Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Att det ökar, när det väl finns där, det kan alltid hända. Har ju hänt i hela Europa, inklusive Finland. Man kan försöka få det bort nästan helt genom att smittspåra jätte-nitiskt, men när man kommer över ett visst antal så är det inte längre en bra strategi. Då är det bättre att satsa på att alla håller distans. Om det går ännu högre, då tror jag inte att en lockdown är helt uteslutet i Sverige heller. Vi var nära i våras också.
Det enda som är intressant där är datumet: 5. mars. Då visste man förstås inte än hur mycket smittspridning det fanns och att mycket var av annan ursprung. Därmed bidrar det alltså inte alls till diskussionen.
Ytterligare något som fått en att undra hur de egentligen tänker på FHM är att individen själv ska sköta smittspårning när denne är sjuk i covid. För det har ju funkat med könssjukdomar. Det är ju inte samma sak! Och i en pandemi bör man ju göra allt för att få kontroll på spridningen. Så lägger man ansvaret på individer. Hur många kommer bry sig om det när de dels är sjuka i det och dels kanske inte tar det på så så stort allvar och tänker "jag gör det sen".
Du sitter och kräver och kräver och kräver att alla andra ska ta ansvar men inte du själv.
Du tror inte att det går åt en eller annan anställt till att smittspåra hundratusentals eller miljoner människor? Betänk nu att det måste ske snabbt, det funkar inte att lägga spårningen på hög...
Så vem ska betala för alla anställda? Är du villig att betala typ 300% i skatt eller är det ett vettigare alternativ ur ett samhällsekonomiskt perspektiv att vi alla beter oss som vuxna och tar eget ansvar?
Jag tror att man dömer andra efter sig själv. Jag och alla jag känner tar det på fullaste allvar och spårar så gott de kan. Men du kommer inte att göra det för du tycker att någon annan ska ta det ansvaret åt dig?