Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det må vara, men det är i så fall regionala bestämmelser. Om du läser nyheterna finns all information där.
Det må vara, men det är i så fall regionala bestämmelser. Om du läser nyheterna finns all information där.
Kan det verkligen vara så att hela histerin har byggts upp på felaktiga grunder?
cormandrostenreview.com/retraction-request-letter-to-eurosurveillance-editorial-board/
Men vad är din slutsats då? Vad är det man ska göra? Bryta mot grundlagen? Det är förstås ett av alternativen. Vet någon vad som händer då förresten?
Jo, jag har läst den. Jag undrar om du tolkar den för brett nu eller om vi pratar förbi varandra. Att man enligt smittskyddslagen kan sätta enskilda personer i karantän, det har jag aldrig betvivlat eller bestridit. Min poäng var att man inte kan beordra en lockdown, eftersom lagen bara täcker enskilda personer, inte hela befolkningen eller ens större grupper.
Det där med karantän av anhöriga är en helt annan sak. Det hade man förstås kunnat göra rent lagligt, men som vi har diskuterat ungefär 30 gånger tidigare så blir det väldigt dyrt och det blir en himla massa folk borta från jobbet, när man har en sån smittspridning.
Nejdå, vi var och handlade julklappar och höll rekommenderade avstånd utom vid det tillfälle en maskerad man trängde sig.
Vi har definitivt förmåga att observera andra människors beteende medan vi handlar, efter vad jag har förstått finns det till och med kritiker i tråden med den förmågan.
Medlöpare är däremot en märklig beskrivning - som hämtad ur samma politiska åskådning där begrepp som godhetsknarkare används.
Men du har ju fått svaret på den funderingen ungefär 30 gånger! Om Finland sätter 12.000 personer i karantän när de bara ha 100 eller 200 nya smittade per dag - hur många tror du Sverige skulle behöva sätta i karantän då (vi hade 8000 om dagen senast)???
Just det, det blir så många så att samhället inte skulle fungera längre! Då är det inte bara att staten inte skulle ha råd, men det går inte ens i praktiken. Någon måste jobba för att hålla igång ett samhälle.
Men det där var ju mitt svar på anonyms upplevelse av mitt inlägg, där hen fått för sig att jag är en medlöpare som åker till köpcentrum för att studera hur folk avvänder munskydd.
Läs i stället mitt inlägg från igår, där jag skriver att alla utom en person följde rekommendationerna.
Min främsta invändning mot munskydd är att de ger legitimitet till släpphänthet från myndigheter och politiker avseende kostsamma åtgärder som möjliggör distanshållning.
Även Sverige använder metoden testa-smittspåra-isolera - den funkar bra när det inte är en allt för omfattanda allmn smittspårning, under hela pandemin har detta gjorts på alla ställen där det funnuits möjligheter med hänsyn till omfattning och tillgång till material.
Under våren (och fortfarande nu) vet man inte så mycket om varför en del inte blir smittade trots att de delar hushåll, rum och bädd med en som är smittad. Redan i våras var smittspridningen allmänt utbredd och det diskuterades konsekvenser av att sätta alla som riskerats smittas i karantän, med den allmänt utbredda smittan som fanns i Sverige, men inte alls utbredd i Finland, skulle sjukvård och livsmedelsnutiker stått utan nödvändig personal.
Det är _så_ mycket du fastnar vid som inte tar med den verklighet som rådde i Sverige, _så_ mycket förenklingar och missuppfattningar om vad som är och vad som går, men det är tydligen lätt att komma med förnumstiga råd som inte är kopplande till den verklighet som råder och rådde i Sverige.
Så 70% av de smittade kommer i Finland inte från en hushållskontakt eller annan som smittspårats?
Jag tror du får släppa Tegnell, jag vet att hat-klustret återkommer dit gång efter annan, men tror du inte att FoHM har jurister som arbetar med vilka lagliga möjligheter i Sverige som finns för att begränsa smittan?
Även Sverige använder metoden testa-smittspåra-isolera - den funkar bra när det inte är en allt för omfattanda allmn smittspårning, under hela pandemin har detta gjorts på alla ställen där det funnuits möjligheter med hänsyn till omfattning och tillgång till material.
Under våren (och fortfarande nu) vet man inte så mycket om varför en del inte blir smittade trots att de delar hushåll, rum och bädd med en som är smittad. Redan i våras var smittspridningen allmänt utbredd och det diskuterades konsekvenser av att sätta alla som riskerats smittas i karantän, med den allmänt utbredda smittan som fanns i Sverige, men inte alls utbredd i Finland, skulle sjukvård och livsmedelsnutiker stått utan nödvändig personal.
Det är _så_ mycket du fastnar vid som inte tar med den verklighet som rådde i Sverige, _så_ mycket förenklingar och missuppfattningar om vad som är och vad som går, men det är tydligen lätt att komma med förnumstiga råd som inte är kopplande till den verklighet som råder och rådde i Sverige.
Så 70% av de smittade kommer i Finland inte från en hushållskontakt eller annan som smittspårats?
Jag tror du får släppa Tegnell, jag vet att hat-klustret återkommer dit gång efter annan, men tror du inte att FoHM har jurister som arbetar med vilka lagliga möjligheter i Sverige som finns för att begränsa smittan?
Jag tror inte att lagen förbjuder karantän av exponerade för vilken sjukdom som helst, men jag är inte säker på att lagen tillåter tvingande karantän av alla exponerade för möjlig smitta av covid19, men det är FoHMs jurister som avgör detta eller om de prövar detta i rätten.
De av mina anhöriga som smittats har haft sina nära hemma och inte på jobbet, de ha kunnat arbeta hemifrån och det är väl senare som de kunnat ansöka om smittbärarpenning, det var väl klart nyligen med den ändringen.
Men de har inte varit satta i karantän, de har inte heller smittats.
Sverige är ett rikt land, och ett fritt land, starkt decentraliserat med självstyrande kommuner, regioner och vårdgiare. Det är mycket som rustats ned sedan slutet av 80-talet, vård och omsorg och skola har utsatts för stora strukturrationalsieringar som inte klarar av större påfrestningar - vilket är mycket tydligt nu - beredskapslager och beredskapslagar för civila kriser hör också till det som utsatts för strukturrationaliseringar. Det är helt enkelt så att den typ av samhälle vi har idag inte alls är så välfungerande som det en gång var i en krisituation. Samhället har dragits tillbaks från många områden, Sverige är inte ensamt om en sådan utveckling och jag tror att Finland är mycket bätte fungerande under kris.
Men hur det hade sett ut i Finland om ni haft samma initiala smitta som Sverige hade kan jag inte säga skulle varit så mycket annorlunda än i Sverige - andra länder som kunnat göra lockdowns har inte nödvändigtvis haft bättre resultat än Sverige haft.
Det Tv-proga du delade länken till med Mika Salminen söger att det mesta är lika mellan Sverige och Finland, samma verktyg i stor sett. Så igen anser jag att detta klankande på Tegnell är osakligt, han sköter sitt jobb och det är inte en enmansshow. Släpp Tegnell så blir kritiken mer seriös. Du har fått all kunskap du behöver om det svenska samhällets sätt att fungera (eller inte fungera om du så vill) i tråden så du skulle inte behöva återkomma till Tegnell om och om igen.