• FDFMGA

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Padirac skrev 2021-02-07 19:09:51 följande:
    Det är iofs inte helt omöjligt att smittan som ger covid-19 kommer att bli asymptotisk under enskilda perioder - kanske var det så i somras?

Samtalet om flockimmunitet som strategi verkar bete sig asymptotisk i intervall i alla fall.. 

Ja, det är väl ett av alternativen.

Jag tror nog mer på att covid-19 med hjälp av partiell flockimmunitet och virusets successiva anpassning till människan kommer att reduceras till en säsongsrelaterad förkylning.
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2021-02-07 19:24:50 följande:
    Ett tips, klä inte din subjektivitet i spelad objektivitet. Hur "man uppfattas här", eller mer bestämt på den harklande och hummande herrmiddagen, den bollen får du allt behålla då det inte ligger i min strävan att uppfattas på varken det ena eller andra sättet i just den genren. Jag har däremot varit tydlig med att jag vänder mig emot att bli häcklad med påståenden om högerpopulism och vidare ut på extremkanten när jag ägnar mig åt topic.
     Nej, jag inbillar mig inte att jag är objektiv.

Men jag är samtidigt helt säker på vem som skulle komma i topp om man (välj lämplig person som inte är engagerad i tråden) gick igenom de 15.000 inläggen med avseende på invektiv som äckel och idiot.

Överlag så tror jag att man får fram det man vill säga bättre om man lämnar affekten bakom sig - till och med om man även då avser att nypa till.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-02-07 19:38:52 följande:
    Han verkar väldigt långt ifrån att vilja gå, tvärtom står han till förfogande igen och känner ett mycket mycket stort engagemang försäkrade han oss lyssnare i Ekots lördagsintervjun. 
    Ja, dessvärre så ska han visst så sent som i helgen ha deklarerat att han står till nationens tjänst, åtminstone över valet.

Av förklarliga skäl så lyssnade jag inte på Ekots lördagsintervju, men jag läste att han ser sig manad att bli kvar.
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2021-02-07 19:58:52 följande:
    Du är inte ständigt påhoppad och får dina inlägg galet omtolkade av ett känt nick, så du är inte riktigt i position att uttala dig som en vattenkammad konfirmand om dylika hackspettar och vad jag tycker om dem. Dubbelanonyma högerextrema och/eller kvinnofientliga där jag vet att även du får din beskärda förföljardel, av det första i alla fall, bekommer mig mindre och stämmer bra in på ditt förslag på vilken sophantering de får.

Överlag så får man inte fram något till det kända nicket, i eller ur affekt. Jag har lång erfarenhet.
    Subjektivt förstås, men jag upplever det som att du i den strid, konflikt eller vad man nu ska kalla det du är en del av - så har du låtit din motståndare välja vapen.
  • FDFMGA
    misil skrev 2021-02-07 20:07:44 följande:
    Min särbo jobbar inom äldreomsorgen i Stockholm,det första boendet hon var på under 2019 och början av 2020 följde och hörsammade FHMs prat om covid19 och dess rekommendationer,på detta boende dog väldigt många av covid19.
    I början av april kände hon sig väldigt trött och hade ont i hela kroppen med kraftig huvudvärk,hon hade då blivit smittad,detta varade i två veckor efter att hon blivit frisk men nu med antikroppar ville hon inte gå tillbaka till sin gamla  arbetsplats utan sökte sig till en ny.
    På detta äldreboende hade man på eget bevåg(sunt förnuft)tidigt infört betydligt striktare regler än vad FHM rekommenderat för personal och boende och man har inte ens haft en tiondel döda av covid19 mot hennes första arbetsplats,så jag har haft en god insyn hur saker och ting har fungerat.
    Förövrigt är båda äldreboenden privata.
    Det var ju bra att man på det andra boendet hade sådana kontakter att man redan tidigt hade skyddsutrustning i tillräcklig omfattning till personalen samt resurser att utbilda dem i basala hygienrutiner och lite till.
  • FDFMGA
    Anonym (ABC) skrev 2021-02-07 20:13:06 följande:
    Jag förstår inte hur man kan anse att hela pandemihanteringen ska lämnas åt FHM att ensam besluta om. Eftersom åtgärderna man vidtar eller inte vidtar påverkar hela samhällsekonomin och relationerna mellan länder, så är det självklart att andra än folkhälsoexperter ska vara involverade i beslutsfattandet.

Sen har vi själva strategin. Den svenska retoriken går ut på att ?målsättning? är det samma som ?strategi?, och man kan därför hävda att strategin har varit den samma hela tiden. Att minska smittspridningen. Eller takten på smittspridningen. Med den retoriken kan man också påstå att Tanzania och Sverige har samma strategi, även om åtgärderna skiljer sig åt. I Sverige håller man avstånd, i Tanzania ber man till Gud.

När man i Finland talar om strategi, så ingår i det begreppet också de åtgärder som vidtas.

stm.fi/sv/-/10616/valtioneuvoston-periaatepaatos-suunnitelmasta-koronakriisin-hallinnan-hybridistrategiaksi

?Därför är det nu möjligt att övergå från omfattande begränsningsåtgärder till hybridstrategins princip om att testa, spåra, isolera och vårda.?

Av de här åtgärderna satsar Sverige på testa och vårda. Spåra gör man inte fullt ut pga brist på resurser, isolera gör man inte för att det bryter mot de grundläggande medborgerliga rättigheterna.

Det som är tragiskt är att FHM har gått ut med att centraliserad smittspårning är onödigt och att isolering är ineffektivt.

I Finland har smittspårningen visat att smittspridning på byggarbetsplatser är vanligt förekommande. Orsaken är den att många av de som arbetar här är arbetspendlare från de baltiska länderna, där smittspridningen är betydligt högre än i Finland. Frivillig testning har funnits vid gränserna länge, men många av de här arbetarna testar sig inte, därför att om testet visar positivt får de inte gå på jobb. Ersättningen för inkomstbortfall gäller inte för de här personerna, eftersom de inte är fast bosatta i Finland.

Hur löser man problemet? Det har diskuterats att uppdragsgivaren i Finland borde betala ut ersättning för inkomstbortfall till smittade utländska arbetstagare. Man har också diskuterat om testet vid gränserna borde bli obligatoriskt. Eller så väljer man att göra ingenting, och låta smittan sprida sig.

Är det här en fråga som smittskyddsexperter ensamma ska avgöra?

svenska.yle.fi/artikel/2021/01/23/massexponering-pa-byggarbetsplats-i-vanda-nastan-halften-av-personalen-smittad

svenska.yle.fi/artikel/2021/01/23/utebliven-inkomst-inget-gastarbetare-valjer-frivilligt-byggbranschen-klarar-sig
    Jag lutar snarare åt att din jämförelse med Tanzania är mer relevant att tillämpa på Finland.

Presidentens påstående om att gud skyddat Tanzania från pandemin är närmast att betrakta som en smittskyddsstrategi helt i avsaknad av vetenskaplig förankring medan den svenska regeringen hållning länge var att låta expertmyndigheten avgöra vilka åtgärder som var lämpligast. Mot den bakgrunden hamnar väl då Finlands strategi någonstans mittemellan Sveriges och Tanzanias.

Däremot har ju Sveriges regering och riksdag inte låtit FM avgöra bidragsnivåer med mera.

För övrigt så brukar ju den här trådens anonymer trosvisst förkunna att man inte får ifrågasätta statistiken. Ska man ta dessa anonymer på allvar så är Tanzanias himmelska strategi 15 gånger mer effektiv än Finlands sett till andel döda.

Gud hör tydligen bön. Kanske Sverige borde satsa på att låta drottningen av Stureplan, Ebba Busch, leda landet ur krisen. Hennes bakgrund i Livets ord borde borga för en effektiv strategi där FHM sätts på undantag till förmån för det gudliga. Hon kunde ju låna Alvestaglass "Himmelsk röra" som slogan till en strategikampanj.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-02-07 20:22:14 följande:
    Jag lyssnar till det mesta han uttalar sig om. Jag har dock inte så många masochistiska drag för övrigt. Den här tråden undantagen. 
    Jag trodde man måste ha en viss böjelse för språkmasochism om man väljer att uppehålla sig på FL.
  • FDFMGA
    misil skrev 2021-02-08 07:25:26 följande:
    Hon jobbar med dementa så det handlade inte bara om det utan att man tidigt beslutade om avstånd och isolering av boenden.
    Okej. Ja, där tillkommer ju ytterligare ett dilemma: Hur man ska kunna begränsa möjligheterna för dementa att smittas eller att smitta andra.
  • FDFMGA
    Anonym (realist) skrev 2021-02-08 07:32:02 följande:
    Så gulligt. I likhet med Tegnell och FHM så ansåg också nazisterna att det som de höll på med var vetenskapligt förankrat. Trots att det i båda fall handlade om destruktivt, känslomässigt och direkt människofientligt snömos.

Bidens coronarådgivare har åtminstone lyckats dra den parallellen när han kallat Tegnell för nazist. Nått som ni fotsoldater säkert har svårt att förstå när känslosvammlet grusar tankeförmågan.
    Det går kanske an på Familjeliv men om du kommer ut i verkligheten så småningom kan du inte räkna med att alla tar hänsyn  till eller ens känner till din särskilda problematik och rentav bokstavligen tar dig i örat när du insinuerar att de är nazister.

Jag tycker att du borde berätta för din mamma och pappa om att dina verbala tics  vuxit dig över huvudet.

Det kan finnas hjälp.

Lycka till och styrkekramar!
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin