Anonym (realist) skrev 2021-01-28 13:59:55 följande:
Varför inte gå in på länken som jag skickade?
UK hör inte till EU men jag förstår att du vill ha med dom för att dom är hårt drabbade. Det var ju trots allt UK och Sverige som var insnöade på flockimmuniteten i början.
Sverige har som sagt legat över EU snittet hela tiden (förutom riktigt i början av pandemin när den ännu inte kommit hit).
En viktig fråga vi får ställa dig då är:
Tror du att Sveriges förutsättningar att klara pandemin här uppe i norr med en liten befolkning på en stor yta är:
1. Sämre än central och sydeuropa
X. Bättre än central och sydeuropa
3. Som förnekare av misslyckandet så avstår jag från att besvara den frågan.
Jag tror att jag förklarat ett tiotal gånger varför jag har med UK, till nästa gång ska jag ta med Schengen/EES-länderna också, ju större urval desto bättre.
Jag har nog också förklarat ett tiotal gånger att det underlättar lite med en viss flexibilitet när man tänker, Sverige är ett av de mest urbaniserade länderna i Europa, nästan hela landets befolkning (85 procent) bor på en dryg procent av landets yta.
Tänk dig ett gigantisk land bestående av enorma mängder ödemark, i landet finns det en stad med några miljoner invånare.
För en genomsnittlig kritiker skulle detta land te sig som glesbygdernas glesbygd, medan den som har åtminstone ett tiotal fungerande synapskopplingar skulle se på befolkningsstrukturen något annorlunda
Men du får gärna ta fram EU-snittet för dödligheten i covid-19 och jämföra med Sverige, min gissning är att Sverige ligger marginellt över snittet för närvarande.