig lagstiftning och jag tror inte att ett slopande av LAS skulle leda till särskilt många nya jobb.

Jag hoppas att arbetsgivarna och facken till slut gör upp så att behovet av en ny lagstiftning elimineras.

Alliansen regerade ju i 8 år, varav 4 med SD-stöd. Under hela denna period lyckades man hålla emot MÖK-partiernas önskan att försämra arbetsrätten. Dessutom klarade man att hålla de rikas skatter på en hög nivå.

Så frågan är: röstar du utifrån hur partierna faktiskt agerar? Eller utfrån något annat? Ja, den frågan vet vi ju redan svaret på.

Jag tycker LAS borde ersättas med en prislista. Så här mycket kostar det att sparka någon som jobbat så här länge.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Abc) skrev 2020-05-27 05:55:36 följande:
    En dålig arbetsgivare kommer inte få några anställda och företaget kommer gå under. Alternativt att det företaget behöver konkurrera med högre löner för att folk ska vila jobba där.

Jag arbetar som it-konsult och vissa av mina kollegor är jättedåliga. Problemet där är att det då inte går att sälja deras tid till kunder så det sitter där med beläggning på kanske 10 timmar i veckan på enklare uppdrag och resten av tiden så gör de ingenting alls.
    Utan arbetsrätt då behöver inte företag bry sig. För i princip alla företag kommer utnyttja det faktum att dom kan sparka dom som klagar. Så var det här innan arbetsrätten och så är det i länder med svagt skydd. Sen dina kollegor oftast går det att göra saker inom ramen för arbetsrätten. Och skulle dom göra neddragningar då är det troligen dom som rycker först eftersom det går troligen att visa för facket att dom bör göra undantag för dom. Har varit på flera företag där anställda som är som du beskriver har fått gå. Sen finns det generösa villkor för företag att provanställa. På några månader bör dom kunna se om det är dugliga anställda. Sen kan det vara så att dom känner någon som gör att dom inte får sluta men det är en annan sak. Har sett det flera ggr att man har haft någon kompis eller släkting till chefen som hålls kvar bara för det.
  • KillBill
    Anonym (cool) skrev 2020-05-27 23:15:06 följande:
    Alliansen regerade ju i 8 år, varav 4 med SD-stöd. Under hela denna period lyckades man hålla emot MÖK-partiernas önskan att försämra arbetsrätten. Dessutom klarade man att hålla de rikas skatter på en hög nivå.

Så frågan är: röstar du utifrån hur partierna faktiskt agerar? Eller utfrån något annat? Ja, den frågan vet vi ju redan svaret på.

Jag tycker LAS borde ersättas med en prislista. Så här mycket kostar det att sparka någon som jobbat så här länge.

Varför ljuger du? Alliansen regerade aldrig med stöd av SD. Moderaterna och övriga allianspartier sökte stöd av Miljöpartiet och fick med deras hjälp mer än 50 % av riksdagens mandat i många viktiga omröstningar. Jag undrar också vem du syftar du på när du pratar om MÖK partier? Ditt eget parti Moderaterna var ju en del av MÖK?

Jag röstar utifrån partiernas politik och hur de agerar men jag är också pragmatiker.  Jag inser att de partier som vill genomföra försämringar av anställningstryggheten (SD, M, KD, L och C) har en majoritet i riksdagen och en minoritetsregering har då inga möjligheter att stoppa en sådan utveckling. I det läget är det bättre att göra som S och sätta sig i förarsätet och sätta tilltro till att arbetsmarknadens parter till slut finner en lösning utan att lagen behöver ändras.

• K Markatta
    KillBill skrev 2020-05-27 08:26:49 följande:
    Undantag från LAS kan i vissa sammanhang vara befogat.
    När vill du se undantag från LAS?
  • Konservativ

Tycker i princip att alla borde kunna sparkas med en månads uppsägningstid.

I praktiken är det ändå lätt att säga upp folk och efter sex månaders provanställning ser man hur folk är. Även om en del blir lata med åren.

Skär ner på offentlig sektor är mycket viktigare.

Har ingen partibok.

• Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-28 00:14:42 följande:

Varför ljuger du? Alliansen regerade aldrig med stöd av SD. Moderaterna och övriga allianspartier sökte stöd av Miljöpartiet och fick med deras hjälp mer än 50 % av riksdagens mandat i många viktiga omröstningar. Jag undrar också vem du syftar du på när du pratar om MÖK partier? Ditt eget parti Moderaterna var ju en del av MÖK?

Jag röstar utifrån partiernas politik och hur de agerar men jag är också pragmatiker.  Jag inser att de partier som vill genomföra försämringar av anställningstryggheten (SD, M, KD, L och C) har en majoritet i riksdagen och en minoritetsregering har då inga möjligheter att stoppa en sådan utveckling. I det läget är det bättre att göra som S och sätta sig i förarsätet och sätta tilltro till att arbetsmarknadens parter till slut finner en lösning utan att lagen behöver ändras.

Då har du svarat på frågan. Partiboken väger tyngre än arbetsrätten. Detsamma gäller beskattningen av höginkomsttagare.

Det är ju intressant att S på många sätt för mer högerpolitik än de högerpartier du kritiserar.

Man kan inte sitta som statminister och och vara emot den politik man själv driver igenom. Då bör man istället avgå. Det är mer rakryggat.

Det blir väldigt tokigt. En borgerlig regering hade aldrig vågat driva igenom dessa frågor. Kritiken från vänsterhåll hade blivit så omfattande och brutal att det sänkt dem totalt i opinionen. Det är lite skrämmande att när samma politik kommer från S så är det helt tyst.
Svar på tråden Arbetsrätt eller partibok? Vad är viktigast