Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Active cases talar om hur många fall som finns JUST NU. Och det är egentligen det som intresserar mig mest. Totalt är egentligen ointressant.
Problemet är när det inte stämmer. Sveriges stämmer ju inte. För nån vecka sedan eller två hittade jag någonstans siffrorna på antal nya fall i Sverige dag för dag. Och då räknade jag lite grovt alla som blev sjuka senaste månaden. Och kom upp till jag tror 15.000. Tyvärr lyckas jag just inte hitta en enda sida som visar smittade dag för dag. Enligt worldometer skulle vi ha 64,000 aktuella fall. Och det stämmer förstås inte då.
Nej, det är självklart att Sveriges siffror minskar, annars skulle ju inte antal döda och svårtsjuka minska - det kommer visserligen lite senare, men det har minskat ganska länge.
Jag kan förstås inte veta om Frankrikes siffror stämmer. Då måste man hitta siffrorna av anmälda fall dag för dag och räkna ihop ungefär senaste månaden.
Det är väl bara att sätta på sig ett munskydd, om en vill ha det. Vad är problemet?
EU rekommenderar nu munskydd på tåg OCH tågstationer.
Vad tror ni, betyder det att FHM kommer nu uppdatera sina (helt obegripliga) riktlinjer gällande kollektivtrafiken? Eller är kollektivtrafiken en alldeles för viktig faktor i kampen för att uppnå *inte Sveriges strategi*?
EU rekommenderar nu munskydd på tåg OCH tågstationer.
Vad tror ni, betyder det att FHM kommer nu uppdatera sina (helt obegripliga) riktlinjer gällande kollektivtrafiken? Eller är kollektivtrafiken en alldeles för viktig faktor i kampen för att uppnå *inte Sveriges strategi*?
Och se hur horribelt dåligt trumpen använde munskyddet också.
Och vid ett sånt handhavande är ett munskydd totalt menlöst att använda.
Men för all del, inget som hindrar dig att använda munskydd och om du tror det är så bra.
Smittan finns överallt pga vår strategi påstår du?
Så hur menar du att det borde ha gått till?
Finns det några länder som har lyckats enligt dig?
Som andra redan sagt: är du rädd för att smittas måste du ta ansvar för det själv och se till att hålla dig hemma. Du kan alltså inte lägga ansvaret över ditt liv och din rädsla på staten och "alla andra".
Det har pratats en del om maskens betydelse för att skydda omgivningen från individen. Det är naturligtvis rätt: varenda en av oss är en del av pandemin. Men det finns även en annan aspekt, och det är individens säkerhet. Även här kan maskens roll mycket väl visa sig vara inte så obetydlig.
www.npr.org/2020/07/20/893227088/growing-body-of-evidence-suggests-masks-protect-those-wearing-them-too&utm_medium=twitter&t=1595418016908
(USAs public service)
Grundprincipen är att ju mindre virus man får i sig desto mildare symptom.
Extra viktigt inom vården. Bara visir duger inte.
www.thelocal.ch/20200715/only-those-with-plastic-visors-were-infected-swiss-government-warns-against-face-shields/amp
Det har pratats en del om maskens betydelse för att skydda omgivningen från individen. Det är naturligtvis rätt: varenda en av oss är en del av pandemin. Men det finns även en annan aspekt, och det är individens säkerhet. Även här kan maskens roll mycket väl visa sig vara inte så obetydlig.
www.npr.org/2020/07/20/893227088/growing-body-of-evidence-suggests-masks-protect-those-wearing-them-too&utm_medium=twitter&t=1595418016908
(USAs public service)
Grundprincipen är att ju mindre virus man får i sig desto mildare symptom.
Extra viktigt inom vården. Bara visir duger inte.
www.thelocal.ch/20200715/only-those-with-plastic-visors-were-infected-swiss-government-warns-against-face-shields/amp
Ja det är nog därför som svenska folkhälsomyndigheten rekommenderar ansiktsmask för vårdpersonal i situationer där man riskerar att exponeras för aerosolsmitta..