• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-07-24 14:11:37 följande:
    Alarmistiska vet jag inte. Ungefär lika mycket som Tegnells ord från det där andra inlägget är alarmistiska. Det var hans ord som påminde mig om den här:

minorityaidssupport.org/chinese-research-says-covid-19-and-hiv-use-same-tactics-to-evade-our-immune-systems/

Ingen säger att coronan är HIV, btw.
    Min uppfattning är att man kommer ganska långt om man alltid förhåller sig till påståenden utifrån ett rimlighetsperspektiv.

Det kan gälla FHM, som när Tegnell vid en presskonferens sa att det går 1000 odiagnistiserade covidfall på ett diagnostiserat men även påståendena i artikeln du länkar till.

Vi vet att ganska många som varit sjuka i covid-19 helt saknar antikroppar eller har nivåer av antikroppar som nätt och jämt är mätbara.

Vi vet att av alla de miljoner som kontrolelrats sjuka har ingen återinsjuknat.

Mot detta kan man ställa påståendet att T-cellsimmuniteten är verkningslös.

Är detta rimligt? Nej, vore det så skulle det det finnas ett stort antal personer som återinsjuknat.

Överhuvudtaget anser jag att det är att rimligt förhållningssätt att ställa sig skeptisk till Kina, oavsett om det handlar om landets ambassadörs synpunkter på svenska ministrar eller om det handlar om covid-19.

En utbredd uppfattning i Kina tycks ju vara att virusets ursprung kan sökas i USA. Visst kommer det mycket skit från USA - men orsaken till att covid-19 kunde växa till en pandemi kan man finna i Kinas auktoritära styrelseskick.
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2020-07-24 19:59:40 följande:

Min uppfattning är att man kommer ganska långt om man alltid förhåller sig till påståenden utifrån ett rimlighetsperspektiv.

Det kan gälla FHM, som när Tegnell vid en presskonferens sa att det går 1000 odiagnistiserade covidfall på ett diagnostiserat men även påståendena i artikeln du länkar till.

Vi vet att ganska många som varit sjuka i covid-19 helt saknar antikroppar eller har nivåer av antikroppar som nätt och jämt är mätbara.

Vi vet att av alla de miljoner som kontrolelrats sjuka har ingen återinsjuknat.

Mot detta kan man ställa påståendet att T-cellsimmuniteten är verkningslös.

Är detta rimligt? Nej, vore det så skulle det det finnas ett stort antal personer som återinsjuknat.

Överhuvudtaget anser jag att det är att rimligt förhållningssätt att ställa sig skeptisk till Kina, oavsett om det handlar om landets ambassadörs synpunkter på svenska ministrar eller om det handlar om covid-19.

En utbredd uppfattning i Kina tycks ju vara att virusets ursprung kan sökas i USA. Visst kommer det mycket skit från USA - men orsaken till att covid-19 kunde växa till en pandemi kan man finna i Kinas auktoritära styrelseskick.

Det var inte Tegnell som sade det. Det var Wallensten.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-07-24 20:03:10 följande:
    Det var inte Tegnell som sade det. Det var Wallensten.
    Aha, då får man ställa sig skeptisk till mitt minne ocksåGlad

Men oavsett - hade det inte skadat om någom på FHM, t ex Wallensten, hade tänkt efter och frågat sig om uppgiften var rimlig.
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2020-07-24 20:06:30 följande:

Aha, då får man ställa sig skeptisk till mitt minne också

Men oavsett - hade det inte skadat om någom på FHM, t ex Wallensten, hade tänkt efter och frågat sig om uppgiften var rimlig.

Till hans försvar noterade jag att han hajade till när han gick igenom siffrorna. Inte tillräckligt för att dra i handbromsen dock.
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-24 17:28:33 följande:
    Och i Holland har det stigit från 3,4 till 3,6% senaste månaden. Tror du inte det är mer relevant att jämföra siffror i Europa? Och då länder med liknande ekonomi?
    Jag skulle överhuvudtaget inte bedöma en ekonomisk utveckling bara efter arbetslösheten. Det var inte jag som gjorde det. Däremot försökte jag sätta det lite i perspektiv.
  • KillBill
    Pope Joan II skrev 2020-07-24 15:14:20 följande:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5y7VA/trendbrott-i-stockholm--fler-covid-vardas

Inte bra.

FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-24 17:36:57 följande:
    Trist. I Österrike har nu antalet smittade ökar igen, 170 senaste dygnet, därför är det plötsligt återigen lag på mask i alla affärer och regionalt i alla offentliga utrymmen.
    Ökningen av IVA patienter i Sverige beror troligen på att socialstyrelsen i veckan gick ut med direktiv om ett nytt sätt att räkna:

https://www.icuregswe.org/om-sir/nyheter/iva-platser/

"Konkret innebär detta att det inom den rapporterade totala IVA-belastningen finns ett antal fall som nu kommer att klassas om från ?icke-covid? till ?covid?"

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Pope Joan II
    KillBill skrev 2020-07-25 15:37:06 följande:

Ökningen av IVA patienter i Sverige beror troligen på att socialstyrelsen i veckan gick ut med direktiv om ett nytt sätt att räkna:

www.icuregswe.org/om-sir/nyheter/iva-platser/"Konkret innebär detta att det inom den rapporterade totala IVA-belastningen finns ett antal fall som nu kommer att klassas om från ?icke-covid? till ?covid?"

Ökningen gällde de som behöver sjukhusvård, inte specifikt intensivvård. Det du påpekar inbillar jag mig att Elda Sparrelid känner till.
  • KillBill
    Pope Joan II skrev 2020-07-25 16:04:38 följande:
    Ökningen gällde de som behöver sjukhusvård, inte specifikt intensivvård. Det du påpekar inbillar jag mig att Elda Sparrelid känner till.

Nej men patienter med covid 19 med behov av intensivvård ingår i gruppen patienter med behov av slutenvården/sjukhusvård så det kan viss vara en förklaring. Den läkare som uttalar sig i artikeln jobbar på Karolinska och behöver inte vara insatt i situationen på Danderyd och på SÖS.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin