• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (Proctor)
    Padirac skrev 2020-12-03 17:52:22 följande:
    Se där 

Dina förmågor är oanat kraftfulla - du inte bara vet att Tegnell är okunnig utan att jag hellre vistas i det fiktiva och imaginära planet där allt löser sig med tankar Drömmer

Med dig vid rodret kan inte mycket gå fel Skål

har du liksom proctor erbjudit din expertis till FHM? Eller nej, det är för mycket kunskapanda där, vad kan passa en handligens (man) som vill bevisa sina teorier i praktiken
    FHM verkat söka någon som kan räkna alla som dör p.g.a deras dåliga strategi. Tegnell räknade fel på en faktor 2 till sin egen fördel. Han är en hälsorisk.
  • Pope Joan II
    Akidoki skrev 2020-12-03 20:49:54 följande:
    Ja, du verkar lite lustig på ett speciellt sätt.

Men det är inte lustigt med ständiga nedsättande inlägg.

Det är elakt.
    Hur kommer det sig att du väljer att bara uppfostra mig, tror du att klyban saknar förbättringspotential eller är det så att mitt lite lustiga speciella sätt är ungefär lika uppskattat av dig som du är av mig. 
  • Anonym (Proctor)
    Padirac skrev 2020-12-03 18:29:42 följande:
    Att kalla Tegnell och FHM m.fl för olika mindre begåvade uttryck är i min värld inte samma sak som att efterlysa mer handling.

Denna aktivitet med påhopp är om något "i huvudet" och helt och hållet frikopplad från att få stopp på smittspridning och dödsfall.
    Gäller dessa dina regler bara Tegnell och FHM?

Eller är de applicerbara på figurer som Åkesson och Trump också?
  • Anonym (Proctor)
    klyban skrev 2020-12-03 20:45:36 följande:

Du verkar ha missat vad strategin går ut på, och det är inte flockimmunitet.

Att minska pensionsutbetalningarna?
  • Anonym (Ella.)
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-03 21:01:26 följande:

Kan du förklara för mig vad du menar. Tack.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-12-03 20:36:17 följande:
    Så när Aniiee frågar mig vad jag tror om en specifik sak och jag svarar på det och klyban lägger sig i för att tala om för mig att "tror betyder inget, fakta gör" medan han själv kan skriva att han "bara anar att svaret är ett nej" utan att lägga fram något underlag för det så är det jag som ska växa upp? 

Det var lustigt på ett lite speciellt sätt. 

Det är dock sant att tro fungerar inte på ett fakta baserat ämne.

Och fakta är att vi hade massor av resande ifrån ställen där vi inte ens visste om eller trodde viruset fanns vid den tidpunkten, det var fel vet vi nu.
    Och vi vet även att vi tryckte tillbaka Italien-strainen, innan vi insåg att smittspåra så många människor var helt omöjligt.

Om vi hade fått samma resande till nästa sportlov, så skulle vi inte ens då med massor av test att tillgå klara av så många resande och testa och sen smittspåra.

Och det är just därför vi ändrade vår strategi till den att tänka på hela samhället, och inte bara de smittade.

Pyssel ifrågasatte mina föräldrars dåliga val, och med rätta.(dock är knappast sista ordet sagt där, och jag ger det 10 dagar till innan jag börjar luta åt ett håll, fakta inväntas, men svårt och se dessa ändrar sig såpass mycket att det blir en Jul för mig.)
    Det hindrar dock inte att jag som individ kan ta egna beslut.
    Skäms inte heller för berätta detta, då en del kanske inser att de tar dåliga val med denna informationen.
    Jag tar ansvar för mina handlingar, aldrig andras.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-03 21:01:26 följande:

Om vi räknar överdödlighet mot andra virus och influensor, så är de extra döda inte direkt många till.

Men rädda livet på en som är ung, yngre och äldre utan pension och drabbad av sekundära pandemiåtgärder, får inte ens en pension om när de dör.
    Som du förstår, vi har ingen flockimmunitet, utan tar hänsyn till alla skador/död ett virus kan göra i en pandemi och inte bara de med virus.
    Du verkar vilja glömma bort den detaljen.

Men om minska pensionsutbetalningarna, så har vi fallerat miserabelt.
    Och just för ingen flockimmunitet ens existerar som strategi.

• pyssel
    klyban skrev 2020-12-03 21:08:51 följande:

Pyssel ifrågasatte mina föräldrars dåliga val, och med rätta.(dock är knappast sista ordet sagt där, och jag ger det 10 dagar till innan jag börjar luta åt ett håll, fakta inväntas, men svårt och se dessa ändrar sig såpass mycket att det blir en Jul för mig.)
    Det hindrar dock inte att jag som individ kan ta egna beslut.
    Skäms inte heller för berätta detta, då en del kanske inser att de tar dåliga val med denna informationen.
    Jag tar ansvar för mina handlingar, aldrig andras.

Nej, frågan var ju vad ditt knäppa inlägg om dina föräldrar hade det minsta med mitt att göra, då JAG TAR ANSVAR. Jag får tyvärr inte jobba hemifrån som frisk. Men nu har någon av alla nötter smittat mig med något skit ändå genom att trängas eller gå upp i ansiktet med sin andedräkt och prata. Inväntar svar på test som togs idag.
    Je suis Samuel
  • Padirac
    Anonym (man) skrev 2020-12-03 18:50:08 följande:
    Nope, en idiot är en person med begränsad tankeförmåga vilket stämmer väl överens med folk som skiter i rekommendationerna, antingen har de inte fattat syftet eller så har de det men skiter i det, idioter är de i vilket fall som helst.

Men detta var ju ännu ett exempel på märka ord från din sida...börjat argumenten ta slut?

Att stoppa huvudet i sanden eller tro att rabbla upp lagar, hinder och frihetsfloskler stoppar smittspridning är inte detsamma som mognad, snarare omognad. Att se nyanser är ju att kunna ta in mer från flera håll, att ha en religiös tro på FHM och Tegnell som enda källa till sanning är inte nyanserat utan snarare motsatsen
    Du skriver: 

Nope, en idiot är en person med begränsad tankeförmåga vilket stämmer väl överens med folk som skiter i rekommendationerna, antingen har de inte fattat syftet 

Jag gör reflektionen att det är många kritiker i tråden som inte fattat syftet med rekommendationerna utan inbillar sig att dessa är till för att uppnå flockimmunitet.   Vad kallar du dessa personer?
  • Anonym (Proctor)
    klyban skrev 2020-12-03 21:12:45 följande:

Om vi räknar överdödlighet mot andra virus och influensor, så är de extra döda inte direkt många till.

Men rädda livet på en som är ung, yngre och äldre utan pension och drabbad av sekundära pandemiåtgärder, får inte ens en pension om när de dör.
    Som du förstår, vi har ingen flockimmunitet, utan tar hänsyn till alla skador/död ett virus kan göra i en pandemi och inte bara de med virus.
    Du verkar vilja glömma bort den detaljen.

Men om minska pensionsutbetalningarna, så har vi fallerat miserabelt.
    Och just för ingen flockimmunitet ens existerar som strategi.

Regeringen har bara 2 saker att hoppas på:

- Flockimmunitet
    - Vaccin

Regeringen har misslyckats på alla punkter, som tur är kan inte ens regeringen hindra flockimmunitet och vaccin.

Värt att notera är att vaccinen kommer från länder med en utvecklad marknadsekonomi.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin