Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
AndreaBD skrev 2020-07-21 17:08:43 följande:
Rekommendationerna har alltid lämnat en del utrymme för att anpassa till lokala förhållanden. Och det har Norrland uppenbarligen gjort. Och jag tycker det är bra att man inte har bestämt att alla skulle göra likadant. Jag skulle absolut inte vilja ha centralstyrning där och samma koncept, i detalj, överallt. Dvs. jag tycker du feltolkar det, och nog även han som skrev artikeln. Man kan behöva omsätta det lite olika på olika platser. Poängen är att Norrland uppenbarligen har gjort det bra. Det betyder INTE att samma skulle fungera i Stockholm.
Sedan måste jag också säga - att en pandemi inte skulle sprida sig lika mycket i Norrland som i Stockholm - det är väl inte svårt att förutse? Skillnaderna i befolkningstäthet är förstås gigantiska. Och det spelar roll i en pandemi.
Sen finns det andra saker att ta med i beräkningarna, ja, det bor fler människor i Stockholm på en mindre yta, men titta på hur sjukvården ser ut i Stockholm jämfört med t.ex. Norrbotten. T.ex. antalet IVA-platser. Eller hur mycket man skurit ner på sjukvården generellt i den delen av landet under årtionden.
Förstår att i en Stockholmares ögon så låter siffrorna från vissa regioner fjuttiga, men på många platser har dom låga siffrorna har varit nära att knäcka vården lokalt ändå och regionen har fått samarbeta över kommungränserna på sätt som inte gjorts på länge (kanske någonsin). T.ex. skicka IVA-patienter 30-40 mil till ett annat sjukhus för att kapaciteten redan går på max. Det är i avstånd jämförbart med att skicka Stockholmspatienter till Karlstad eller Jönköping.