misil skrev 2021-02-07 12:27:50 följande:
Mer intressant kommer det bli att se hur personer som hyllat regeringen och den s.k svenska strategin byter fot och kommer hylla regeringen när dessa tar till mer kraftfulla åtgärder dvs vad regeringen än gör så är det jättebra oavsett vad.
Svårt för mig att ha några synpunkter på ditt scenario, jag känner ingen som hyllat regeringen och har heller inte noterat några hyllningar i den här tråden.
Som jag ser det så finns det kritik i den här tråden som är välformulerad och välgenomtänkt och det finns kritik som är mindre välformulerad och mindre välgenomtänkt men som ändå utgår från en genuin omsorg om de som drabbas - men vid sidan av den kritiken finns det också gott om exempel på ur den sverigehatande flocken som har SD som ledstjärna resonerar. Och för dem så kan det säkert te sig som att alla som inte skanderar Löfven och Tegnell mördare hyllar regeringen.
Nåväl, själv tycker jag att Löfven är en pajas, om än en pajas som inte vill något illa. Jag tycete den svenska strategin var hyfsad så länge regeringen inte agerade, men allteftersom har regeringens inflytande över den svenska strategin minskat på FHM:s bekostnad. Det tycker jag är synd, Löfven gör sig bäst när han har ett munskydd i form av en munkavle på sig. Därmed inte sagt att jag anser att oppositionen är bättre.
Jag har en förälder som vistas på ett äldreboende, ett boende som har ont om personal, läkare lyser med sin frånvaro, sjuksköterskor finns inte tillgängliga på helgerna, personalen är visserligen välmenande men få om ens någon behärskar tillräckligt bra svenska för att min förälder ska kunna förstå elelr göra sig förstådd - elelr för övrigt vi anhöriga.
Jag anser att ett anständighetskrav som samtliga partier misslyckas med att leva upp till är att sluta kasta skit på andra och i stället erkänna sin del av skulden. vidare anser jag att även vi som inte är partipolitiskt engagerade har vår del av skulden - vi har knappast gjort något för att försöka stoppa utvecklingen där äldre blir satta på undantag elelr där sjukvården blivit en nyliberal minaret där böneutroparna förkunnar konsultinitierade dogmer som "värdebaserad vård".
Att jag jämför Sverige med EU/UK innebär inte att jag anser att vi lyckats bra med att skydda äldre och sårbara mot covid-19, bara att vi lyckats lika uselt som genomsnittet i EU/UK. Egentligen skulle jag bara vilja jämföra med UK. Det enda land i Europa som drabbats lika hårt av troende nyliberaler som Sverige. Vi har inte lyckats lika uselt som UK, men det innebär inte att pandemin inte visat att Sverige i många avseenden är på dekis.