• Kaarlssoon

Barn innan fast jobb - ekonomi

Hur GÖR folk som skaffar barn innan de haft fast jobb? Tänker såklart på ekonomin. Jag och min sambo har pga min utbildning redan väntat fler år än vi vill och vill sätta igång verkstaden så fort jag har pluggat färdigt. Tanken är då att jag FÖRHOPPNINGSVIS kan jobba i minst ett halvår innan jag går hem (beroende på hur fort det går och hur jag mår såklart) vilket skulle höja föräldrapenningen så man iallafall inte skulle behöva klara sig på endast 5000. Sambon har ett heltidsjobb och tjänar runt 22 000. Jag går just nu på fullt studiemedel men jobbar extra och vi båda har just nu över 300 000 tillsammans på våra sparkonton (vi sparar till hus i framtiden) och vi har tänkt fortsätta spara lika flitigt tills jag då blir föräldraledig. Med detta menar jag mest att vi har en summa ifall att något skulle krisa under föräldraledigheten då min inkomst inte lär vara lika hög som den varit nu. Känns detta HELT orimligt? Jag förstår till 100 procent att det är smartare att vänta tills man haft en fast anställning under 1 år och så vidare, men hjärtat säger ju annat och jag tror vi hade klarat oss ändå. Så min fråga är vad ni tror, och vad ni själva har för erfarenheter av en sådan situation.

• Svar på tråden Barn innan fast jobb - ekonomi
  • S23
    Jemp skrev 2020-05-02 22:21:29 följande:

Ja fast ts skrev precis att hon jobbat (extra) i 5 år. Men viktigt att poängtera att det inte får vara glapp ja, så ingen månad utan jobb (betald semester räknas som jobb).

För att uppnå 240-dagars måste ts ha arbetat 5 dagar i veckan. Det uppfattar jag det som att hon inte gjort när hon arbetat extra. Sedan behöver hon inte arbetat 8 timmar per dag utan bara det antal timmar som krävs för

Att hon ska komma upp i försäkringsbeloppet, vilket jag inte minns vad det är, men hon måste alltså arbetat fem dagar i veckan om jag tolkar denna regel rätt.

Min man hade inget glapp för sgi. Hans sgi var hela tiden skyddad, alltså inget glapp. Problemet var det speciella villkoret som gäller vid föräldrapenning. Alltså 240-dagars. Som nu inte ställde till det då jag ändå kommer ta de 180-första dagarna. Ville bara göra tydligt att man kan sabba 240-dagars även om ens sgi varit skyddad
  • Jemp
    S23 skrev 2020-05-02 22:28:20 följande:

För att uppnå 240-dagars måste ts ha arbetat 5 dagar i veckan. Det uppfattar jag det som att hon inte gjort när hon arbetat extra. Sedan behöver hon inte arbetat 8 timmar per dag utan bara det antal timmar som krävs för

Att hon ska komma upp i försäkringsbeloppet, vilket jag inte minns vad det är, men hon måste alltså arbetat fem dagar i veckan om jag tolkar denna regel rätt.

Min man hade inget glapp för sgi. Hans sgi var hela tiden skyddad, alltså inget glapp. Problemet var det speciella villkoret som gäller vid föräldrapenning. Alltså 240-dagars. Som nu inte ställde till det då jag ändå kommer ta de 180-första dagarna. Ville bara göra tydligt att man kan sabba 240-dagars även om ens sgi varit skyddad

Nej, man får en sgi även vid deltidsarbete.
  • S23
    Jemp skrev 2020-05-02 22:29:55 följande:

Ja det är jag medveten om.

Det jag talar om är 249-dagarsvillkoret som är

Specifikt för föräldrapenning och reglerar vilken ersättning du får de 180-första dagarna med föräldrapenning. Där gäller andra villkor. Jag har tolkat det som att man faktiskt måste arbeta 240 efterföljande dagar, och därmed alltså varje dag, för att uppnå detta villkor
  • S23
    S23 skrev 2020-05-02 22:35:19 följande:

Ja det är jag medveten om.

Det jag talar om är 249-dagarsvillkoret som är

Specifikt för föräldrapenning och reglerar vilken ersättning du får de 180-första dagarna med föräldrapenning. Där gäller andra villkor. Jag har tolkat det som att man faktiskt måste arbeta 240 efterföljande dagar, och därmed alltså varje dag, för att uppnå detta villkor

?Föräldrapenning lämnas på sjukpenningnivån, om föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen har varit försäkrad för sjukpenning enligt 6 kap. 6 § 3 och under hela den tiden skulle ha haft rätt till en sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldra- penning (240-dagarsvillk?

Tolkar detta som att du har rätt i att det räcker att man varit försäkrad för sjukpenning i 240-dagar. Således borde man inte behöva arbeta 5 dagar i veckan. Jag vet dock att jag fått svaret att man måste det.

Så till Ts. Detta kan isf vara värt att kolla upp så att du inte missar detta villkor.
  • S23

?Föräldrapenning lämnas på sjukpenningnivån, om föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen har varit försäkrad för sjukpenning enligt 6 kap. 6 § 3 och under hela den tiden skulle ha haft rätt till en sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldra- penning (240-dagarsvillk?

Tolkar detta som att du har rätt i att det räcker att man varit försäkrad för sjukpenning i 240-dagar. Således borde man inte behöva arbeta 5 dagar i veckan. Jag vet dock att jag fått svaret att man måste det.

Så till Ts. Detta kan isf vara värt att kolla upp så att du inte missar detta villkor.
  • Jemp
    S23 skrev 2020-05-02 22:52:05 följande:

Jag håller med om att ts att ska kolla med försäkringskassan!

Jag jobbade som sagt ca 80% innan första barnet. Rätt säker på både att ingen kollade exakta arbetsdagar och att jag inte alltid hade jobbat 5 dagar/vecka.

Har aldrig hört talas om att fp och övrig sgi skulle skyddas på olika sätt heller? Förutom samma fp om man blir gravid inom 1år9mån. Är inte så insatt i 3månadersvillkoret dock.
  • S23

Enligt de uppgifter ts själv hittar måste hon alltså haft en inklmst på 6800 kronor i månaden för att vara försäkrad för en sgi. VARJE månaf alltså. Om det nu bara är det som krävs för 240-dagars, vilket du verkar ha rätt i.

Så om ts tjänar minst 6800 kronor i månaden 8 månader i följd före barnets födelse så bör hon alltså uppnå 240-dagarsvillkoret ocj det skulle ju då räcka med heltid 6 månader för att få bra föräldrapenning.
  • S23
    Jemp skrev 2020-05-02 22:59:07 följande:

Jag jobbade som sagt ca 80% innan första barnet. Rätt säker på både att ingen kollade exakta arbetsdagar och att jag inte alltid hade jobbat 5 dagar/vecka.

Har aldrig hört talas om att fp och övrig sgi skulle skyddas på olika sätt heller? Förutom samma fp om man blir gravid inom 1år9mån. Är inte så insatt i 3månadersvillkoret dock.

3-månaders är ett skydd som innebär att din sgi är skyddad i tre månader. Har du arbetat 6 månader i följd är sgi skyddad intre månader utan att man wcempelsvi skriver in sig på arbetsförmedlingen. Detta gjorde att min man inte uppfyllde 240-dagars.

3-månaders kan vara bra att känna till om man tex vill vara hemma med barn länge och vill skydda sin sgi.
  • S23
    Jemp skrev 2020-05-02 22:59:07 följande:

Vill bara passa på att tacka dig för allt bra du tillför här på familjeliv! Har sett dig i diverse trådar och kan konstatera att du verkligen försöker hjälpa och alltid håller en trevlig ton, samt vet vad du pratar om!
  • Kaarlssoon

Men om vi pratar utifrån situationen att jag skulle bli gravid i juli 2021 & tjäna minst 6800 kr i månaden i ett halvår framåt, skulle jag få SGI då? Eller måste det vara en tills vidare anställning eller fast anställning till exempel? Räcker det att va Tim vikarie/gå på vik?

Isåfall hade jag ju teoretiskt, OM man är naiv och utgår ifrån att graviditeten går bra, kunna börja arbeta i maj när jag är färdig med skolan och samtidigt börja bebisverkstaden & arbeta som gravid i några månader. Förstår fortfarande att man kan må skit och inte orka arbeta osv, men menar rent teoretiskt om det hade funkat på det viset med SGIn och allt.

Svar på tråden Barn innan fast jobb - ekonomi