• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-04 20:44:39 följande:
    Här berättar chefredaktören för Dagens Nyheter för finländarna att Sveriges strategi gick ut på att uppnå flockimmunitet.

arenan.yle.fi/audio/1-50671106
    Sverige har ingen Flockimmunitets strategi.
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-04 20:46:51 följande:
    Fantasigeneratorn går på högvarv. Att 5000 skulle dött även utan den Corona de dog av är ju ren lögn såklart.

Varför skulle man stänga ned? Har ju aldrig varit på tapeten. Jag efterfrågar en effektiv strategi. Det är allt.

Nej, du har inte en aning om hur nedstängning hade verkat.

Strategin är Tegnells missfoster.

Nope, inte lögn, utan fakta.
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-04 20:50:58 följande:
    Haha, han fick göra en pudel stackaren
    Nja, han förklarade vad han menade för de som missförstår.
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-04 21:29:14 följande:
    Ingen här (eller någon annanstans så vitt jag vet) har påstått att Sverige har flockimmunitet, och jag har inte sett att någon påstått att Sverige har ministerstyre, så varför upprepar du detta så många gånger så maniskt?

Om målet är att hålla antalet svårt sjuka nere på nivåer så att IVAplatserna räcker, så är väl Sveriges strategi lyckad än så länge, men varför lägger man ribban så lågt? Om man skaffade 1000 nya IVAplatser, skulle man alltså vara ok med många fler smittade och döda?

Ser du har missat Anonym Proctor.

• Anonym (Jodå)
    klyban skrev 2020-12-05 00:00:20 följande:
    Sverige har ingen Flockimmunitets strategi.
    Fantasigeneratorn går på högvarv. Att 5000 skulle dött även utan den Corona de dog av är ju ren lögn såklart.

Varför skulle man stänga ned? Har ju aldrig varit på tapeten. Jag efterfrågar en effektiv strategi. Det är allt.

Nope, inte lögn, utan fakta.Nja, han förklarade vad han menade för de som missförstår.
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-04 21:29:14 följande:
    Ingen här (eller någon annanstans så vitt jag vet) har påstått att Sverige har flockimmunitet, och jag har inte sett att någon påstått att Sverige har ministerstyre, så varför upprepar du detta så många gånger så maniskt?

Om målet är att hålla antalet svårt sjuka nere på nivåer så att IVAplatserna räcker, så är väl Sveriges strategi lyckad än så länge, men varför lägger man ribban så lågt? Om man skaffade 1000 nya IVAplatser, skulle man alltså vara ok med många fler smittade och döda?

Ser du har missat Anonym Proctor.

Inte nu nej, men första halvåret. Var ju det enda man såg i tidningarna, Tegnell prata om flockimmunitet. 
  • klyban
    Anonym (Jodå) skrev 2020-12-05 00:12:56 följande:
    Inte nu nej, men första halvåret. Var ju det enda man såg i tidningarna, Tegnell prata om flockimmunitet. 

Ledsen men nej, inte på det sättet du framför det.
    Utan det handlade om vad en pandemi burkar hamna till slut, och mycket frågor kring detta.
    Vi har aldrig haft en flockimmunitesstrategi, inte ens någonsin.

Sverige har en helt annan strategi som går ut på att inte överväldiga sjukvården och tänka på andra delar i samhället.
    Och detta har varit solklart hela tiden, även har Tegnell & co upprepat detta hundratals gånger, även dessa månader du nämner.
    Hur kan man få det så fel?

Och jag som trodde Tegnell var lätt förstådd, uppenbarligen inte, eller vad är det som gör att du inte klarar av att höra vad de säger och varför man gör som man gör?
    Det är ju bara upprepat hundratals gånger och går även att gå in och läsa på FHM och där mer detaljerat vad vår strategi.

Så hur kommer du till en slutsats som inte ens existerar?
    Vi har aldrig haft en flockimmunitetsstrategi, först hade vi en smittspårningsstrategi, sen insåg vi att smittan var så utbredd och så tidigt att den strategin var inte längre hållbar och fungerande, och där gick man över till denna strategi vi har nu.

I mina öron låter det som du inte läst eller lyssnat på vad Tegnell & co ens har sagt och med tanke på ditt påstående.

• FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-04 22:05:29 följande:
    Wolodarski är inte en del av regering eller myndighet som ansvarar för strategin. 
    Haha, att Wolodarski pangat på mot Sveriges smittskyddsstrategi sedan pandemin började trodde jag alla som är intresserade av coronadebatten kände till. Men först nu verkar det alltså som detta gått upp för kritikerklustret.

Det ska bli intressant att se hur klustret reagerar om nyheten sipprar in att det inte bara är Sverige, Norge och Finland som är drabbade - utan att det är en pandemi där åtskilliga EU-länder drabbats hårdare än Sverige som ligger på ett EU-genomsnitt.

Men ett sådant sabotage mot Nordiska mästerskapen i nationalism skulle nog bara avfärdas som fake newsSkrattande
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-12-05 07:31:38 följande:

Ledsen men nej, inte på det sättet du framför det.
    Utan det handlade om vad en pandemi burkar hamna till slut, och mycket frågor kring detta.
    Vi har aldrig haft en flockimmunitesstrategi, inte ens någonsin.

Sverige har en helt annan strategi som går ut på att inte överväldiga sjukvården och tänka på andra delar i samhället.
    Och detta har varit solklart hela tiden, även har Tegnell & co upprepat detta hundratals gånger, även dessa månader du nämner.
    Hur kan man få det så fel?

Och jag som trodde Tegnell var lätt förstådd, uppenbarligen inte, eller vad är det som gör att du inte klarar av att höra vad de säger och varför man gör som man gör?
    Det är ju bara upprepat hundratals gånger och går även att gå in och läsa på FHM och där mer detaljerat vad vår strategi.

Så hur kommer du till en slutsats som inte ens existerar?
    Vi har aldrig haft en flockimmunitetsstrategi, först hade vi en smittspårningsstrategi, sen insåg vi att smittan var så utbredd och så tidigt att den strategin var inte längre hållbar och fungerande, och där gick man över till denna strategi vi har nu.

I mina öron låter det som du inte läst eller lyssnat på vad Tegnell & co ens har sagt och med tanke på ditt påstående.

Mm,och fortfarande är detta den förhoppning som väl alla länder har- att vi så småningom ska uppnå flockimmunitet tack vare vaccinen.

Men jag uppfattar det som att FHM är lite skeptiska till tron på flockimmunitet - att de verkar tro att vi aldrig helt kommer att bli av med coronaviruset.
  • Padirac
    Anonym (Jodå) skrev 2020-12-05 00:12:56 följande:

Du behöver ta del av mer media om detta var kontentan av vad du uppfattade.
  • Padirac

Om du kollar på inslaget från finsk tv som ABC länkar till förklaras den svenska strategin vara 'by the book's för okända smittor som inte går att stoppa. Så att strategin skulle vara något annat än gängse metod enligt beprövad erfarenhet är struntprat.
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2020-12-05 09:59:32 följande:

Haha, att Wolodarski pangat på mot Sveriges smittskyddsstrategi sedan pandemin började trodde jag alla som är intresserade av coronadebatten kände till. Men först nu verkar det alltså som detta gått upp för kritikerklustret.

Det ska bli intressant att se hur klustret reagerar om nyheten sipprar in att det inte bara är Sverige, Norge och Finland som är drabbade - utan att det är en pandemi där åtskilliga EU-länder drabbats hårdare än Sverige som ligger på ett EU-genomsnitt.

Men ett sådant sabotage mot Nordiska mästerskapen i nationalism skulle nog bara avfärdas som fake news

Ja, man kan tro att 'coronanationalismen' är som starkast hos de som fördömer Sveriges insatser för att vi inte som den storebror Sverige ska vara klår broderländerna. Att den svenska strategin gett liknande resultat som snittet i EU trots att krigslagar saknas, trots att gängse strategi använts, trots att beredskapslager saknats, trots att skyddsmaterial saknats där det behövts, trots att skyddsmaterial inte funnits att köpa, trots det omfattande självstyret, trots att politiska maktmedel med att stänga samhället från regeringen saknas.. ja det ses som att vara ett komplett misslyckande från FHM och regering av kritiker.

Viruset sprids över hela jorden och verkar inte gå att stoppa, att det föreligger spridning av en pandemisk smitta och vad det innebär verkar ha gått kritikerna förbi.
  • Padirac
    Padirac skrev 2020-12-05 11:14:49 följande:

Ja, man kan tro att 'coronanationalismen' är som starkast hos de som fördömer Sveriges insatser för att vi inte som den storebror Sverige ska vara klår broderländerna. Att den svenska strategin gett liknande resultat som snittet i EU trots att krigslagar saknas, trots att gängse strategi använts, trots att beredskapslager saknats, trots att skyddsmaterial saknats där det behövts, trots att skyddsmaterial inte funnits att köpa, trots det omfattande självstyret, trots att politiska maktmedel med att stänga samhället från regeringen saknas.. ja det ses som att vara ett komplett misslyckande från FHM och regering av kritiker.

Viruset sprids över hela jorden och verkar inte gå att stoppa, att det föreligger spridning av en pandemisk smitta och vad det innebär verkar ha gått kritikerna förbi.

trots att krislagar saknas ska det stå.. krigslagar har vi, men dessa gäller inte vid en pandemin eller annan kris i samhället.
  • Anonym (ABC)
    FDFMGA skrev 2020-12-05 09:59:32 följande:

Men ett sådant sabotage mot Nordiska mästerskapen i nationalism skulle nog bara avfärdas som fake news

Nu tror jag att du missade poängen. Det här var alltså en nyhetspodd från Finland. Från den 3 december. Sveriges strategi är inte en toppnyhet i Finland, man brukar inte diskutera den i var och varannan nyhetssändning. Nu lyftes den fram på det här sättet, alltså så att finländarna fick lära sig att Sveriges strategi bygger på idén om flockimmunitet.

Den senaste tiden har det dykt upp lite flera artiklar om läget i Sverige. T.ex. följande:

www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007661896.html

Suomi on epätavallinen maa, sanoi Tegnell ja nosti esiin kolme asiaa ? Tarkistimme faktat

Finland är ett ovanligt land, sade Tegnell och lyfte fram tre faktorer - Vi granskade faktan

Tyvärr kommer jag inte åt artikeln, men den här rubriksättningen tyder på att man anser att Tegnell inte hade helt rätt i sina påståenden.

Kanske finsk media borde bjuda in Tegnell så att han kan korrigera alla missförstånd? Norges Frode Forland och Finlands Mika Salminen skulle kunna delta också, så att det skulle bli en ordentlig vetenskaplig debatt om för- och nackdelar med handtvätt, vädring, munskydd, smittspårning, testning, karantän, nedstängningar och alla möjliga andra åtgärder som man (Tegnell) inte vet om de har någon effekt på smittspridningen eller inte.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin