Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Vilket uttalat syfte har vår strategi? Låta den löpa fritt tills alla som klarat sig är immuna och låta alla andra dö?
Om man bara ska fortsätta på samma strategi kosta vad det vill så finns det ju ingen anledning att utvärdera öht. Utvärdera göra man oftast just för att kolla om strategin fungerar så man kan byta/förändra om den inte fungerar
Eller så kan man tycka att FHM och våra politiker borde haft koll på hur väl förberedd äldrevården var och hur den fungerar INNAN man valde strategi. Det hör till deras jobb att ha koll på sånt, och om de inte haft det så är det bara ren inkompetens.
Men det är en helt annan diskussion än den du för. Man kan redan nu konstatera, tycker jag, ett regionerna inte ska ha ansvaret för beredskapslager av sjukvårdsmateriel. Man kan redan nu konstatera att svensk - eller åtminstone stockholmsk äldrevård - är en katastrof. Idag kan man t ex ta del av en intervju med någon förvirrad själ som kallas direktör för äldreomsorgen i Stockholm och hur han motiverar att man tar in nya boende till ålderdomshem där man har smitta. Man kan ta del av synpunkter att det är på detta sätt smittan har kommit på vissa osmittade boenden - man testar alltså inte personer innan de flyttar till det nya boendet.
Det finns förmodligen ett nästan oräkneligt antal lärdomar man kan ta till sig utifrån de misstag som begåtts.
Men då handlar det alltså om kritik som inte avser den övergripande strategin.
Personligen tror jag inte ens att dödstalen skulle ha varit särskilt mycket lägre om Sverige hade stängt fullständigt i ett mycket tidigt skede.
Man kan också vara mycket kritisk till hur FHM agerade initialt, att de borde ha utgått från en försiktighetsprincip avseende smittspridningen i stället för att påstå att de hade kontroll över något som de inte säkert kunde veta att de hade kontroll över.
Inte desto mindre kan man som jag anse att den övergripande strategin är den i längden enda möjliga för Sverige och att de flesta andra länder så småningom kommer att ha liknande förhållningssätt till smittspridningen.
Nu ska jag kolla statistiken för Stockholm idag, inte främst för att jag bor i Stockholm utan för att vi ligger lite före landet i övrigt i utvecklingen/avvecklingen av epidemin.
Jag utgår från att epidemin här i Stockholm fortsätter att sjunka undan.