Inlägg från: Kaarlssoon |Visa alla inlägg
  • Kaarlssoon

Barn innan fast jobb - ekonomi

Hur GÖR folk som skaffar barn innan de haft fast jobb? Tänker såklart på ekonomin. Jag och min sambo har pga min utbildning redan väntat fler år än vi vill och vill sätta igång verkstaden så fort jag har pluggat färdigt. Tanken är då att jag FÖRHOPPNINGSVIS kan jobba i minst ett halvår innan jag går hem (beroende på hur fort det går och hur jag mår såklart) vilket skulle höja föräldrapenningen så man iallafall inte skulle behöva klara sig på endast 5000. Sambon har ett heltidsjobb och tjänar runt 22 000. Jag går just nu på fullt studiemedel men jobbar extra och vi båda har just nu över 300 000 tillsammans på våra sparkonton (vi sparar till hus i framtiden) och vi har tänkt fortsätta spara lika flitigt tills jag då blir föräldraledig. Med detta menar jag mest att vi har en summa ifall att något skulle krisa under föräldraledigheten då min inkomst inte lär vara lika hög som den varit nu. Känns detta HELT orimligt? Jag förstår till 100 procent att det är smartare att vänta tills man haft en fast anställning under 1 år och så vidare, men hjärtat säger ju annat och jag tror vi hade klarat oss ändå. Så min fråga är vad ni tror, och vad ni själva har för erfarenheter av en sådan situation.

• Svar på tråden Barn innan fast jobb - ekonomi
  • Kaarlssoon

Förstår hur du tänker. Samtidigt kan man ju ha ett fast jobb men inte ha mer än 5000 på sparkontot liksom. Såklart är de bästa förutsättningar att ha ett jätte stort sparkonto och ett fast jobb, och ett färdigrenoverat hus, och så vidare. Frågan är hur det skadar barnet att istället bo i en 3a (lägenhet) och sedan flytta till hus, och att få ta lite från sparkontot vissa månader istället för att ta det från lönen. Hoppas du förstår vart jag vill komma!

• Kaarlssoon

Ja det är ungefär så det är. För att vi har intensivt pratat och planerat i 3 år, så att fortsätta skjuta på det hela tiden får mig att brista helt ärligt. I flera år har vi snålat på i stort sett allt för att få ett sparkonto som kan hjälpa oss få bilda familj så snart vi kan. Vi har varit tillsammans i 9 år och det gör ont i hjärtat att se alla runt om en skaffa barn trots att deras förutsättningar rent ut sagt suger haha. Samtidigt så klarar dom sig ju, utan sparkonto, utbildning och bra föräldrapenning. Otroligt nog. Men såklart handlar ju detta endast om min föreställning om att vi skulle klara av det, pga att jag då är färdig med utbildningen och lätt kommer kunna få ett jobb när jag söker då jag är lärare (eftertraktat), samt våra sparkonton & sätt att leva (köper inget vi inte behöver redan och är väldigt sparsamma). Vi vet även vilket hus vi kommer köpa i framtiden samt vad det kommer kosta (orkar inte förklara haha) & vi har redan nu så det räcker och blir över för huset. Därför tror jag att vi hade klarat det, MEN jag kan mycket väl bara vara naiv och ha HELT FEL. Jag säger absolut inte att jag har rätt, eller att saker inte kan hända eller vad som helst. Det är bara min känsla och barnlängtan som pratar. Men det är ju därför jag söker efter synpunkter, erfarenheter och allt sådant här!

• Kaarlssoon

Som sagt ja, det framtida boendet är redan löst och vi har redan mer än den kontantinsats vi skulle behöva. Och då har vi just nu mer än 1.5 år kvar att spara (eftersom vi isåfall skulle börjat verkstaden i maj 2021 när jag är färdig med skolan)

• Kaarlssoon

Om min sambo mot förmodan skulle lämna mig (helt ärligt svårt att tro då vi haft ett otroligt fint förhållande sedan vi var 13 respektive 15 men allt kan ju hända) så skulle jag vid den tiden (utifrån vad jag sparat det senaste året och räknar med att kunna spara fram till isåfall föräldraledighet) ha ett eget sparkonto på minst 350 000.

För övrigt märker jag nu att jag behöver läsa på mer om SGI då jag inte riktigt förstår märker jag, så det var ju väldigt bra att ni skrivit om!

• Kaarlssoon

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med SGI/vilande SGI. Men jag arbetar ju extra och har gjort det sedan jag var 18 (är i dag 23). Jag tjänar allt mellan 5000 - 15 000 i månaden på extra jobbet plus att jag då tar fullt studielån om det skulle ha någon påverkan!

• Kaarlssoon

Har läst på lite om SGI men det är ju inte lätt att hitta information som går att förstå sig på, haha! Om jag förstår det rätt så måste man ha arbetat i 6 månader, på heltid? (5 dagar i veckan under ett halvår läste jag iaf nånstans). Men räcker det att vara timvikarie? Eller måste man till exempel ha en tills vidare anställning?

• Kaarlssoon

Men om vi pratar utifrån situationen att jag skulle bli gravid i juli 2021 & tjäna minst 6800 kr i månaden i ett halvår framåt, skulle jag få SGI då? Eller måste det vara en tills vidare anställning eller fast anställning till exempel? Räcker det att va Tim vikarie/gå på vik?

Isåfall hade jag ju teoretiskt, OM man är naiv och utgår ifrån att graviditeten går bra, kunna börja arbeta i maj när jag är färdig med skolan och samtidigt börja bebisverkstaden & arbeta som gravid i några månader. Förstår fortfarande att man kan må skit och inte orka arbeta osv, men menar rent teoretiskt om det hade funkat på det viset med SGIn och allt.

• Kaarlssoon

Antar att du menar 30 000 efter skatt? (För att klargöra mena jag där uppe att min sambo får ut cirka 22 000 EFTER skatt)

• Kaarlssoon

Ja alltså det är ju lite snurrigt men det är definitivt klarare nu än vad det var innan.

Jag antar att det skulle funka att jag arbetade extra bredvid skolan de tre sista månaderna så mycket jag kunde så att lönen de månaderna blev MINST 6800 för att sedan arbeta heltid så många månader jag orka (minst 4 månader då) förutsatt att vi valde att börja bebisverkstaden när jag slutar skolan. (Vet att man kan må dåligt och inte orka jobba heltid, men snackar fortfarande teoretiskt ifall det skulle bli så).

• Kaarlssoon

Alltså planen är ju isåfall att arbeta på som fan på mitt nuvarande jobb (kortidsboende), under de tre sista månaderna i skolan och sedan minst 4 månader när jag är gravid om ja skulle orka det och beroende på om jag skulle bli gravid direkt. En vanlig månad tjänar jag redan nu runt 7000 extra efter skatt, Trots väldigt få pass eftersom det är lätt att få mycket OB på detta jobb.

Jag tror att jag enkelt skulle kunna tjäna minst 15 000 efter skatt 8 månader fram om jag la mig tillgänglig på jobb på då. Men med tanke på att ja jobbar extra året runt och tjänar som jag gör så skulle jag tro att jag kommer ha SGI ändå vid det laget, även om den skulle vara väldigt låg vilket är det vi har räknat med.

• Kaarlssoon

Jo jag hade tänkt börja söka jobb på skolor i början av nästa år men jag är ju inte färdig lärare förrän i början av juni 2021 och då är det ju sommarlov över sommaren, vet inte hur det fungerar då. Men isåfall kommer jag jobba kvar på korttidsboendet på timmar i alla fall. Då kan jag ju välja mina tider själv också och hur mycket jag vill jobba eftersom dom i stort sett behöver någon hela tiden.

• Kaarlssoon

Är väl medveten om att det kommer bli kämpigt men det är jag 100% beredd på att ta. Låg föräldrapenning är också något vi är beredda på och alla uträkningar vi gjort har vi gjort på den lägsta föräldrapenningen för att se till att vi klarar oss ?i värsta fall?. Tack för tips från er alla!

• Kaarlssoon

Nej vi har inte räknat med att ta ut 7 dagar i veckan

Svar på tråden Barn innan fast jobb - ekonomi