• S23

Barn innan fast jobb - ekonomi

Var medveten om 240-dagarsvillkoret gällande föräldrapenning. Du behöver ha arbetat 8 månader i följd i anslutning till barnet bf för att få föräldrapenning enligt sgi de första 180 dagarna. Har du bara arbetat 6 månader kommer de första 180 dagarna bli på grundnivå, 250 kronor om dagen före skatt.

• S23
    Kaarlssoon skrev 2020-05-02 21:33:05 följande:

Ja det är ungefär så det är. För att vi har intensivt pratat och planerat i 3 år, så att fortsätta skjuta på det hela tiden får mig att brista helt ärligt. I flera år har vi snålat på i stort sett allt för att få ett sparkonto som kan hjälpa oss få bilda familj så snart vi kan. Vi har varit tillsammans i 9 år och det gör ont i hjärtat att se alla runt om en skaffa barn trots att deras förutsättningar rent ut sagt suger haha. Samtidigt så klarar dom sig ju, utan sparkonto, utbildning och bra föräldrapenning. Otroligt nog. Men såklart handlar ju detta endast om min föreställning om att vi skulle klara av det, pga att jag då är färdig med utbildningen och lätt kommer kunna få ett jobb när jag söker då jag är lärare (eftertraktat), samt våra sparkonton & sätt att leva (köper inget vi inte behöver redan och är väldigt sparsamma). Vi vet även vilket hus vi kommer köpa i framtiden samt vad det kommer kosta (orkar inte förklara haha) & vi har redan nu så det räcker och blir över för huset. Därför tror jag att vi hade klarat det, MEN jag kan mycket väl bara vara naiv och ha HELT FEL. Jag säger absolut inte att jag har rätt, eller att saker inte kan hända eller vad som helst. Det är bara min känsla och barnlängtan som pratar. Men det är ju därför jag söker efter synpunkter, erfarenheter och allt sådant här!

Det enda jag kan invända mot med att inte ha arbetat är att inte ha en sgi. Visst att man klarar föräldraledigheten. Men man bör ha med i beräkning vad som händer om man blir sjuk för livet. Utan sgi får du då ingen sjukpenning. Mao hänvisad till soc och ett liv på existensminimum.

Att då ha ett barn att försörja kanske inte är så kul, när man hade alternativet att vänta ett halvår för att faktiskt hinna få en sgi.

Hur klarar du dig om ni skulle separera och du är sjukskriven? Hur klarar ni er om din partner blir av med jobbet, bra misstänker jag då ni sparat så pass.

Jag anser absolut inte att man behöver ha en tillsvidareanställning innan man försöker skaffa barn. Däremot en sgi. Vi planerade barn när jag gick på visstid, men råkade få tillsvidare precis när bebispriduktionwn skulle börja.

Hade dock aldrig försökt få barn utan att ha en sgi först.
  • S23
    S23 skrev 2020-05-02 21:47:15 följande:

Det enda jag kan invända mot med att inte ha arbetat är att inte ha en sgi. Visst att man klarar föräldraledigheten. Men man bör ha med i beräkning vad som händer om man blir sjuk för livet. Utan sgi får du då ingen sjukpenning. Mao hänvisad till soc och ett liv på existensminimum.

Att då ha ett barn att försörja kanske inte är så kul, när man hade alternativet att vänta ett halvår för att faktiskt hinna få en sgi.

Hur klarar du dig om ni skulle separera och du är sjukskriven? Hur klarar ni er om din partner blir av med jobbet, bra misstänker jag då ni sparat så pass.

Jag anser absolut inte att man behöver ha en tillsvidareanställning innan man försöker skaffa barn. Däremot en sgi. Vi planerade barn när jag gick på visstid, men råkade få tillsvidare precis när bebispriduktionwn skulle börja.

Hade dock aldrig försökt få barn utan att ha en sgi först.

Och kanske ännu viktigare. Med lön på 22.000 blir din partners föräldrapennknh inte hög.

Ponera att du blir sjukskriven när barnet föds och inte kan ta hand om barnet. Då står ni med noll

I inkomst för din sjukskrivning och 12.000 i föräldrapenning, er enda inkomst, om din partner skulle ta full föräldrapennknh.

Nu har ni ju ett bra sparande. Vill bara hjälpa till att tänka lite.

Jag förstår absolut viljan att inte vilja vänta med barn. Men. Just sgi anser jag är väldigt viktigt. Du har inte arbetat före dina studier så att du har en vilande sgi?
  • S23
    Kaarlssoon skrev 2020-05-02 21:54:27 följande:

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med SGI/vilande SGI. Men jag arbetar ju extra och har gjort det sedan jag var 18 (är i dag 23). Jag tjänar allt mellan 5000 - 15 000 i månaden på extra jobbet plus att jag då tar fullt studielån om det skulle ha någon påverkan!

Tolkar som att du inte arbetat heltid före studierna. Om du hade gjort det så hade du kunnat få din sgi beräknad på lönen du hade före studier, eftersom studier räknas som ett sgi skydd.

Det extraarbete du har nu ger dig en sgi. Studielån och studiemedel räknas inte dit.

När man beräknar sgi på en inkomst som är varierande så tittar man 6 månader bakåt och räknar ut ett snitt. Så din sgi kan alltså bli helt olika beroende på hur du arbetat månaderna innan din sgi fastställs.

Oavsett så kommer du bwhkva uppnå 240-dagarsvillkoret för att få ersättning på sgi-nivå de 180 första dagarna.

Men som sagt. Jag kan inte annat än råda dig att arbeta heltid i 8 månader innan barnet föds. Åtminstone 6 för att säkerställa ersättning om du blir långtidssjukskriven.

Jag förstår att en separation känns avlögsen. Men allt kan hända. Står du då utan sgi och sjukskriven så räcker 350.000 tyvärr inte hur långt som helst heller. Det bör man ändå ha i beaktande.

Läs på om sgi och återkom om du har frågor. Det är svårt att förstå och hitta informationen. Försäkringskassans sida är totalt värdelös. Lättast är nog att läsa i lagtexter eller hitta försäkringskassans egna riktlinjer för fastställande av sgi
  • S23
    Jemp skrev 2020-05-02 22:05:38 följande:

Hittade inte 80 timmar men däremot detta:

För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en årsinkomst på minst 82 300 kronor i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen

Jo men precis. Problemet är att du måste arbetat 240 dagar i följd och detta ska vara fram till barnets födelse.

Alltså min man hade jobbat heltid i flera år men var under sommaren, 7 månader innan barnets födelse, tjänsledig i en månad för att sedan återgå i arbete. Hans sgi var skyddad av ett så kallat 3 månaders efterskydd, men 240-dagarsvilökperr har han inte uppnåt pga den tjänstlediga månaden som infall under de sista 8 månaderna före barnets födelse. Hade han tagit de 180 första föräldrapenningdagarna hade hans ersättning därför hamnat på grundnivå.
  • S23
    Kaarlssoon skrev 2020-05-02 22:11:59 följande:

Har läst på lite om SGI men det är ju inte lätt att hitta information som går att förstå sig på, haha! Om jag förstår det rätt så måste man ha arbetat i 6 månader, på heltid? (5 dagar i veckan under ett halvår läste jag iaf nånstans). Men räcker det att vara timvikarie? Eller måste man till exempel ha en tills vidare anställning?

Det spelar ingen roll vilken form av anställning du har. Så timvikarie, vanligt vikariat, tillsvidare spelar ingen roll. din sgi kommer räknas ut utifrån den inkomst du haft.

Men. Vill du ha föräldrapenning på sgi-nivå de första 180-dagarna så måste du arbetat 8 månader.

Nej det är inte lätt att förstå, jag har lagt fruktansvärt många timmar på att läsa på.

Var medveten om att försäkringskassan själva inte alltid har koll. Ringer du dit med frågor så gör du bäst o att ringa flera gånger då du kan få

Olika svar beroende på vem du pratar med
  • S23
    Jemp skrev 2020-05-02 22:21:29 följande:

Ja fast ts skrev precis att hon jobbat (extra) i 5 år. Men viktigt att poängtera att det inte får vara glapp ja, så ingen månad utan jobb (betald semester räknas som jobb).

För att uppnå 240-dagars måste ts ha arbetat 5 dagar i veckan. Det uppfattar jag det som att hon inte gjort när hon arbetat extra. Sedan behöver hon inte arbetat 8 timmar per dag utan bara det antal timmar som krävs för

Att hon ska komma upp i försäkringsbeloppet, vilket jag inte minns vad det är, men hon måste alltså arbetat fem dagar i veckan om jag tolkar denna regel rätt.

Min man hade inget glapp för sgi. Hans sgi var hela tiden skyddad, alltså inget glapp. Problemet var det speciella villkoret som gäller vid föräldrapenning. Alltså 240-dagars. Som nu inte ställde till det då jag ändå kommer ta de 180-första dagarna. Ville bara göra tydligt att man kan sabba 240-dagars även om ens sgi varit skyddad
  • S23
    Jemp skrev 2020-05-02 22:29:55 följande:

Nej, man får en sgi även vid deltidsarbete.

Ja det är jag medveten om.

Det jag talar om är 249-dagarsvillkoret som är

Specifikt för föräldrapenning och reglerar vilken ersättning du får de 180-första dagarna med föräldrapenning. Där gäller andra villkor. Jag har tolkat det som att man faktiskt måste arbeta 240 efterföljande dagar, och därmed alltså varje dag, för att uppnå detta villkor
  • S23
    S23 skrev 2020-05-02 22:35:19 följande:

Ja det är jag medveten om.

Det jag talar om är 249-dagarsvillkoret som är

Specifikt för föräldrapenning och reglerar vilken ersättning du får de 180-första dagarna med föräldrapenning. Där gäller andra villkor. Jag har tolkat det som att man faktiskt måste arbeta 240 efterföljande dagar, och därmed alltså varje dag, för att uppnå detta villkor

?Föräldrapenning lämnas på sjukpenningnivån, om föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen har varit försäkrad för sjukpenning enligt 6 kap. 6 § 3 och under hela den tiden skulle ha haft rätt till en sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldra- penning (240-dagarsvillk?

Tolkar detta som att du har rätt i att det räcker att man varit försäkrad för sjukpenning i 240-dagar. Således borde man inte behöva arbeta 5 dagar i veckan. Jag vet dock att jag fått svaret att man måste det.

Så till Ts. Detta kan isf vara värt att kolla upp så att du inte missar detta villkor.
  • S23
    Jemp skrev 2020-05-02 22:29:55 följande:

Nej, man får en sgi även vid deltidsarbete.

?Föräldrapenning lämnas på sjukpenningnivån, om föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen har varit försäkrad för sjukpenning enligt 6 kap. 6 § 3 och under hela den tiden skulle ha haft rätt till en sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldra- penning (240-dagarsvillk?

Tolkar detta som att du har rätt i att det räcker att man varit försäkrad för sjukpenning i 240-dagar. Således borde man inte behöva arbeta 5 dagar i veckan. Jag vet dock att jag fått svaret att man måste det.

Så till Ts. Detta kan isf vara värt att kolla upp så att du inte missar detta villkor.
Svar på tråden Barn innan fast jobb - ekonomi