Inlägg från: Anonym (tobbe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tobbe)

Arbetsrätt eller partibok? Vad är viktigast

Anonym (soppy) skrev 2020-05-26 22:17:28 följande:
    Bryr mej inte om hur det var på 70talet. Tycker fortfarande det är för svårt att sparka folk idag.
    På vilket sätt är det svårt? Det är ju skitenkelt dom har redan en massa undantag och annat. Misstänker att du är företagare som vill bli kvitt anställda som klagar på risig arbetsmiljö eller annat som du inte vill lägga energi på. Dessutom har jag sett flera människor som inte skött sitt jobb få kicken. Kan man bevisa att dom inte gör det dom ska då är det inte svårt. Däremot brukar duktiga arbetare som inte accepterar vilken skit som helst också få sparken. Men visst vill du ta bort arbetarskyddet då kan vi arbetare börja strejka och ställa till det hela tiden också som det var förr.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (soppy) skrev 2020-05-26 23:24:40 följande:
    Närmsta företagare jag har varit är ett enmansföretag. Annars har jag varit/är en vanlig hantverksknegare som ser odugliga kollegor klamra sej fast så länge det går och det hela slutar ofta med att man får köpa ut dom.

Jag kan för övrigt vara en riktig pain in the ass för chefen men passar det inte så tack o hej, släppt allt och gått på minuten mer än en gång.

Finns kompetens finns jobb, så enkelt är det.
    Det är rätt vanligt att klåpare brukar ha den åsikten om andra kollegor. Sen vad tror du händer om man tar bort anställningsskyddet? Jo du som hantverkare kommer tex få jobba på betydligt farligare arbetsplats där arbetsgivare kommer slarva med säkerheten och kommer öka hur mycket du ska hinna med på kortare tid. Klagar du ja då får du kicken. Eftersom dom inte behöver ha något vettigt skäl så är det bara att kicka alla som klagar. Sen om du slutar och ska ta ett nytt arbete då får du svårt eftersom väldigt många kommer köra med samma. Det är så det fungerar i länder med dålig arbetsrätt. Sen är det svårt att tro att du är arbetare du låter mer som en företagare. Det är det som är tragiskt att vi fått så många som dig som sviker allt som tidigare arbetare kämpat för.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Abc) skrev 2020-05-27 05:55:36 följande:
    En dålig arbetsgivare kommer inte få några anställda och företaget kommer gå under. Alternativt att det företaget behöver konkurrera med högre löner för att folk ska vila jobba där.

Jag arbetar som it-konsult och vissa av mina kollegor är jättedåliga. Problemet där är att det då inte går att sälja deras tid till kunder så det sitter där med beläggning på kanske 10 timmar i veckan på enklare uppdrag och resten av tiden så gör de ingenting alls.
    Utan arbetsrätt då behöver inte företag bry sig. För i princip alla företag kommer utnyttja det faktum att dom kan sparka dom som klagar. Så var det här innan arbetsrätten och så är det i länder med svagt skydd. Sen dina kollegor oftast går det att göra saker inom ramen för arbetsrätten. Och skulle dom göra neddragningar då är det troligen dom som rycker först eftersom det går troligen att visa för facket att dom bör göra undantag för dom. Har varit på flera företag där anställda som är som du beskriver har fått gå. Sen finns det generösa villkor för företag att provanställa. På några månader bör dom kunna se om det är dugliga anställda. Sen kan det vara så att dom känner någon som gör att dom inte får sluta men det är en annan sak. Har sett det flera ggr att man har haft någon kompis eller släkting till chefen som hålls kvar bara för det.
Svar på tråden Arbetsrätt eller partibok? Vad är viktigast