Anonym (man) skrev 2021-01-26 14:02:43 följande:
Låter som det vanliga "det går åt helvete för oss men vi vet ändå bättre än alla andra".
Om du är kapabel att lyfta blicken utanför lilla Sverige och FHM så kommer du kanske lägga märke till att det finns gott om studier som visar på fördelarna med lockdown OM de genomförs i god tid. Att vi i Sverige sen VÄLJER att skita i att göra något i tid, väntar tills smittspridningen kommit igång rejält och brett ut sig överallt så att en lockdown blir ineffektiv för att sen sitta och argumentera för att lockdowns är värdelösa betyder inte att lockdowns är värdelösa, det betyder att vi inte är kapabla att använda dem på rätt sätt.
Din argumentation är lika korkad som att påstå att kemoterapi och strålbehandling av cancer är värdelöst för att vissa valt att vänta tills cancern spridit sig över hela kroppen innan de sökte hjälp. Att personen inte sökte hjälp i tid betyder inte att behandlingarna är värdelösa, det betyder att personen var för sen.
Jag kanske är något skeptisk till den förmåga trådens kritiker har att överblicka och bedöma den samlade forskningen kring restriktionernas effekter.
I och för sig utgår jag från att jag själv varken har tid eller kompetens att göra den bedömningen och mot bakgrund av den kritik jag tagit del av här i tråden så är jag kassaskåpssäker på att jag inte är ensam om detta.
Jag väljer i stället att jämföra Sverige med EU/UK och ur detta perspektiv har vi inte drabbats hårdare än genomsnittligt med avseende på andelen döda.
En inte alltför vågad gissning är att Sverige när man slutligen kommer att kunna summera pandemin drabbades något mindre än genomsnittet sett till andel döda men att de samhällsekonomiska konsekvenserna och effekten på folkhälsan blev betydligt lindrigare här.
Den gissningen bygger på antagandet att regeringen fortsätter att vara relativt passiv och förlitar sig på expertbedömningar i stället för att försöka ge intryck av beslutsam handlingskraft med hjälp av symbolpolitik.
Så få presskonferenser som möjligt med Löfven med flera regeringsföreträdare vore en nåd att stilla bedja om.