Pope Joan II skrev 2020-10-23 19:43:45 följande:
De erkänner superspridare numera. Men brukar tillägga att det rör sig om superspridarevent. Det är också vad de menade att vi skulle få. De påstod att vi skulle se utbrott av klustersmitta och att det därmed skulle vara relativt enkelt att smittspåra och bryta smittkedjor. Tyvärr hade de fel igen och vi står i stället inför stor allmän smittspridning.
Man skulle kunna säga att FHM på sätt och vis driver smittan genom att alltid spela ner den. "Låga tal", "inte alls samma sak som i våras", "farligare att gå över ett övergångsställe" osv.
Hmm, så jag har förnekat att det finns superspridare. Jag trodde vå diskussion ism med detta fenomen handlade om att jag ifrågasatte ditt påstående att alla kända superspridare är asymptomatiska.
Jag är rätt säker på att FHM inte tror att det är antingen eller som gäller utan både och. Och man kan dessutom mycket väl få samhällsspridning vid klustersmitta.
När vi strax går ut med hunden skulle det mycket väl kunna hända att vi möter en superspridare som skriker och gormar med sådan kraft att munskyddet står som en strut i ilska över att vi har hunden okopplad. Den personen skulle också mycket väl ha kunnat fnatta omkring i halva Stockholm och smittat ner folk.
Då blir det en samhällsspridning. Det är inte alltid så lätt att smittspåra som när Trump har hållit hov