AndreaBD skrev 2021-06-09 22:25:48 följande:
Tack. Ja, det är ju det som sas, att det finns inskränkningar vid krig, men inte i fredstider. Man har nog inte tänkt på pandemier. Så man skulle kunna lägga till något sånt i skrivningarna? Varför har man inte gjort det istället för att skapa en pandemilag? För, det är väl en "vanlig" lag?
Det man också undrar är ju om det inte hade varit en bra idé att tolka grundlagen lite bredare och tycka att det som gäller i krig också bör gälla vid pandemier och sedan kan man lägga till en sån skrivning? Uppenbarligen måste regeringen ha tyckt att det var riskabelt att göra så?
Orkar inte leta fram mitt inlägg från ett antal månader sen, så kör önskereprisen.
Kruxet med grundlagen är att den hänvisar till att det måste finnas en specifik lag som tillåter begränsning av tex rörelsefriheten. Finns det en sådan lag, får det ske begränsningar (finns sedan krav på denna lag, måste vara förenlig med demokrati etc). Det finns ett särskilt kapitel i regeringsformen (en av grundlagarna) som handlar specifikt om krigssituation, så det är redan täckt. Däremot krävs en speciell, separat pandemilag. Enligt artikeln som du och jag länkade till, tar det ett par veckor att få igenom en ny lag (om vissa krav uppfylls), och som den och din kompis påpekat, tar det lång tid att förändra grundlagen (plus att det inte är nödvändigt, när det kan lösas genom en ny lag).
Att tolka grundlagen så att inget specifikt lagstöd behövs för att begränsa fri- och rättigheter, skulle vara omöjligt, och öppna dörren för vilda västen regler. Likadant om man tolkar -krig- som -pandemi- eller annat.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152
Förutsättningar för begränsningar av fri- och rättigheter
20 § Följande fri- och rättigheter får, i den utsträckning som medges i 21-24 §§, begränsas genom lag:
1. yttrandefriheten, informationsfriheten, mötesfriheten, demonstrationsfriheten och föreningsfriheten (1 § första stycket 1-5),
2. skyddet mot annat kroppsligt ingrepp än som avses i 4 och 5 §§, mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång, mot intrång i förtroliga försändelser och meddelanden samt i övrigt mot intrång som innebär övervakning och kartläggning av den enskildes personliga förhållanden (6 §),
3. rörelsefriheten (8 §), och
4. offentligheten vid domstolsförhandling (11 § andra stycket andra meningen).
Efter bemyndigande i lag får de i första stycket angivna fri- och rättigheterna begränsas genom annan författning i de fall som anges i 8 kap. 5 § och i fråga om förbud att röja sådant som någon fått kännedom om i allmän tjänst eller under utövande av tjänsteplikt. I samma ordning får mötesfriheten och demonstrationsfriheten begränsas även i de fall som anges i 24 § första stycket andra meningen. Lag (2010:1408).
21 § Begränsningar enligt 20 § får göras endast för att tillgodose ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle. Begränsningen får aldrig gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål som har föranlett den och inte heller sträcka sig så långt att den utgör ett hot mot den fria åsiktsbildningen såsom en av folkstyrelsens grundvalar. Begränsningen får inte göras enbart på grund av politisk, religiös, kulturell eller annan sådan åskådning. Lag (2010:1408).