• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Pope Joan II

Nu fick vaccinationssamordnaren Richard Bergström det att låta som om de väldigt motiverade riskgrupperna kommer att agera testpersoner och att andra därför kan luta sig tillbaka och se tillförlitligheten hos vaccinen an medan de uppmanas att "keep an open mind". 

En hel del av de här människorna verkar ha haft riktigt dåliga lärare från mellanstadiet och uppåt. 

• Anonym (Proctor)
    FDFMGA skrev 2020-12-04 08:17:37 följande:
    Så Sveriges strategi går ut på att utgifterna från pensionsutbetalningarna ska minska.

Inte sällan brukar den konspirationsteorin kompletteras med att avsikten också är att i stället för de avlidna åldringarna ta in unga män från Mellanöstern och Nordafrika.

Mer om dessa konspirationsteorier kan man läsa på de högerextrema sajter från vilka aktivister brukar vallfärda till Familjeliv, inte minst till den här tråden.
    Vem har sagt att Sveriges strategi går ut på att pensionsutbetalningarna. Klyban har de facto skrivit att strategin varit 100% lyckad. 5000 äldre döda indikerar att pensionsutbetalningarna minskar. Så jag ställde en fråga till klyban.

Du verkar överlägset mer bevandrad på de högerextrema siterna än vad jag är. Det säger nog mer om dig än om mig.
  • Anonym (Proctor)
    FDFMGA skrev 2020-12-04 08:33:55 följande:
    Visst, om avsikten är att minska pensionsutbetalningarna så gläder man sig förstås men om man avvisar tokhögerns konspirationsteorier och vill se att Sveriges strategi i längden visar sig vara hyfsat korrekt så gör man det inte.
    Fast nu har vi en skribent på forumet som envist hävdar att Sveriges strategi varit 100% lyckad från dag 1. Det är väl ändå rimligt att man får kritisera den ståndpunkten utan att bli associerad med högerextremister?

Det du skriver här är en något mer ödmjuk förhoppning om att Sverige ska vinna i längden trots att vi ligger dåligt till efter halva loppet. Vi får se hur det går.
  • klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-04 01:05:53 följande:
    Ja, man kan fråga sig varför jag berättar något för dig. Lite som att försöka förklara relativitetsteorin för en mygga,

Strategin är ju att uppnå flockimmunitet genom att lasta ned sjukvården till bristningsgränsen, men inte mer.

I våras trodde regeringen att man hade uppnått flockimmunitet. Hösten skulle bli lugn med sporadisk klustersmitta.

Regeringens antagande var bara ännu en felbedömning från Tegnell. Han har haft alla fel. Det är en gåta varför någon lyssnar på honom. 

Tack vare dessa imbecilla klantarslen har vi återigen en av Europas högsta smittotal.

Ja, i pandemier är flockimmunitet det som tar bort den i andra änden.
    Det i sig betyder inte vi har en flockimmunitets strategi, för om vi hade det vore det den sämst genomförda strategin någonsin.

Och den faktiska strategin är faktiskt ~100% lyckad, då vi med bred marginal upp tills nu har IVA-platser kvar och efter den initiala utbyggnaden av IVA-platser.

Där var där du trodde du kunde droppa en länk ifrån Mars, och fast du hade tagit den ur sitt sammanhang utan källa.
    Det var det lilla abret som du förstår.

Pope Joan II skrev 2020-12-04 08:41:26 följande:
    Anledningar till att grannländerna klarat sig bra:

glesbefolkade
    små befolkningsmängder
    små grupper av invandrare (som har varit väldigt drivande i många länder)

Glöm inte av resandet som fick oss att få en kraftig initial smitta tidigt och redan innan vi ens visste viruset var så vitt spritt som det var.
    Men visst är det så lever man nära, så har ett virus större möjligheter att göra sin sak.

Pope Joan II skrev 2020-12-04 09:11:32 följande:
    Tegnell kanske delar - vem det nu var i tråden som skrev något så direkt elakt har jag förträngt - uppfattningen att redan sårbara grupper som använder munskydd luktar illa, det verkar ju inte otänkbart med tanke på hur han valde att uttrycka sig i gårdagens Aktuellt. 

DU vet ju redan EXAKT vem som sade detta, och vad det betydde.

Perplexande faktiskt.

FDFMGA skrev 2020-12-04 09:22:14 följande:
    Det var ju jag som skrev detta - har du verkligen glömt detSkrattande

Jag skrev också en förklaring i och med att det var någon som tolkade detta som att jag insinuerade att munskyddsbärare är mer illaluktande än omaskerade.

Undrar om jag verkligen ska behöva agera mellanstadielärare igen, det vore väl synd när du startat ett sidoämne som faktiskt har med covid att göra.

Men visst kan jag förklara en gång till om det behövsFlört

Det var ju precis nyss också du förklarade detta och med tanke på att ingen citering kom tillbaka.

Så var pope även till 100% klar med det också, man kan frågan sig vad syftet var.
    En sak är säker, det hade inget med COVID-19 och göra.

Pope Joan II skrev 2020-12-04 09:40:29 följande:
    Nu fick vaccinationssamordnaren Richard Bergström det att låta som om de väldigt motiverade riskgrupperna kommer att agera testpersoner och att andra därför kan luta sig tillbaka och se tillförlitligheten hos vaccinen an medan de uppmanas att "keep an open mind". 

En hel del av de här människorna verkar ha haft riktigt dåliga lärare från mellanstadiet och uppåt. 

Dock är det exakt vad som sker med vaccination, man tar riskgrupper och sjukvården först.

Om du tycker det är fel att riskgrupper får vaccinet först och att det är ett nytt vaccin.
    Så får du väl låta bli och ta vaccinet då, det är liksom det enda du kan göra.
    Riskgrupper de får ta sina egna beslut, och de beslutat har du inget med att göra .

Om de har dåliga lärare på mellanstadiet och uppåt, och ändå berättar dom exakt vad som sker och nått som VI alla är medvetna om.
    SÅ kan du utveckla ditt resonemang att riskgrupper inte ska få vaccin och få ta beslutet?
    Är det för du vill ha det först, eller att du vill ingen ska få vaccin?
    Vet du om att man redan testat det på 30-40000 personer redan?(kanske tom är mer om man räknar med alla vaccin)

Det var ett udda resonemang om ad hominem om att en person inte är utbildad och sen berättar personen exakt hur det är, undrar då det tyder på det precis omvända om det du sa.
    Ad hominem är inte argument för sak, utan bara ett argument för personen, det vill säga inget sakligt argument alls.
    Perplexande helt klart.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-04 11:24:18 följande:
    Fast nu har vi en skribent på forumet som envist hävdar att Sveriges strategi varit 100% lyckad från dag 1. Det är väl ändå rimligt att man får kritisera den ståndpunkten utan att bli associerad med högerextremister?

Det du skriver här är en något mer ödmjuk förhoppning om att Sverige ska vinna i längden trots att vi ligger dåligt till efter halva loppet. Vi får se hur det går.

Det har jag inte sagt, det jag sagt är att strategin har fugerat till ~100% efter den initial utbyggnaden av IVA-platser blev klar.
    Tycker du mina sakliga texter nu är så jobbiga för dig, att du måste ge dom en annan betydelse?

Vi ligger lätt över medel i Europa, vinnare är ett så galet felaktigt använt ord i sammanhanget, kanske just varför du använder ordet.

Din syn är extremt udda, och med tanke på att vi inte har flockimmunitet och ändå försöker du påstår detta ofta.

Du försöker påstå vi har ministerstyre, och sen kommer du och berättar hur lagar kommer till, som det vore ministerstyre.

Du försökte påstå att vaccin går bara lagra i -80 grader, medan verkligheten säger att det räcker med -70 grader för långtidsförvaring, fast än det går förvara i kylkåp en längre tid, och till och med i rumstemp så är hållbarheten på vaccinet  12h.

Så ja, vi är väldigt frågande varför du återberätta fakta så fel och så ofta och vad som triggar dig att skriva dessa fel.
    Perplexande är det helt klart, och frågan är berättigad.

• hawthorne

Det här var bland det dummare jag läst, helt ärligt.
    Jag undrar varför du har blivit en antivaxxer som tar till alla fula knep du kan för att bekämpa vaccinationen av en potentiellt dödlig sjukdom?

Vaccinerna är redan testade på många tusentals personer. Det krävs sådana tester för att få det godkänt.  Det är de som är testpersonerna och inte prioriterade grupper.

Uppmaningen till öppet sinne är en uppmaning till sådana som dig, antivaxxers, att de ska ha ett öppet sinne och inte svälja all propaganda liknande din med hull och hår.
  • Pope Joan II
    hawthorne skrev 2020-12-04 11:40:05 följande:
    Det här var bland det dummare jag läst, helt ärligt.
    Jag undrar varför du har blivit en antivaxxer som tar till alla fula knep du kan för att bekämpa vaccinationen av en potentiellt dödlig sjukdom?

Vaccinerna är redan testade på många tusentals personer. Det krävs sådana tester för att få det godkänt.  Det är de som är testpersonerna och inte prioriterade grupper.

Uppmaningen till öppet sinne är en uppmaning till sådana som dig, antivaxxers, att de ska ha ett öppet sinne och inte svälja all propaganda liknande din med hull och hår.
    Det här var bland det dummare jag läst. 

Jag är verkligen ingen vaccinmotståndare. Men det finns det många som är varför det är oerhört viktigt hur en person som är nationell vaccinationssamordnare uttrycker sig. Det var väldigt klantigt av honom att inte välja sina ord bättre. Johan Carlsons tillägg var givetvis också gjort av den anledningen. 
  • hawthorne
    Pope Joan II skrev 2020-12-04 11:44:56 följande:

Jag är verkligen ingen vaccinmotståndare. Men det finns det många som är varför det är oerhört viktigt hur en person som är nationell vaccinationssamordnare uttrycker sig. Det var väldigt klantigt av honom att inte välja sina ord bättre. Johan Carlsons tillägg var givetvis också gjort av den anledningen. 
    Jag hade jag inte förväntat mig annat än att du skulle agera eko. Fantasilöst kan jag tycka.

Nähä. Du påstår att du inte är det.
    Du bara argumenterar som en sådan.
    Vi får väl konstatera att antingen saknar du självinsikt eller så klarar du inte riktigt av att uttrycka dig på ett sätt som gör att du inte missförstås, att begrepp du tar till som att "riskgrupper agerar testpersoner" egentligen bara är något du skrivit av misstag.

Du är verkligen inte rätt person att kritisera någon för att inte välja sina ord bättre. Man väljer hur man ska sammanfatta ett uttalande, man kan göra det som du och framstå som antivaxxer eller så kan man göra det på ett mer korrekt vetenskapligt sätt. Du väljer självklart hur du gör men då får du även förvänta dig att diu blir ifrågasatt.
  • FDFMGA

Det där tjuvnypet tas nog tacksamt emot av vaccinationsmotståndarna - något som förhoppningsvis var en oavsiktlig klumpighet.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-12-04 11:44:56 följande:

Du kunde ha lurat oss och med din ad hominem på en person som återgav vad som faktiskt sker i alla nya mediciner/vaccin.

Och det var lätt och förstå vad han sade, mer taktfull kanske hade passat.
    Men nu istället vet man exakt vad som sker, utan krusiduller.

Jag är glad för den öppenheten(Då språket normalt inte är så tydligt), andra verkar mest besvärad av fakta.
    Det är perplexande faktiskt.

Och sen får man inte heller glömma av att man redan testat det på tusentals personer, är du medveten om detta och när du säger det du gör?
    Vi får tacka landsfadern för gratis vaccin, hade vi haft SD, så hade väl han åkt till Turkiet istället och delat ut flygblad.
    För det visade sig vara viktigare än COVID-19 fick vi reda på.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin