• Jemp

Barn innan fast jobb - ekonomi

Vad har DU för sparpengar?

Det är faktiskt klokt att se till att man klarar sig själv (och barnet) på egen hand om ni gör slut eller nåt skulle hända. Likaså se till att ha råd att han är föräldraledig också en period.

Med det sagt: jag hade fast jobb (på typ 80%) när vi fick första barnet, men inom fel bransch. Hade då jobbat några år efter examen och kände att det inte var värt att vänta, kan inte sätta resten av livet på paus i väntan på drömjobbet. Men hade ekonomin.

Mellan barnen sa jag upp mig, för en tidsbegränsad anställning (i rätt bransch). En trygghet med sparkonto+ bra sgi och a-kassa. Hade därmed ingen anställning att gå tillbaka till efter föräldraledighet nr2, men fick komma tillbaka och det var en chansning som absolut lönade sig.

• Jemp
    Kaarlssoon skrev 2020-05-02 21:54:27 följande:

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med SGI/vilande SGI. Men jag arbetar ju extra och har gjort det sedan jag var 18 (är i dag 23). Jag tjänar allt mellan 5000 - 15 000 i månaden på extra jobbet plus att jag då tar fullt studielån om det skulle ha någon påverkan!

Studielånet har nog bara betydelse om du jobbat mer tidigare och sen skyddat den sgin med csn.

Jag har för mig att man ska jobba minst 80h/mån för atg det ska vara sgi grundande, går att kolla upp på försäkringskassans hemsida. Eventuellt kan du få en sgi baserat på ditt extrajobb, även om den inte är så hög.
  • Jemp

Hittade inte 80 timmar men däremot detta:

För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en årsinkomst på minst 82 300 kronor i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen

• Jemp
    S23 skrev 2020-05-02 22:11:49 följande:

Jo men precis. Problemet är att du måste arbetat 240 dagar i följd och detta ska vara fram till barnets födelse.

Alltså min man hade jobbat heltid i flera år men var under sommaren, 7 månader innan barnets födelse, tjänsledig i en månad för att sedan återgå i arbete. Hans sgi var skyddad av ett så kallat 3 månaders efterskydd, men 240-dagarsvilökperr har han inte uppnåt pga den tjänstlediga månaden som infall under de sista 8 månaderna före barnets födelse. Hade han tagit de 180 första föräldrapenningdagarna hade hans ersättning därför hamnat på grundnivå.

Ja fast ts skrev precis att hon jobbat (extra) i 5 år. Men viktigt att poängtera att det inte får vara glapp ja, så ingen månad utan jobb (betald semester räknas som jobb).
  • Jemp
    S23 skrev 2020-05-02 22:28:20 följande:

För att uppnå 240-dagars måste ts ha arbetat 5 dagar i veckan. Det uppfattar jag det som att hon inte gjort när hon arbetat extra. Sedan behöver hon inte arbetat 8 timmar per dag utan bara det antal timmar som krävs för

Att hon ska komma upp i försäkringsbeloppet, vilket jag inte minns vad det är, men hon måste alltså arbetat fem dagar i veckan om jag tolkar denna regel rätt.

Min man hade inget glapp för sgi. Hans sgi var hela tiden skyddad, alltså inget glapp. Problemet var det speciella villkoret som gäller vid föräldrapenning. Alltså 240-dagars. Som nu inte ställde till det då jag ändå kommer ta de 180-första dagarna. Ville bara göra tydligt att man kan sabba 240-dagars även om ens sgi varit skyddad

Nej, man får en sgi även vid deltidsarbete.
  • Jemp
    S23 skrev 2020-05-02 22:52:05 följande:

?Föräldrapenning lämnas på sjukpenningnivån, om föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen har varit försäkrad för sjukpenning enligt 6 kap. 6 § 3 och under hela den tiden skulle ha haft rätt till en sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldra- penning (240-dagarsvillk?

Tolkar detta som att du har rätt i att det räcker att man varit försäkrad för sjukpenning i 240-dagar. Således borde man inte behöva arbeta 5 dagar i veckan. Jag vet dock att jag fått svaret att man måste det.

Så till Ts. Detta kan isf vara värt att kolla upp så att du inte missar detta villkor.

Jag håller med om att ts att ska kolla med försäkringskassan!

Jag jobbade som sagt ca 80% innan första barnet. Rätt säker på både att ingen kollade exakta arbetsdagar och att jag inte alltid hade jobbat 5 dagar/vecka.

Har aldrig hört talas om att fp och övrig sgi skulle skyddas på olika sätt heller? Förutom samma fp om man blir gravid inom 1år9mån. Är inte så insatt i 3månadersvillkoret dock.
Svar på tråden Barn innan fast jobb - ekonomi