Barn innan fast jobb - ekonomi
Hur GÖR folk som skaffar barn innan de haft fast jobb? Tänker såklart på ekonomin. Jag och min sambo har pga min utbildning redan väntat fler år än vi vill och vill sätta igång verkstaden så fort jag har pluggat färdigt. Tanken är då att jag FÖRHOPPNINGSVIS kan jobba i minst ett halvår innan jag går hem (beroende på hur fort det går och hur jag mår såklart) vilket skulle höja föräldrapenningen så man iallafall inte skulle behöva klara sig på endast 5000. Sambon har ett heltidsjobb och tjänar runt 22 000. Jag går just nu på fullt studiemedel men jobbar extra och vi båda har just nu över 300 000 tillsammans på våra sparkonton (vi sparar till hus i framtiden) och vi har tänkt fortsätta spara lika flitigt tills jag då blir föräldraledig. Med detta menar jag mest att vi har en summa ifall att något skulle krisa under föräldraledigheten då min inkomst inte lär vara lika hög som den varit nu. Känns detta HELT orimligt? Jag förstår till 100 procent att det är smartare att vänta tills man haft en fast anställning under 1 år och så vidare, men hjärtat säger ju annat och jag tror vi hade klarat oss ändå. Så min fråga är vad ni tror, och vad ni själva har för erfarenheter av en sådan situation.