Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Jag förstår att din upplevelse av statistiken måste vara svår för att inte säga hemsk. Men om du går igenom t ex Worldometers eller c19.se ordentligt kanske du blir lite lugnare.
Men naturligtvis är det allvarligt att moderatledda Region Stockholm numer enbart tycks ha en tredjedel av den kapacitet till IVA-vård de hade i våras.
Din anonymkompis menar att det beror på att man betar av vårdskulden, en intressant teori då det skulle innebära att man väntat med intensivvård i typ nio månader.
Visserligen verkar ju M ha som ett av sina främsta mål att allokera skattebetalarnas pengar till konsultbranschen, men hiberneringskonsulter har åtminstone inte jag hört talas om.
Hursomhelst - lite lugnande borde det vara att relativt övriga EU så har Sverige en mindre negativ utveckling sett till andelen döda.
Jag har också hört någon säga ?Folk söker vård nu, det är bra?. Underförstått, andelen andra patienter är större nu än på våren. Och för ett tag sedan förklarade någon läkare i en intervju att det måste finnas lediga intensivvårdsplatser då man utför planerade operationer. Transplantationer t.ex. är stora, potentiellt livshotande ingrepp, som kan skjutas upp utan omedelbar risk för patientens liv. Så om man skjuter upp alla planerade operationer, då frigörs det rimligtvis flera platser för covid-19 patienter.