Kaarlssoon skrev 2020-05-02 21:54:27 följande:
Jag vet inte riktigt hur det fungerar med SGI/vilande SGI. Men jag arbetar ju extra och har gjort det sedan jag var 18 (är i dag 23). Jag tjänar allt mellan 5000 - 15 000 i månaden på extra jobbet plus att jag då tar fullt studielån om det skulle ha någon påverkan!
Tolkar som att du inte arbetat heltid före studierna. Om du hade gjort det så hade du kunnat få din sgi beräknad på lönen du hade före studier, eftersom studier räknas som ett sgi skydd.
Det extraarbete du har nu ger dig en sgi. Studielån och studiemedel räknas inte dit.
När man beräknar sgi på en inkomst som är varierande så tittar man 6 månader bakåt och räknar ut ett snitt. Så din sgi kan alltså bli helt olika beroende på hur du arbetat månaderna innan din sgi fastställs.
Oavsett så kommer du bwhkva uppnå 240-dagarsvillkoret för att få ersättning på sgi-nivå de 180 första dagarna.
Men som sagt. Jag kan inte annat än råda dig att arbeta heltid i 8 månader innan barnet föds. Åtminstone 6 för att säkerställa ersättning om du blir långtidssjukskriven.
Jag förstår att en separation känns avlögsen. Men allt kan hända. Står du då utan sgi och sjukskriven så räcker 350.000 tyvärr inte hur långt som helst heller. Det bör man ändå ha i beaktande.
Läs på om sgi och återkom om du har frågor. Det är svårt att förstå och hitta informationen. Försäkringskassans sida är totalt värdelös. Lättast är nog att läsa i lagtexter eller hitta försäkringskassans egna riktlinjer för fastställande av sgi