Padirac skrev 2021-05-08 10:58:35 följande:
Det är klart att det dert käns illa om de gissar - men har du belägg för påståendet att FoHM gissar? Jag har hittills inte sett några som helt belägg för detta påstående- Tvärt om har t.ex Finlands Mika Salminen i en länk i tråden sagt att de gissar i Finland till skillnad från Sverige som mal allt genom vetenskapliga krav.
Det första påståendet i ditt inlägg här verkar vara dåligt underbyggt och falskt. Varför du sprider dessa lögner vet jag inte.
Jag kommer ihåg att jag transkriberade dialogen om ventilation från en youtubevideo av pressträffen i fråga. Jag tror att det är att dra väldigt stora växlar på denna dialog om den skulle utgöra belägg för var AT kan tänka sig - nåja, det är kanske en fråga om förmåga till theory of mind
Kritiken och föreställningarna runt denna verkar bygga på just det att AT anses vara nonchalant, dryg, nedlåtande.. kommer ihåg hur just kritiken mot enskilda personer var det som tråden fokuserade på snarare än någonting annat.Ventilation och vädring är spännande och komplext - i 'moderna' system är det så att vädring kan sätta ventilationen ur spel i andra delar av lokalerna. Det finns också långt ställda krav på hur olika lokaler skall ha ventilation anpassad för den verksamhet som bedrivs i lokalerna. Jag läste vid tiden för debatten om ädring en artikel där korrespondenten i Tyskland påstod att värding var 'en folksport' i Tyskland ( om jag kommer ihåg ordvalet rätt) och att det ev hande att göra med att en stor delav byggnader/lokaler saknade adekvat ventilation. Men hur det är med detta har jag inga källor på. påståendet är väl lika väl underbyggt som mycket av kritiken mot AT och FoHM.Det är ett återkommande falskt påstående att FoHM inte tar del av andra experters och länders kunskap och erfarenheter. Det finns inga belägg för detta påstående - utan det verkar vara det som kan kallas 'killgissningar' baserat på helt andra saker än verkligheten.
Hurudan data grundade man sin vetenskapliga bedömning om lokala utbrott i stället för bred smittspridning under hösten på? Det blev ju inte så. Var det fel på själva datan, eller hade man gjort felaktiga antaganden?
www.expressen.se/nyheter/fhms-fel-nastan-alla-smittade-far-symtom/
Var det kanske det här som gick fel? Man trodde att 10 gånger flera hade varit smittade än vad siffrorna sade? Varför trodde man det?
www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/maj/forsta-resultaten-fran-pagaende-undersokning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/
7,3% av proverna i Stockholm uppvisade antikroppar.
www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholm-kan-narma-sig-flockimmunitet
?Immuniteten mot covid-19 kan vara så hög som 40 procent i Stockholm. Det visar nya beräkningar från Folkhälsomyndigheten, FHM.?
Hur fick man 7,3% att bli 40%? Man måste ju ha gjort felaktiga antaganden här.
www.svd.se/ny-studie-nio-av-tio-far-antikroppar-efter-covid
Det här publicerades i september. Borde FHM genast ha insett att alla antaganden om utbredd immunitet i befolkningen ska skrotas omedelbart?
Här har vi nu det vetenskapliga förfaringssättet i Sverige i ett nötskal. Spelar det någon roll för beslutsfattandet om vetenskapen är bra eller dåligt gjord?