• Kaarlssoon

Barn innan fast jobb - ekonomi

Hur GÖR folk som skaffar barn innan de haft fast jobb? Tänker såklart på ekonomin. Jag och min sambo har pga min utbildning redan väntat fler år än vi vill och vill sätta igång verkstaden så fort jag har pluggat färdigt. Tanken är då att jag FÖRHOPPNINGSVIS kan jobba i minst ett halvår innan jag går hem (beroende på hur fort det går och hur jag mår såklart) vilket skulle höja föräldrapenningen så man iallafall inte skulle behöva klara sig på endast 5000. Sambon har ett heltidsjobb och tjänar runt 22 000. Jag går just nu på fullt studiemedel men jobbar extra och vi båda har just nu över 300 000 tillsammans på våra sparkonton (vi sparar till hus i framtiden) och vi har tänkt fortsätta spara lika flitigt tills jag då blir föräldraledig. Med detta menar jag mest att vi har en summa ifall att något skulle krisa under föräldraledigheten då min inkomst inte lär vara lika hög som den varit nu. Känns detta HELT orimligt? Jag förstår till 100 procent att det är smartare att vänta tills man haft en fast anställning under 1 år och så vidare, men hjärtat säger ju annat och jag tror vi hade klarat oss ändå. Så min fråga är vad ni tror, och vad ni själva har för erfarenheter av en sådan situation.

• Svar på tråden Barn innan fast jobb - ekonomi
  • S23
    Kaarlssoon skrev 2020-05-02 23:11:51 följande:

Men om vi pratar utifrån situationen att jag skulle bli gravid i juli 2021 & tjäna minst 6800 kr i månaden i ett halvår framåt, skulle jag få SGI då? Eller måste det vara en tills vidare anställning eller fast anställning till exempel? Räcker det att va Tim vikarie/gå på vik?

Isåfall hade jag ju teoretiskt, OM man är naiv och utgår ifrån att graviditeten går bra, kunna börja arbeta i maj när jag är färdig med skolan och samtidigt börja bebisverkstaden & arbeta som gravid i några månader. Förstår fortfarande att man kan må skit och inte orka arbeta osv, men menar rent teoretiskt om det hade funkat på det viset med SGIn och allt.

Då får du en sgi som bygger på en väldigt låg lön och kommer ändå få en fjuttigt låg ersättning.

Vilken anställningsform du har spelar ingen roll. Försäkringskassan kommer titta på den inkomst du har.

Tidigare har fk vid tillsvidareanställning titta på förväntad inkomst och man har kunnat vara anställd en dag och sedan då sgi baserad på sin månadslön, utan att alltså ja arbetat 6 månader eftersom man vid tillsvidareanställning förväntats arbetat 6 månader med den lönen om man inte hade blivit sjuk/ föräldraledig. Dock verkar de ändrat tolkningen av lagen så om du vill ha sgi baserad på en full lön så kan det vara så att du faktiskt måste arbeta 6 månader för att få sgi baserat på det även vid tillsvidareanställning.

Såhär. Tjänar du 6800 i månaden i två månader och sedan har en lön på säg 30.000 i månaden i 6 månader så kommer din sgi beräknas på 30.000

Och du kommer över ha uppfyllt 240-dagarsvillkoret. Detta oavsett om du har vikariat eller går på timme.

Tidigare hade det alltså räckt att du arbetat oj tjänat 6800 kronor i månaden i säg 7,5 månader, fått en tillsvidareanställning med 30.000 i månaden och hunnit arbeta i två veckor före din ledighet. Med samma resultat som exemplet ovan. Men som sagt så verkar fk ändrat sin tolkning av lagen och jag tror att du även vid tillsvidareanställning faktiskt måste ha arbetat i 6 månader
  • S23
    S23 skrev 2020-05-02 23:22:40 följande:

Då får du en sgi som bygger på en väldigt låg lön och kommer ändå få en fjuttigt låg ersättning.

Vilken anställningsform du har spelar ingen roll. Försäkringskassan kommer titta på den inkomst du har.

Tidigare har fk vid tillsvidareanställning titta på förväntad inkomst och man har kunnat vara anställd en dag och sedan då sgi baserad på sin månadslön, utan att alltså ja arbetat 6 månader eftersom man vid tillsvidareanställning förväntats arbetat 6 månader med den lönen om man inte hade blivit sjuk/ föräldraledig. Dock verkar de ändrat tolkningen av lagen så om du vill ha sgi baserad på en full lön så kan det vara så att du faktiskt måste arbeta 6 månader för att få sgi baserat på det även vid tillsvidareanställning.

Såhär. Tjänar du 6800 i månaden i två månader och sedan har en lön på säg 30.000 i månaden i 6 månader så kommer din sgi beräknas på 30.000

Och du kommer över ha uppfyllt 240-dagarsvillkoret. Detta oavsett om du har vikariat eller går på timme.

Tidigare hade det alltså räckt att du arbetat oj tjänat 6800 kronor i månaden i säg 7,5 månader, fått en tillsvidareanställning med 30.000 i månaden och hunnit arbeta i två veckor före din ledighet. Med samma resultat som exemplet ovan. Men som sagt så verkar fk ändrat sin tolkning av lagen och jag tror att du även vid tillsvidareanställning faktiskt måste ha arbetat i 6 månader

[quote=80375800][quote-nick]S23 skrev 2020-05-02 23:22:40 följande:[/quote-nick]Då får du en sgi som bygger på en väldigt låg lön och kommer ändå få en fjuttigt låg ersättning.

Nu svamlade jag till det lite... har du varit försäkrad för en sgi, alltså tjänat minst 6800 kronor per månad, bör det räcka med att du får en anställning, med bra, lönsom förväntas pågå mer än 6 månader för att få sgi utifrån det.

Har du däremot inte varit försäkrad för sgi innan så behöver du arbeta 6 månader för att få en sgi. Tidigare räckte det med att få en anställning som förväntades vara mer än 6 månader och arbeta EN dag för att få en sgi, även om man inte varit försäkrad för sgi innan.

SÅ. I ditt fall skulle det om du fortsätter tjäna 6800 kronor i månaden i praktiken räcka att du två dagar före bf får tillsvidareanställning, eller annan anställningsform som varar mer än 6 månader, och hinner arbeta endast en dag för att få

Sgi baserad på den lönen du får på tillsvidareanställningen.

Går du däremot på timme, men heltid, kommer du räkna bakåt och då kommer du ha behövt arbetat 6 månader med den lönen.

Har du som sagt tillsvidareanställning så räknar fk på vad du förväntats tjäna om du fortsatt arbeta, förutsatt att du varit försäkrad för en sgi i 6 månader innan. Och det räcker då alltså i princip

Med att hinna arbeta en dag innan du går på ledighet.

Hoppas du förstår detta, blir lättt luddigt. Speciellt när man snurrar till det som jag gjorde nu
  • Kaarlssoon

Antar att du menar 30 000 efter skatt? (För att klargöra mena jag där uppe att min sambo får ut cirka 22 000 EFTER skatt)

• Kaarlssoon

Ja alltså det är ju lite snurrigt men det är definitivt klarare nu än vad det var innan.

Jag antar att det skulle funka att jag arbetade extra bredvid skolan de tre sista månaderna så mycket jag kunde så att lönen de månaderna blev MINST 6800 för att sedan arbeta heltid så många månader jag orka (minst 4 månader då) förutsatt att vi valde att börja bebisverkstaden när jag slutar skolan. (Vet att man kan må dåligt och inte orka jobba heltid, men snackar fortfarande teoretiskt ifall det skulle bli så).

• S23
    Kaarlssoon skrev 2020-05-02 23:36:59 följande:

Antar att du menar 30 000 efter skatt? (För att klargöra mena jag där uppe att min sambo får ut cirka 22 000 EFTER skatt)

Jag pratar före skatt. Och 30.000 var bara ett exempel. Iaf får ju din sambo en hyfsat bra föräldrapenning.

De 6800 är också före skatt för att klargöra det för dig. När fk redogör för årsinkomst så pratar dom före skatt
  • S23
    Kaarlssoon skrev 2020-05-02 23:43:44 följande:

Ja alltså det är ju lite snurrigt men det är definitivt klarare nu än vad det var innan.

Jag antar att det skulle funka att jag arbetade extra bredvid skolan de tre sista månaderna så mycket jag kunde så att lönen de månaderna blev MINST 6800 för att sedan arbeta heltid så många månader jag orka (minst 4 månader då) förutsatt att vi valde att börja bebisverkstaden när jag slutar skolan. (Vet att man kan må dåligt och inte orka jobba heltid, men snackar fortfarande teoretiskt ifall det skulle bli så).

Jo absolut så skulle det fungera.
  • Kusinen

Poängen med att vänta 8 månader är att du får SGI och arbetserfarenhet så att du lättare får jobb efter föräldraledigheten. Att känna att man har egen förmåga att försörja sitt barn upplever jag otroligt viktigt. Jag tycker att arbetslivserfarenhet inom det yrke man studerat till är viktigare än ett sparkonto.

Hus och allt sånt är bara grädde på moset och inget som är nödvändigt för att ge baenet en bra uppväxt, så allt sånt behöver verkligen inte vara fixat. Men två föräldrar som klarar sig på egna ben tror jag är en stor fördel för er alla i framtiden.

• S23
    Kusinen skrev 2020-05-03 06:19:32 följande:

Poängen med att vänta 8 månader är att du får SGI och arbetserfarenhet så att du lättare får jobb efter föräldraledigheten. Att känna att man har egen förmåga att försörja sitt barn upplever jag otroligt viktigt. Jag tycker att arbetslivserfarenhet inom det yrke man studerat till är viktigare än ett sparkonto.

Hus och allt sånt är bara grädde på moset och inget som är nödvändigt för att ge baenet en bra uppväxt, så allt sånt behöver verkligen inte vara fixat. Men två föräldrar som klarar sig på egna ben tror jag är en stor fördel för er alla i framtiden.

Om jag förstår det rätt så har ts studerat till lärare och kommer utifrån hur läget ser ut i dag garanterat inte ha problem att få arbete efter föräldraledigheten.

Dessutom har hela denna tråd handlat just om hur ts ska kunna få en sgi och uppnå 240-dagarsvillkoret
  • Kusinen
    S23 skrev 2020-05-03 06:49:34 följande:

Om jag förstår det rätt så har ts studerat till lärare och kommer utifrån hur läget ser ut i dag garanterat inte ha problem att få arbete efter föräldraledigheten.

Dessutom har hela denna tråd handlat just om hur ts ska kunna få en sgi och uppnå 240-dagarsvillkoret

Ok.
  • Anotherone
    Kusinen skrev 2020-05-03 06:19:32 följande:

Håller helt med dig här.
    Sen kan man lägga till delar som jag inte tror att någon tagit upp här. Men om jag inte läst fel så utbildar sig ts till lärare.
    Om ts tänker sig att arbeta på en kommun så innebär det förmåner när man är föräldraledig. Man får motsvarande 10% i tillägg. MEN inom kommun så krävs att man varit anställd 365 dagar i en följd. Nu verkar ts vara beredd på att få klart lägre föräldrapenning och partnern verkar ha en stabil inkomst. Men det är ju inte främst han som ska vara ledig. Och föräldrapenningtillägget är en väldigt bra bonus.

Sen vill jag lägga till att vad som helst verkligen kan hända. Jag och min man (ja vi är gifta idag) blev ihop i tonåren och fick vårt första barn det året vi skulle fylla 26. Allt var så bra mellan oss och vi längtade båda efter barn. Men sen fick vi en extremt tuff start på föräldraskapet efter en jobbig förlossning och förlossningsdepression (har jag insett i efterhand). Vi tappade kommunikationen helt, jag mådde skit och strax innan barnet skulle fylla ett separerade vi. Våra nära och kära förstod ingenting. Knappt vi heller. Men vi hade båda bra ekonomi så det gick att lösa. Sen tog det ett halvår innan vi lyckades lösa det här och såhär i efterhand så har det gjort oss starkare. Men det hade lika gärna kunnat gå åt andra hållet. Vårt äldsta barn är tonåring nu så detta är många år sen men som sagt, saker händer och då vill man inte stå där...
Svar på tråden Barn innan fast jobb - ekonomi