• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (ABC)
    klyban skrev 2020-12-04 13:18:28 följande:

FHM har berättat i sina intervjuer med smittade, att när de grävde djupare att de visst hade symtomer.

Det gäller man känner efter INNAN man går ut och inte smittar andra om man efter man känt efter om man har symtom.

Det här har ju ingen betydelse i praktiken. Symptomen kan ju lika gärna uppkomma när man är på jobbet som hemma. Dessutom smittar man INNAN man får symptom, men det tror du alltså inte på?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/pAMQb1/utbrott-bland-personal-pa-infektionsavdelning-i-malmo

Det betyder att vi har personal som jobbat och varit helt symtomfria, helt ovetandes om att faktiskt var positiva för covid. Då har de tyvärr spridit viruset vidare till sina kollegor trots att alla jobbar med munskydd och i varje stund försöker hålla avstånd. Det är det som gör att vi har ett så stort utbrott, säger Maria Josephson.
  • pyssel
    klyban skrev 2020-12-04 16:55:16 följande:

Inte alls, då jag redan gör allt redan före, så man pratar inte till mig ens.

Men andra kommer få ändra sin syn en del.

Aldrig sett så lite trafik i december så länge jag levt, och det är par dagar nu.

Och imponerande hur duktiga f0olk faktiskt är här.

Och snart kommer vår nya landsfader med ett vaccin till oss.

Uppmaningen gäller förstås alla, även om både du och jag redan gör de här sakerna. För att "vi bör". Som nu blir "vi ska", för att resten ska skärpa till sig. Folk är uppenbarligen inte så duktiga som det hävdats och FHM tycker att de själva varit oklara.
    Je suis Samuel
  • klyban
    pyssel skrev 2020-12-04 17:01:37 följande:
    Uppmaningen gäller förstås alla, även om både du och jag redan gör de här sakerna. För att "vi bör". Som nu blir "vi ska", för att resten ska skärpa till sig. Folk är uppenbarligen inte så duktiga som det hävdats och FHM tycker att de själva varit oklara.

Jag gör de redan och har alltid gjort, så inget ändrar sig för mig.

Här verkar man ovanligt duktiga, aldrig sett så lite bilar i december någonsin.
    Och i högtrafiken idag var det enkelt och kryssa fram, och inte en enda bilkö.
    Faktiskt helt otroligt och se.

• klyban
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-04 16:59:54 följande:
    Det här har ju ingen betydelse i praktiken. Symptomen kan ju lika gärna uppkomma när man är på jobbet som hemma. Dessutom smittar man INNAN man får symptom, men det tror du alltså inte på?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/pAMQb1/utbrott-b...

Det betyder att vi har personal som jobbat och varit helt symtomfria, helt ovetandes om att faktiskt var positiva för covid. Då har de tyvärr spridit viruset vidare till sina kollegor trots att alla jobbar med munskydd och i varje stund försöker hålla avstånd. Det är det som gör att vi har ett så stort utbrott, säger Maria Josephson.
    Då får man gå hem ifrån jobbet.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-12-04 15:32:25 följande:
    Ja, det är verkligen onödigt och det borde därför Bergström ha avhållit sig från att göra. 

Själv är jag väldigt nöjd med hur jag uttrycker mig och besväras inte av att du tydligen tycker något annat. Det finns kanske rentav en hel solfjäder med åsikter om den saken likväl som det gör det om helt andra saker. 
    Förvisso blir det fredagskväll i kväll och då brukar aktiviteten inom vissa kluster vara hög.

• AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2020-12-04 08:41:26 följande:

Anledningar till att grannländerna klarat sig bra:

glesbefolkade
    små befolkningsmängder
    små grupper av invandrare (som har varit väldigt drivande i många länder)

Huvudanledningen var dock: Underdödlighet året innan, knappt några döda av influensan. Och där var det ganska stor skillnad till grannländerna.

Allt är förstås teorier, inte helt belagt än. 
  • Anonym (Ella.)
    klyban skrev 2020-12-04 17:04:25 följande:

Jag gör de redan och har alltid gjort, så inget ändrar sig för mig.

Här verkar man ovanligt duktiga, aldrig sett så lite bilar i december någonsin.

Och i högtrafiken idag var det enkelt och kryssa fram, och inte en enda bilkö.

Faktiskt helt otroligt och se.

Härligt! Så har det varit hos mig också där jag bor.
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-12-04 12:42:25 följande:

www.uchealth.org/today/the-truth-about-asymptomatic-spread-of-covid-19/

En blind fläck i FHMs öga: asymptomatisk/presymptomatisk spridning. Forskningen säger att den är drivande. Tjänstemännen på Folkhälsomyndigheten däremot agerar i sin hantering så som om den inte existerade.

De har svarat på den frågan. Men just det... du kollar ju inte på presskonferenserna.

Svaret var att social distans hjälper mot ALL smitta, även asymptomatisk och presymptomatisk sån.  Och det är ju sant. Hur skulle man annars kunna hitta dessa? 
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-12-03 23:52:16 följande:

Men vad skulle det ändra egentligen? Jag utgår ifrån att tanken är så få som möjligt ska smittas. Det är ju inte så att man skiter i det annars. 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/86P6Wr/experterna-om-varfor-sa-manga-dor-borde-agerat-snabbare

De här experterna tyckte också att man borde ha smittspårat aggressivare tidigare i höst.

Tycker du att timingen med de striktare åtgärderna var helt rätt? En månad tidigare skulle ha varit för tidigt?
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-12-04 17:22:48 följande:

Huvudanledningen var dock: Underdödlighet året innan, knappt några döda av influensan. Och där var det ganska stor skillnad till grannländerna.

Allt är förstås teorier, inte helt belagt än. 

Fel. Antalet döda korrelerar med antalet smittade. Sverige ligger skyhögt över Finland och Norge där.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin