• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-20 19:27:45 följande:
    Höj blicken!

JA, och där ser man munskydd som inte används ens i närheten korrekt.
    Så öppna ögonen, och ja, min blick är aldrig i backen som tex du har ofta.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • thelastmonkey
    FDFMGA skrev 2020-07-21 00:26:14 följande:
    Då får du väl bjuda på den där utlovade ölen nästa sommar i stället.

Som gentjänst kan jag berätta varför du inte passar som sverigedemokrat, men det kanske krävs två öl innan du är övertygadSkål
    Ja, men absolut ska vi ta den där ölen! Skål

Du kan ju alltid försöka att övertyga mig, räkna bara inte för mycket med att lyckas.  
    Men vet du, jag gillar dig ändå! {#emotions_dlg.flower}

(Och jag har respekt för att människor har olika ståndpunkter och värderingar.)
  • Dr Nail

Västerbotten hade tur.

lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/07/inte-enbart-en-slump-att-vasterbotten-har-fa-doda-i-covid-19/

Från början valde de att köra sitt eget race och inte följa rekommendationerna kring bl. a. munskydd och hur länge vårdpersonal med misstänkt eller konstaterad c19 ska stanna hemma. Det tillsammans med mycket högkvalitativa ostar gjorde att de inte drabbades lika hårt och hade mindre otur än många andra.

Ska man ha tur ska man alltså inte "lyssna på experterna" överdrivet mycket, det kan vi konstatera.

• AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-07-21 15:34:12 följande:

Västerbotten hade tur.

lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/07/inte-enbart-en-slump-att-vasterbotten-har-fa-doda-i-covid-19/

Från början valde de att köra sitt eget race och inte följa rekommendationerna kring bl. a. munskydd och hur länge vårdpersonal med misstänkt eller konstaterad c19 ska stanna hemma. Det tillsammans med mycket högkvalitativa ostar gjorde att de inte drabbades lika hårt och hade mindre otur än många andra.

Ska man ha tur ska man alltså inte "lyssna på experterna" överdrivet mycket, det kan vi konstatera.

Rekommendationerna har alltid lämnat en del utrymme för att anpassa till lokala förhållanden. Och det har Norrland uppenbarligen gjort. Och jag tycker det är bra att man inte har bestämt att alla skulle göra likadant. Jag skulle absolut inte vilja ha centralstyrning där och samma koncept, i detalj, överallt. 

Dvs. jag tycker du feltolkar det, och nog även han som skrev artikeln. Man kan behöva omsätta det lite olika på olika platser. Poängen är att Norrland uppenbarligen har gjort det bra. Det betyder INTE att samma skulle fungera i Stockholm. 

Sedan måste jag också säga - att en pandemi inte skulle sprida sig lika mycket i Norrland som i Stockholm - det är väl inte svårt att förutse? Skillnaderna i befolkningstäthet är förstås gigantiska. Och det spelar roll i en pandemi. 
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-07-21 17:08:43 följande:

Rekommendationerna har alltid lämnat en del utrymme för att anpassa till lokala förhållanden. Och det har Norrland uppenbarligen gjort. Och jag tycker det är bra att man inte har bestämt att alla skulle göra likadant. Jag skulle absolut inte vilja ha centralstyrning där och samma koncept, i detalj, överallt. 

Dvs. jag tycker du feltolkar det, och nog även han som skrev artikeln. Man kan behöva omsätta det lite olika på olika platser. Poängen är att Norrland uppenbarligen har gjort det bra. Det betyder INTE att samma skulle fungera i Stockholm. 

Sedan måste jag också säga - att en pandemi inte skulle sprida sig lika mycket i Norrland som i Stockholm - det är väl inte svårt att förutse? Skillnaderna i befolkningstäthet är förstås gigantiska. Och det spelar roll i en pandemi. 

Varför skriver du generaliserande om Norrland när artikeln handlar om enbart en del av Norrland, nämligen Västerbotten?
  • Anonym (ABC)

Sjukvård som bekostas med skattemedel bör vara likvärdig för alla medborgare i ett land. Man ska inte få sämre vård eller ha högre risk att avlida beroende på var i landet man bor.

www.dn.se/nyheter/sverige/sjukskoterska-de-flesta-dodsfallen-pa-aldreboenden-hade-kunnat-undvikas/

Jag kan inte läsa DNs artikel, men jag antar att innehållet är ungefär det samma som i den finska.

yle.fi/uutiset/3-11321610

Här berättar hon om hur en covid-19 patient spydde på henne. Två dygn senare var hon fortfarande symptomfri, och tvungen att gå på jobb, eftersom riktlinjerna var att inkubationstiden är 48 h.

Ända sedan pandemins början i Europa har vi vetat att inkubationstiden är 5 dygn i medeltal. Det kan aldrig vara ok att olika regioner skriver egna fakta om hur viruset beter sig för att komma billigare undan.
  • Anonym (Schu)

Undrar också varför du skriver så generaliserande om Norrland. Det handlade ju om Västerbotten. 

Sen finns det andra saker att ta med i beräkningarna, ja, det bor fler människor i Stockholm på en mindre yta, men titta på hur sjukvården ser ut i Stockholm jämfört med t.ex. Norrbotten. T.ex. antalet IVA-platser. Eller hur mycket man skurit ner på sjukvården generellt i den delen av landet under årtionden. 

Förstår att i en Stockholmares ögon så låter siffrorna från vissa regioner fjuttiga, men på många platser har dom låga siffrorna har varit nära att knäcka vården lokalt ändå och regionen har fått samarbeta över kommungränserna på sätt som inte gjorts på länge (kanske någonsin). T.ex. skicka IVA-patienter 30-40 mil till ett annat sjukhus för att kapaciteten redan går på max. Det är i avstånd jämförbart med att skicka Stockholmspatienter till Karlstad eller Jönköping. 
  • Dr Nail

Utrymme? Hur då?

"Stanna hemma i två dagar! Längre om du är västerbottning."

:\
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-21 18:08:59 följande:
    Varför skriver du generaliserande om Norrland när artikeln handlar om enbart en del av Norrland, nämligen Västerbotten?
    Vad spelar det för roll om det nu är Västerbotten eller Skåne eller något annat? Visst, om resten av Norrland skulle ha klarat det sämre, så kan man kanske dra lärdom av skillnaderna.... 
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-07-21 18:15:10 följande:
    Sjukvård som bekostas med skattemedel bör vara likvärdig för alla medborgare i ett land. Man ska inte få sämre vård eller ha högre risk att avlida beroende på var i landet man bor.

www.dn.se/nyheter/sverige/sjukskoterska-de-flesta-dodsfallen-pa-aldreboenden-hade-kunnat-undvikas/

Jag kan inte läsa DNs artikel, men jag antar att innehållet är ungefär det samma som i den finska.

yle.fi/uutiset/3-11321610

Här berättar hon om hur en covid-19 patient spydde på henne. Två dygn senare var hon fortfarande symptomfri, och tvungen att gå på jobb, eftersom riktlinjerna var att inkubationstiden är 48 h.

Ända sedan pandemins början i Europa har vi vetat att inkubationstiden är 5 dygn i medeltal. Det kan aldrig vara ok att olika regioner skriver egna fakta om hur viruset beter sig för att komma billigare undan.
    LikVÄRDIG - precis. Inte likadant. 

Jag kan inte heller läsa artikeln - betalvägg.

Om någon med covid-19 kräks på en, så bör man egentligen inte bli smittad, det smittar inte den vägen. Magsyra brukar ju ha ihjäl viruset. 

Jag tror inte att någon räknar med 48 timmars inkubationstid, utan det är generellt att man inte ska vara hemma om man inte har symptom. Kan hända att det nån gång har varit så att man kan gå tillbaka till jobbet 48 timmar efter att man är frisk igen. Kanske har man missförstått det?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin