Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Jag syftade inte på vad enskilda skribenter tycker utan på Sveriges renommé, alltså vad folk tycker
Sverige klättrar i rankingen över de länder som anses ha hanterat coronapandemin bäst. Av 60 länder placerar sig Sverige på sjunde plats - när 60.000 personer från 20 länder har tillfrågats om sin syn på hur olika nationer hanterat pandemin
Detta enligt Nation Brands Index (NBI), som är en studie som mäter styrkan i olika nationers varumärken och hur väl länderna hanterar viktiga globala frågor.
Är inte bekant med Nation Brands Index, men min vän Google hittade texten nedan. Så det finns en massa människor som tycker Sverige har gjort rätt. Kul. Samtidigt finns det forskning som påvisar att Sveriges strategi var åt helvete och många liv kunde ha sparats med en annan strategi. Ledsen, men jag ger större vikt åt vad forskarna kommer fram till än vad personen på gatan tycker. Är säker på att Klyban håller med mig, för han hyllar fakta och forskning.
Marknadsundersökningsföretaget Ipsos genomför årligen i oktober Ipsos Anholt Nation Brands Index (NBI). NBI mäter sedan 2008 styrkan i länders nationsvarumärken. Studien bygger på enkätundersökningar med 60 000 respondenter i 20 panelländer ? däribland Sverige. Respondenterna svarar på frågor om hur de uppfattar 60 länder utifrån sex kategorier. Sedan 2018 har Sverige rankats som nummer 9. Sedan 2020 publicerar NBI även ett index som studerar nationsvarumärken kopplade till hanteringen av hälsokriser. 2020 hamnade Sverige på plats 15.