Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det är klart att det är lite riskabelt om man får tolka brett. Det är så den tyska grundlagen ser ut (fast jag har inte läst mig in i den igen noggrant nu, så jag kan ha missat något där också ). Dvs vad jag har sett så står det bara generellt att undantag kan förekomma med de måste vara nödvändiga och rimliga.
Lektorn som var citerad i de artiklar ni länkade till var som jag förstod det av samma uppfattning om den tillfälliga pandemilagen. Det tog bara längre tid är en till två veckor att utforma lagen
www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlJyLA/ny-pandemilag-gor-sverige-likt-andra
"Stängda butiker, stopp för fest i bostadsrättsföreningens lokal och avstängda parker och stränder. Med förslagen i den nya pandemilagen får regeringen lockdownliknande verktyg som gör Sverige mer likt andra länder.
Men ändå inte.
Regeringen arbetar nu för att införa en tillfällig covid-19-lag som ska ge mer kraftfulla verktyg att stoppa smittspridningen än vad som finns i dag. Målet är att den ska träda i kraft den 15 mars och om möjligt tidigare än så, kanske redan i januari.
– Om man utnyttjar lagens olika delar, så finns det väldigt stora möjligheter att göra åtgärder som kan liknas vid andra länders lockdown, säger Titti Mattsson, professor i offentlig rätt vid Lunds universitet.
Det förutsätter att regeringen skulle slå till samtidigt med exempelvis nedstängningar av butiker, gym, museer, och campingar, stoppa kollektivtrafik och flyg, införa förbud mot att träffa mer än ett visst antal personer på allmän plats och förbjuda människor att vistas på vissa platser som parker och stränder. Alltså utnyttja lagens mest inskränkande möjligheter.
Finns gränser
Vissa åtgärder närmar sig det privata, som till exempel att studentfiranden och födelsedagsfester kan förbjudas i bostadsrättsföreningens gemensamma lokaler.
– Men du kan inte stänga in någon i en bostad, det ser jag inga möjligheter till, om det inte rör sig om en smittad person och det görs enligt smittskyddslagen, säger Titti Mattsson.
Så även om regeringen skulle använda lagens yttersta möjligheter på bred front, så kan den inte införa utegångsförbud, vilket flera EU-länder har gjort.
Och regeringen kan heller inte förbjuda människor att resa och förflytta sig, även om det går att begränsa buss, tåg och flyg.
– Vi har väldigt begränsade möjligheter att inskränka rörelsefriheten, som är grundlagsskyddad. Det är hela tiden en avgränsning vad som är proportionerligt, säger Titti Mattsson.
Dessutom är frågan om regeringen ens vill använda de tuffare åtgärderna. Socialminister Lena Hallengren har flera gånger sagt att syftet med lagen inte främst är att stänga ned verksamheter.
Hon bedömer i stället att de andra åtgärderna i lagen är mer användbara – att till exempel kunna begränsa öppettider och hur många personer som får vara på en buss eller i en butik. Något som inte går i dag,"
www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/01/tillfallig-pandemilag-ger-fler-befogenheter-for-atgarder-om-smittskydd/
"
Covid-19-lagen Med den tillfälliga covid-19-lagen får regeringen, kommuner och statliga förvaltningsmyndigheter bättre möjligheter för mer träffsäkra regler, anpassade efter hur olika verksamheter ser ut.
Den föreslagna covid-19-lagen är en ramlag, där riksdagen, om den antar lagen, tillfälligt ger regeringen befogenhet att i förordning besluta om fler bindande smittskyddsåtgärder än vad som för närvarande är möjligt.
I första hand handlar det om åtgärder som hindrar smittspridningen, utan att lägga onödiga begränsningar på sådant som kan genomföras smittsäkert. Det kan konkret handla om begränsning av antal besökare, reglering av öppettider eller andra nödvändiga åtgärder för att förhindra att trängsel uppstår.
Vid mycket allvarliga lägen behövs en möjlighet att kunna stänga ner verksamheter och begränsa folksamlingar på platser som allmänheten har tillträde till. Det är samtidigt viktigt att riksdagens inflytande värnas, och att sådana eventuella beslut underställs riksdagens prövning – inom en rimlig tid.
Det blir också möjligt för regeringen eller myndigheterna att besluta om smittskyddsregler i flera verksamheter, som nu inte omfattas av bindande regler. Det handlar till exempel om gym, sportanläggningar, bibliotek, campingar, museer, djurparker, köpcentrum, butiker, serviceinrättningar som frisörsalonger, festlokaler och kollektivtrafik.
Regeringen får också utökade möjligheter att begränsa människors användning av allmän plats. I propositionen föreslås att regeringen kan begränsa hur stora sällskap som får samlas på allmän plats. Det föreslås också att regeringen eller en kommun ska kunna införa förbud mot att vistas på en viss särskilt angiven plats. Det kan handla om badplatser, stadsparker eller liknande.
Regeringen får även möjlighet att införa begränsningar när det gäller lokaler och utrymmen som hyrs ut för privata sammankomster, exempelvis festlokaler som hyrs ut på kommersiell grund, gemensamhetslokaler i hyres- och bostadsrättsfastigheter samt, föreningslokaler samt lokaler som tillhör universitet, högskolor och studentkårer.
Regeringen föreslår att länsstyrelserna ska få tillsynsansvar. Om reglerna inte följs kan länsstyrelserna besluta om förelägganden: t.ex. stängning. Vid behov kan vite användas. Den som bryter mot föreskrifter som begränsar tillträde till allmän plats kan dömas till penningböter.
Frågan om ekonomisk ersättning med anledning av förordningar som meddelas med stöd av den föreslagna lagen kommer att hanteras i samband med att sådana förordningar tas fram. Regeringen återkommer till riksdagen med förslag om ersättningar inom ramen för de rutiner som gäller för budgetprocessen. För de förordningar som enligt den tillfälliga covid-19-lagen ska underställas riksdagens prövning, ska regeringen redovisa en bedömning av ekonomiska konsekvenser för företag, löntagare eller andra aktörer i propositionen om underställning."