Padirac skrev 2021-05-01 01:54:34 följande:
Det är fler olika saker du blandar ihop nu.. det du utgår från och det du vill ha underförstått är två olika saker. Diskussionen om kommuner ska anställa läkare till bla demens boenden och så det om tvångstestning... Hur kan det vara underförstått, det ena har inte nödvändigtvis med det andra att göra, så hur menar du att det är underförstått?
Jag tror du ska läsa smittskyddslagen igen då att du förstår vad som gäller nu om det ena eller andra du tar upp och blandar ihop i ditt inlägg.
Jag ska försöka uttrycka mig det tydligaste jag kan. Att utgå ifrån att du minns vad jag skrev i ett tidigare inlägg fungerar tydligen inte.
Får man, eller får man inte, isolera smittade dementa på äldreboenden i Sverige?
Kan man, eller kan man inte, tvinga vårdsökande patienter att ta ett coronatest?
Kan man, eller kan man inte, tvångstesta närkontakter till en konstaterat smittad?
Har någon i Sverige blivit tvångstestad för covid-19?
Jag har läst innantill i svenska källor, och du säger att det saknas belägg för det jag skriver. Det första man kan diskutera är huruvida jag har citerat min källa rätt eller inte. Om du klickar på länken kan du konstatera att det står just precis så som jag har citerat den. Det andra man kan diskutera är huruvida källan har rätt information eller inte. Ifall ja, då finns det belägg för det jag skriver. Ifall nej, tja, det blir ju svårt för folk att begripa sig på vad som gäller om hälften av det som skrivs i media är sagor.
Vet du själv vad som gäller? Ifall ja, varför skriver du inte ett enkelt och lättförståeligt svar? Ingen blir hjälpt av dina upprepade "Läs smittskyddslagen".
Eftersom Finland vill ha en lagstiftning som träffar rätt, så har man ändrat smittskyddslagen så att folk kan tvingas till ett coronatest.
abounderrattelser.fi/riksdagen-gav-gront-ljus-for-andring-i-smittskyddslagen-fortydligar-regler-kring-tvangstestning/
"Riksdagen godkände efter omröstning en ändring i lagen om smittsamma sjukdomar under plenum på fredagen.
Ändringen gäller paragraferna 16 och 22 som fastställer principer kring obligatorisk hälsokontroll och de skyldigheter som gäller för personer som drabbats av en smittsam sjukdom.
I samband med lagändringen förtydligas paragraferna så att regionförvaltningsverken framöver ska kunna besluta att flera personer måste genomgå en hälsoundersökning, i praktiken ett ta ett coronatest, om det anses nödvändigt för att hindra spridningen av viruset.
Genom lagändringen vill regeringen göra det möjligt för regionförvaltningsverken att besluta om obligatoriska corontest exempelvis på byggarbetsplatser eller landets gränser."
www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2016/20161227
16 §
Obligatorisk hälsokontroll
Regionförvaltningsverket kan besluta att det är obligatoriskt att delta i hälsokontroller som avses i 14 och 15 §, om det är nödvändigt för att förebygga spridningen av en allmänfarlig smittsam sjukdom eller en sjukdom som med fog misstänks vara en allmänfarlig smittsam sjukdom.
Sedan ställde jag en fråga. Anser DU att det vore bra med tvångstestning för covid-19 i Sverige, eller ska individens frihet respekteras även om det innebär att smittan sprids? Du ska inte blanda in svensk lagstiftning i ditt resonemang, eftersom jag frågar efter din åsikt.