• Padirac

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

pyssel skrev 2021-02-01 06:36:34 följande:
    Nä, nu hänger du inte alls med i svängarna: Jag syftade förstås på att felaktiga "landsting" hela tiden passerar utan en enda anmärkning från dig - tills nu - vilket bevisade min poäng. Jag gjorde en prövning om det var gångbart i alla oriktiga lägen - men det var det bara från en viss smeksam svans. Samtidigt stod det åter svart på vitt att du gillar både ironi och sarkasm - den egna då - men har mkt svårt att korrekt uppfatta andras. Det brukar göra sig på herrmiddagar där örat lyssnar mest inåt på den egna stämman.
    pyssel skrev 2021-02-01 10:53:36 följande:
    Nej, inte ens när det studsar dig i ansiktet. Men det är slående vilken betydelse det får i vissa sammanhang ändå.

Det är två refektioner jag gör, dels verkar du tro du att den som inte svarar som du tänkt inte förstår att du for efter 'landsting' på alla sätt och vis och dels att argumenten igen över går från sak till person. 

Oavsett jag förstår eller inte förstår sarkasm och ironi så är det en personlig egenskap som inte har med skillnaden mellan tex förvaltning och geografi att göra
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2021-02-01 10:29:41 följande:
    Kontakt med globala organisationer - ingen kan väl veta när de tog kontakt med vem (eller om de inte har haft kontakt innan)? Jag utgår ifrån att de har ett samarbete, redan sedan före pandemin, och att det har intensifierats sen början av pandemin. 

Och uppenbarligen sa man det med att jobba hemifrån den 16.mars. Det var inte särskilt sent. Lite tid tar det ändå tills arbetsgivare har hittat sätt.Och de flesta måste väl ha börjat kolla möjligheterna innan den 16. mars? Vi gjorde det också. 
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-02-01 13:20:00 följande:
    Med all älskvärd(sic!) tydlighet, du verkar ha svårt att "bedömma" det smile2.gif (Även den smeksamma svansens intentioner.)
    Ja just det - din text är en källa till outgrundliga och mystiska ironier och sarkasmer
  • Padirac
    klyban skrev 2021-02-01 17:23:40 följande:

Jag vet inte, men avförda labbet som en konspirationsteori är inte lika enkelt som innan som jag förstår det.
    Jag antar vi aldrig kommer få reda på det, men vi kan alltid hoppas.

Och vore intressant och ta del i hennes anteckningar om RaTG13 och om det är samma virus som COVID-19.

Lär mer här virological.org/

Det skrivs en del begripligt och obegripligt där

Att labbet inte kan avfärdas gör det inte till troligt - det är dessa felslut som är grunden för konspirationsteorier
  • Padirac

Så tråden och kritkerna har rebootat och återgått till flockimmunitetskonspirationen igen...

Trots snart 1500 sidor och 15 tusen inlägg är regressionen total - snart kommer de vanliga ämnena att loopas igen då..

Såg eller hörde ni pressträffen idag? FoHMs SB besvarade en del av missförstånden som odlas i denna tråd. Klart sevärt..

Det är lite märkligt - i ordets riktiga betydelse - att det ska vara så svårt att begripa att en vantolkning av uttalanden inte gör vantolkningen sann - det är lite sandlådementalitet om vem som har sagt vad och påståenden om vad andra 'faktiskt' har sagt och mest av allt menat med vad de sagt.

• Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-02-02 19:16:14 följande:

Om du inte förstår, måste jag väl göra en Andrea, och förklara det självklara.

Det finns 200 vårdplatser, sen utökas kapaciteten till 230.

A - Målet är att inte överbelasta.

Först är det ok med 195 patienter, sen är det ok med 225.

Allt vad vi gör inriktas helt och hållet på det. Vi är nöjda om målet nås.

B - Målet är att minska antalet patienter så mycket som möjligt.

0 patienter är målet (kan inte uppnås, men det är ändå målet). Detta ändras inte även om antal vårdplatser utökas. 

Allt vad vi gör inriktas helt och hållet på det. Vi är nöjda om målet nås. 

Det är skillnad på dessa två strategier och dom är motsägelsefull.

Säger citatet mer om jag citerar hela intervjun? Kan göra det, men du kan också kolla själv, via länken. Det finns ingenting där som ändrar det jag citerade.

Den halmdocka du knutit ihop förändrar inte verkligheten.
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-02-02 22:58:07 följande:

Tack detsamma. Förstår inte varför du ska vara så otrevlig mot mig. 

Är du så mot alla du möter?

Nej, det är en bra strategi att inte läsa något, stick huvudet i regeringssanden, det blir nog bra. Du kanske i regel får svar som bygger på att jag tycker annorlunda än du. 

Att du _tycker_ annorlunda förändrar inte heller verkligheten.
  • Padirac
    klyban skrev 2021-02-02 18:57:54 följande:

Jag missade den, är den på SVT?

Jag ser hur de försöker blanda om grytan, och sen tror nått ändrar sig.

Inser att flertalet bara kan se svart och vitt, och frågan är vad är det som driver dom till denna desinformation och vad inbillar man sig säga med nått som är så enkelt att kolla upp själv.

Och hur tror de att man ska glömma av många många decenniers vetenskap om hur pandemier avslutas.

Det är en semantiklek, precis som man försökte semantik på luftburen COVID-19, och tro det skulle ändra epiteten i vetenskapen på luftburen och droppsmitta.

Det är i dessa semantiklekar man börjar fundera på vad det är som driver desinformationen, jag ställt frågan ett par gånger och man påstår att så är det inte.

Sen ser man kritik mot Regering på saker som inte faller under deras direkta ansvar och så försöker man säga vi har ministerstyre.

Och sen börjar man om från början igen och går på repeat med samma fel, i tron att nått ändra sedan senast.

Ringer dom till varandra och säger denne veckan ska vi köra denna talepunkten.(fast den är fel)

Finner allt detta konstigt, då det finns kritik och ge, men det kanske inte skoj för dom att upprepa nått som vi alla håller med om.

Jag tittade på DNs utsändning av pressträffen. Pressträffarna brukar också finnas på Youtube.

Kritiken som framförs i tråden bygger i huvudsak på halmdockor och politiserade uppfattningar som egentligen har andra grunder. Det är inte många av kritikerna dom lyckats få ihop en rad eller två som på något sätt liknar coronakommissionens första delrapport, istället är det halmdockor och diverse andra klassiska argumentationsfel, motiveringen bygger i slutänden det att de _tycker_ så...
  • Padirac
    Anonym (Hola) skrev 2021-02-04 03:38:13 följande:
    Jag vet inte faktiskt. De verkar inte så intresserade av data överlag. Det går väl jämföra med antalet prov för att hitta mutationer. Det är nästan så man försöker låta bli att hitta dem. Åtminstone till det är försent att stoppa. Då ska man helt plötsligt börja öka provtagningen.

Samma visa som i våras när man bedömde att viruset var så spritt att man inte behövde leta efter det. Sen kom det en vändning och man skulle genomföra både pcr och antikroppstester.

Så motsägelsefullt.
    Det behöver inte alla vara motsägelsefullt - det är olika lägen både i fråga om smitta och kunskap.

Argumentet som en del i tråden driver att det skulle var ett problem att olika åtgärder sätts in vid olika tillfällen bygger i bästa fall på okunskap och omedvetenhet, i sämsta fall på en vilja att förvanska uttalanden och myndigheternas motiv till åtgärder.

Vanliga premisser i argumenten liknar påståendet att vetenskap skulle vara dåligt för att vetenskap ändrar sig hela tiden eller att saker som man själv inte kan förklara skulle vara oförklariga från myndigehternas sida.
  • Padirac
    Anonym (realist) skrev 2021-02-04 07:30:10 följande:
    Stängda gränser spelar ingen roll längre. Igen gör regeringen och FHM bort sig totalt.

I senaste sekvensering så stod den brittiska varianten för 11% av de totala fallen,

Den är utbredd redan, om tre veckor har den tagit över helt. Därför så ökar fallen igen också. Än en gång kommer massor av människor att dö i onödan för att man har satt en amatör bakom ratten.

Tegnells utbildning inom pandemibekämpning består av en ettårig brevkurs som han avklarade på fyra år.

AvgåSkrikandes
    Vilken tur att AT arbetar på en myndighet med nästan 500 kolllegor som samarbetar med iinternastionella och andra natioernas expertmyndigheter.

AT har berättat på pressträffarna att han inte själv fattar beslut utan att det är en grupp på FoHM som arbetar med strategier och råd i nära följsamhet med WHOs råd och svensk lagstiftning.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin